• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3609 visningar
    112 svar
    112
    3609

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Marie7
    Wed 17 Jul 2019 10:06
    #91
    sextiotalist skrev 2019-07-17 09:55:59 följande:

    Far barnet illa, så ska man absolut orosanmälan. Men ett barn behöver inte med automatik fara illa för att det inte får längre sammanhängande ledighet från förskolan.


    Det är inte bara därför jag tycker de ska anmäla. Det är helheten!
  • Anonym (:()
    Wed 17 Jul 2019 10:27
    #92
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 09:30:14 följande:
    Hon är inte sjuk, hon är lat.

    Hon har kommit på ett sätt att lura systemet för att kunna ha roligt.
    Vissa verkar inte fatta att det helt enkelt finns fuskare och dåliga föräldrar!
    Hon är inte den första som utnyttjar systemet liksom...

    Uppenbart av det du skriver att hon inte är sjuk på riktigt och om sonen kommer till er för mat mm har hon verkligen skitit i sin föräldraroll! Finns inga ursäkter till det, när man kan shoppa och hänga med polare istället.
  • Anonym (jo)
    Wed 17 Jul 2019 10:28
    #93
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 09:29:17 följande:
    Läs grundtexten!

    Hon är sjukskriven för att hon förfalskar sin sjukbild för att slippa jobba!!!
    Ja, du skrev att hon är sjukskriven för ADHD. Alltså en läkare har gjort den bedömningen, han har professionell, vetenskaplig befogenhet att avgöra om hon är sjuk. Att du är av en annan åsikt spelar ingen roll.
  • Anonym (A)
    Wed 17 Jul 2019 10:28
    #94
    +1
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 09:30:14 följande:
    Hon är inte sjuk, hon är lat.

    Hon har kommit på ett sätt att lura systemet för att kunna ha roligt.

    Eh nej, det du kallar lathet är liksom en del av hennes problematik. När hon säger att hon inte kan jobba med sånt som tråkar ut henne så handlar det inte om att hon är lat, det handlar om att hon verkligen inte kan. Hjärnan fungerar annorlunda med adhd, du får inte de endorfiner du behöver, och det påverkar också arbetsminnet vilket gör många jobb svåra. ADHD/ADD varierar mycket, man kan fungera bra trots sin nedsättning men man kan också vara oförmögen att ha ett vanligt jobb, som sagt är samsjuklighet också vanligt vilket det låter som att hon kan ha. 


    Jag förstår att hon inte vill ta hjälp av dig och din man om ni har inställningen att hon är lat, fuskar och är en dålig mamma. Tråkigt nog går det ut över barnet, men ni är två friska människor och bör kunna hantera era egna känslor och svälja kritiken om det är till hjälp för honom. 

  • Gameof­throne­s
    Wed 17 Jul 2019 11:17
    #95
    Anonym (jo) skrev 2019-07-17 08:48:09 följande:

    Är hon inte sjuk, varför har du skrivit det då?


    Det låter som hon har en diagnos. Utmattad? Det är ju schysst att ni kan ge mat. Försök inte ge pengar. Ta ett presentkort på det om hon nu frågar. Eller så ger ni kontant. Beroende på hur situationen är. Ställ henne mot väggen shoppa loss kan du och du frågar om mat från oss. Om du inte skärper till dig kommer vi kontakta ngn i din familj och berätta vad du gör. Tex.
  • Anonym (Snara­re)
    Wed 17 Jul 2019 11:40
    #96
    Marie7 skrev 2019-07-17 09:52:10 följande:

    Tycker den här tråden spårar ur. Alla har rätt till sin åsikt ja. Strunt samma vad barnkonventionen säger som en person här hänger upp sig på att jag nämt. BARN BEHÖVER VARA LEDIGA FRÅN FÖRSKOLAN! Jag skulle fortsätta göra orosanmälan tills socialen verkligen gör något. Det är skamligt att läsa hur mamman beter sig. Anmäl henne till försäkringskassan! Adhd kan man fungera normalt med. Det finns mediciner! Om pojken nu kommer till er för att få mat är det ett stort skäl till anmälan! Hon försummar honom. ANMÄL FÖR BARNETS SKULL.


    Mediciner hjälper inte alltid.

    Och vadå försummar? Grannbarn är ständigt här och tigger saker att äta fast de får hemma. De råkar bara gilla min mat.
  • Anonym (Psss)
    Wed 17 Jul 2019 11:44
    #97
    Anonym (??) skrev 2019-07-15 16:11:50 följande:

    Om det är sant så är hon en dålig förälder och dessutom är förskolan till för barn till föräldrar som arbetar. Om hon är ledig ska barnet vara ledig.


    Fast hon var inte ledig. Hon var sjukskriven.
  • Marie7
    Wed 17 Jul 2019 12:50
    #98

    Jag menar att mamman försummar honom.

  • Anonym (Chef)
    Wed 17 Jul 2019 13:14
    #99
    Anonym (jo) skrev 2019-07-17 10:28:47 följande:
    Ja, du skrev att hon är sjukskriven för ADHD. Alltså en läkare har gjort den bedömningen, han har professionell, vetenskaplig befogenhet att avgöra om hon är sjuk. Att du är av en annan åsikt spelar ingen roll.
    Man kan vara sjukskriven med ADHD som grund. En av mina anställda är det. Men det är ju inte enbart ADHD som står i sjukintyget då utan att ADHD orsakar ångest, sömnproblem m.m. Hon får dock inte detta godkänt av FK längre. Man är ju ändå sjuk så länge läkare bedömer det och skriver intyg. Sen är det ju annat vad FK säger om det hela.
  • Anonym (67899­)
    Wed 17 Jul 2019 13:46
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 09:29:17 följande:

    Läs grundtexten!

    Hon är sjukskriven för att hon förfalskar sin sjukbild för att slippa jobba!!!


    Hur vet du det? Har du läst hennes sjukintyg?

    Och som sagt, av din beskrivning låter som hon som mycket sjuk. Har du tipsat försäkringskassan?
Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!