• Anonym (Oroli­g)
    Mon 15 Jul 2019 16:28
    867 visningar
    26 svar
    26
    867

    Boende 1-åring

    Föräldrarna separerar, barnet är 1 år. Hur löser man boendebiten för barnet på bästa sätt?

    Den ena föräldern är arbetslös och flyttar hem till sina föräldrar. Så när barnet är där, så tar mor/farföräldrar en stor del av ansvaret för barnet. Föräldern tar inte sin roll "riktigt på allvar"

    Den andra föräldern jobbar och har en egen bostad.

    Barnet har fin relation till båda Föräldrarna.

    Båda föräldrarna är väldigt unga och var nog inte riktigt redo än egentligen.

    Tankar idéer?

  • Svar på tråden Boende 1-åring
  • Anonym (Japp)
    Mon 15 Jul 2019 21:44
    #11

    En sak som är betydligt bättre med flashback än familjeliv är att folk inte får starta nya trådar i samman ämnen stup i kvarten. ;)

    Varsågod:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79750260-hur-fordela-boendetiden-litet-barn

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 22:02
    #12
    Anonym (Japp) skrev 2019-07-15 21:44:37 följande:

    En sak som är betydligt bättre med flashback än familjeliv är att folk inte får starta nya trådar i samman ämnen stup i kvarten. ;)

    Varsågod:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79750260-hur-fordela-boendetiden-litet-barn


    Ooops! Förlåt, tänkte inte ens på att försöka söka efter liknande trådar. Helt ny familjelivare, jag ursäktar mig med det ;)
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 22:03
    #13

    Och tack för länken! :)

  • Anonym (4-G)
    Mon 15 Jul 2019 22:57
    #14
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-15 16:36:35 följande:

    Varannan vecka är för mig inte ett alternativ för ett så litet barn, det brukar rekommenderas från 3 års ålder först.

    Mycket och täta besök hos båda, kanske 2-3 nätter hos mamma, sen 2-3 nätter hos pappa och så rullar man på så något år innan man lägger till en eller två nätter till.

    Alternativt att barnet har sin fasta sovplats och att de andra föräldern är med barnet typ dagligen i hemmet.

    Båda föräldrarna är lika viktiga.


    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 19:57:00 följande:
    Så sant, 2+2+3 är ofta bra för riktigt små barn
    Anonym (Z) skrev 2019-07-15 19:21:05 följande:

    Är barnet redan inskolat? Ammar mamman? Barn under tre år bor ofta 2-3-2 dagar hos respektive förälder på schema som rullar. En vecka är för lång tid när de är så små.


    Men nej, så små barn bör inte bo växelvis över huvud taget utan ha ett tryggt och fast boende med täta kontakter med den andre.

    Det kan verka gå bra  när barnen är små, många säger att det går hur bra somhelst och det gör det till synes. Konsekvenserna av hattandet och otryggheten märks först senare. med ett otryggt barn. Inte förrän vid ca 3-års ålder rekommenderas växelvis boende. 1 natts övernattning per år barnet är rekommendera generellt.


  • Anonym (Jb)
    Mon 15 Jul 2019 23:05
    #15
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 22:57:25 följande:

    Men nej, så små barn bör inte bo växelvis över huvud taget utan ha ett tryggt och fast boende med täta kontakter med den andre.

    Det kan verka gå bra  när barnen är små, många säger att det går hur bra somhelst och det gör det till synes. Konsekvenserna av hattandet och otryggheten märks först senare. med ett otryggt barn. Inte förrän vid ca 3-års ålder rekommenderas växelvis boende. 1 natts övernattning per år barnet är rekommendera generellt.


    1 natts övernattning per barnets ålder, per VECKA eller i vilken tidsram då?
  • Anonym (Pappa­)
    Mon 15 Jul 2019 23:10
    #16
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 22:57:25 följande:
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 19:57:00 följande:
    Så sant, 2+2+3 är ofta bra för riktigt små barn
    Men nej, så små barn bör inte bo växelvis över huvud taget utan ha ett tryggt och fast boende med täta kontakter med den andre.

