• Anonym (Oroli­g)
    Mon 15 Jul 2019 16:28
    866 visningar
    26 svar
    26
    866

    Boende 1-åring

    Föräldrarna separerar, barnet är 1 år. Hur löser man boendebiten för barnet på bästa sätt?

    Den ena föräldern är arbetslös och flyttar hem till sina föräldrar. Så när barnet är där, så tar mor/farföräldrar en stor del av ansvaret för barnet. Föräldern tar inte sin roll "riktigt på allvar"

    Den andra föräldern jobbar och har en egen bostad.

    Barnet har fin relation till båda Föräldrarna.

    Båda föräldrarna är väldigt unga och var nog inte riktigt redo än egentligen.

    Tankar idéer?

  • Svar på tråden Boende 1-åring
  • Anonym (Stina­)
    Mon 15 Jul 2019 16:36
    #1
    +1

    Varannan vecka är för mig inte ett alternativ för ett så litet barn, det brukar rekommenderas från 3 års ålder först.

    Mycket och täta besök hos båda, kanske 2-3 nätter hos mamma, sen 2-3 nätter hos pappa och så rullar man på så något år innan man lägger till en eller två nätter till.

    Alternativt att barnet har sin fasta sovplats och att de andra föräldern är med barnet typ dagligen i hemmet.

    Båda föräldrarna är lika viktiga.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 18:00
    #2

    Tack för ditt svar Stina! ???? Jag tänker ungefär som dig. En vecka är så oerhört lång i en 1-årings liv. Jag hoppas att det kan bli någon annan variant, med 3-4 dagar hos vardera till att börja med.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 18:01
    #3

    Men oj då. Alla frågetecken var inte menade att hamna där! Det skulle vara en glad smiley:)

  • Anonym (Z)
    Mon 15 Jul 2019 19:21
    #4

    Är barnet redan inskolat? Ammar mamman? Barn under tre år bor ofta 2-3-2 dagar hos respektive förälder på schema som rullar. En vecka är för lång tid när de är så små.

  • Anonym (Z)
    Mon 15 Jul 2019 19:21
    #5
    +1

    Är barnet redan inskolat? Ammar mamman? Barn under tre år bor ofta 2-3-2 dagar hos respektive förälder på schema som rullar. En vecka är för lång tid när de är så små.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 19:42
    #6
    Anonym (Z) skrev 2019-07-15 19:21:05 följande:

    Är barnet redan inskolat? Ammar mamman? Barn under tre år bor ofta 2-3-2 dagar hos respektive förälder på schema som rullar. En vecka är för lång tid när de är så små.


    Inskola på dagis menar du? Nej det är hen inte. Och mamman ammar inte. Ja en vecka känns alldeles för långt för en så liten. Jag var lite nyfiken hur andra brukar göra och hur andra föräldrar tänker om saken. Tack för svar :)
  • Anonym (Pappa­)
    Mon 15 Jul 2019 19:57
    #7
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-15 16:36:35 följande:

    Varannan vecka är för mig inte ett alternativ för ett så litet barn, det brukar rekommenderas från 3 års ålder först.

    Mycket och täta besök hos båda, kanske 2-3 nätter hos mamma, sen 2-3 nätter hos pappa och så rullar man på så något år innan man lägger till en eller två nätter till.

    Alternativt att barnet har sin fasta sovplats och att de andra föräldern är med barnet typ dagligen i hemmet.

    Båda föräldrarna är lika viktiga.


    Så sant, 2+2+3 är ofta bra för riktigt små barn
  • Anonym (Jb)
    Mon 15 Jul 2019 20:33
    #8

    Jag har hört att 2-2-3 är för hattigt för ett så litet barn. Stämmer det? Många råd säger väl att barn under 3 år ska ha ett mer "fast" boende hos ena föräldern och så kan den andre föräldern ha barnet varannan helg och övriga veckor någon dag mitt i veckan. Några tankar om det?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 20:36
    #9
    Anonym (Jb) skrev 2019-07-15 20:33:11 följande:

    Jag har hört att 2-2-3 är för hattigt för ett så litet barn. Stämmer det? Många råd säger väl att barn under 3 år ska ha ett mer "fast" boende hos ena föräldern och så kan den andre föräldern ha barnet varannan helg och övriga veckor någon dag mitt i veckan. Några tankar om det?


    Jag har också hört det. Det var en av anledningarna till att jag ställde frågan.

    Men jag tycker att det känns som om det blir så oerhört lång tid ifrån den ena föräldern för barnet om man har det så... Men jag vet inte alls egentligen. Bara min magkänsla :)
  • Anonym (Pappa­)
    Mon 15 Jul 2019 21:40
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-15 20:36:18 följande:
    Jag har också hört det. Det var en av anledningarna till att jag ställde frågan.

    Men jag tycker att det känns som om det blir så oerhört lång tid ifrån den ena föräldern för barnet om man har det så... Men jag vet inte alls egentligen. Bara min magkänsla :)
    Det är väl som det mesta, det finns olika aspekter på frågan.

    Ett litet barn har svårare att hantera längre avbrott i kontakten än ett större barn, och det skulle tala för att 2+2+3 skulle vara lämpligt.
Svar på tråden Boende 1-åring