    Det kan verka gå bra  när barnen är små, många säger att det går hur bra somhelst och det gör det till synes. Konsekvenserna av hattandet och otryggheten märks först senare. med ett otryggt barn. Inte förrän vid ca 3-års ålder rekommenderas växelvis boende. 1 natts övernattning per år barnet är rekommendera generellt.


    Baserar du detta på ett eget tyckande eller har det som du framför förankring i någon forskning och i så fall får du gärna dela med dig av den informationen. 
  • Anonym (ryama­ttan)
    Mon 15 Jul 2019 23:45
    #17

    Vad jag förstått kan växelvis boende vara bäst även för små barn OM det sköts på rätt sätt. Det krävs täta byten vilket i sin tur kräver en god samarbetsförmåga från föräldrarna. Kan tänka mig att det bästa vore att barnet har samma boende och att föräldrarna kör varannan dag för ett så litet barn. Sannolikheten för att föräldrarna klarar av ett sånt upplägg är däremot liten. 2-3-2 är sannolikt den bästa lösningen i verkligheten.

  • Anonym (.)
    Mon 15 Jul 2019 23:55
    #18

    Vi gick isär när mina barn var 1 o 2 år gamla. Dom bodde sön-fre hos mig o fre-sön hos pappa. Sen fick han hälsa på när han ville i veckorna. När minsta barnet blev 2 började vi köra varannan vecka och med "umgänge" för den andra föräldern som inte hade dom. Med mina barn har det aldrig varit några problem. Men det kan ju så klart vara olika. Dom är idag 7 och 8 och har fortfarande varannan vecka. Men barnen har rätt att ringa den andra föräldern och kolla om det passar att komma en natt eller 2 ! Det har funkat super för oss.

  • Anonym (4-G)
    Mon 15 Jul 2019 23:57
    #19
    Anonym (Jb) skrev 2019-07-15 23:05:56 följande:
    1 natts övernattning per barnets ålder, per VECKA eller i vilken tidsram då?
    Åt gången....finns ingen direkt tidsram men man utgår ifrån att barnet har ett fast boende så varannan dag är ju inte lämpligt. 1 gång i veckan kan funka.
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 23:10:38 följande:
    Baserar du detta på ett eget tyckande eller har det som du framför förankring i någon forskning och i så fall får du gärna dela med dig av den informationen. 
    Om det hade varit eget tyckande så hade jag skrivit det, till skillnad från de flesta som uttalar sig här på FL....Det baseras på att det är så familjerätten resonerar och även är det domstolarna utgår ifrån och det är såklart inte taget ur luften utan baseras såklart på forskning och erfarenhet. Leta upp den får du göra själv, men det är allmänt känt så det borde gå lätt.
    Anonym (ryamattan) skrev 2019-07-15 23:45:41 följande:

    Vad jag förstått kan växelvis boende vara bäst även för små barn OM det sköts på rätt sätt. Det krävs täta byten vilket i sin tur kräver en god samarbetsförmåga från föräldrarna. Kan tänka mig att det bästa vore att barnet har samma boende och att föräldrarna kör varannan dag för ett så litet barn. Sannolikheten för att föräldrarna klarar av ett sånt upplägg är däremot liten. 2-3-2 är sannolikt den bästa lösningen i verkligheten.


    Oavsett hur bra man samarbetar eller sköter bytena så innebär det fortfarande flängande och hattande fram och tillbaka utan en fast punkt för det lilla barnet. Jag tror inte alls att det är bra för de mindre barnen, skapar inte lugn, ro och trygghet. Inte ens vi vuxna skulle trivas med att byta boende varannan, var tredje dag konstant hela tiden.

  • Anonym (Pappa­)
    Tue 16 Jul 2019 00:10
    #20
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 23:57:33 följande:
    Åt gången....finns ingen direkt tidsram men man utgår ifrån att barnet har ett fast boende så varannan dag är ju inte lämpligt. 1 gång i veckan kan funka.
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-15 23:10:38 följande:
    Baserar du detta på ett eget tyckande eller har det som du framför förankring i någon forskning och i så fall får du gärna dela med dig av den informationen. 
    Om det hade varit eget tyckande så hade jag skrivit det, till skillnad från de flesta som uttalar sig här på FL....Det baseras på att det är så familjerätten resonerar och även är det domstolarna utgår ifrån och det är såklart inte taget ur luften utan baseras såklart på forskning och erfarenhet. Leta upp den får du göra själv, men det är allmänt känt så det borde gå lätt.Oavsett hur bra man samarbetar eller sköter bytena så innebär det fortfarande flängande och hattande fram och tillbaka utan en fast punkt för det lilla barnet. Jag tror inte alls att det är bra för de mindre barnen, skapar inte lugn, ro och trygghet. Inte ens vi vuxna skulle trivas med att byta boende varannan, var tredje dag konstant hela tiden.

    Där rasade din trovärdighet
  • Anonym (4-G)
    Tue 16 Jul 2019 00:14
    #21
    Anonym (Pappa) skrev 2019-07-16 00:10:29 följande:
    Där rasade din trovärdighet
    Var det allt?
  • Anonym (ryama­ttan)
    Tue 16 Jul 2019 00:29
    #22
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-15 23:57:33 följande:

    Åt gången....finns ingen direkt tidsram men man utgår ifrån att barnet har ett fast boende så varannan dag är ju inte lämpligt. 1 gång i veckan kan funka.Om det hade varit eget tyckande så hade jag skrivit det, till skillnad från de flesta som uttalar sig här på FL....Det baseras på att det är så familjerätten resonerar och även är det domstolarna utgår ifrån och det är såklart inte taget ur luften utan baseras såklart på forskning och erfarenhet. Leta upp den får du göra själv, men det är allmänt känt så det borde gå lätt.Oavsett hur bra man samarbetar eller sköter bytena så innebär det fortfarande flängande och hattande fram och tillbaka utan en fast punkt för det lilla barnet. Jag tror inte alls att det är bra för de mindre barnen, skapar inte lugn, ro och trygghet. Inte ens vi vuxna skulle trivas med att byta boende varannan, var tredje dag konstant hela tiden.


    Fast vad är alternativet till växelvis boende?

    De flesta vill vara med dem de älskar. Så även barn.
  • Anonym (4-G)
    Tue 16 Jul 2019 00:37
    #23
    Anonym (ryamattan) skrev 2019-07-16 00:29:45 följande:
    Fast vad är alternativet till växelvis boende?

    De flesta vill vara med dem de älskar. Så även barn.
    Javisst och man kan träffas ofta utan att för den skull hatta med boendet den första känsliga tiden. En ettåring kan sova över hos den andre kanske 1 gång i veckan och träffas några timmar ytterligare ett par dagar i veckan. På så vis har barnet fortfarande en trygg plats som är hemma men ändå tillgång till båda sina föräldrar.

    Man kan inte "offra" sitt barn för att man som vuxen VILL vara med sitt barn. Man kan  fortfarande träffas ofta. 
  • Anonym (ryama­ttan)
    Tue 16 Jul 2019 01:56
    #24
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-16 00:37:51 följande:

    Javisst och man kan träffas ofta utan att för den skull hatta med boendet den första känsliga tiden. En ettåring kan sova över hos den andre kanske 1 gång i veckan och träffas några timmar ytterligare ett par dagar i veckan. På så vis har barnet fortfarande en trygg plats som är hemma men ändå tillgång till båda sina föräldrar.

    Man kan inte "offra" sitt barn för att man som vuxen VILL vara med sitt barn. Man kan  fortfarande träffas ofta. 


    Du tror inte barnet älskar båda föräldrarna och vill vara med båda?? Inte tänkt på att barn har behov?
  • Anonym (Beläg­g...)
    Tue 16 Jul 2019 07:52
    #25
    +1
    Anonym (Jb) skrev 2019-07-15 20:33:11 följande:

    Jag har hört att 2-2-3 är för hattigt för ett så litet barn. Stämmer det? Många råd säger väl att barn under 3 år ska ha ett mer "fast" boende hos ena föräldern och så kan den andre föräldern ha barnet varannan helg och övriga veckor någon dag mitt i veckan. Några tankar om det?


    En förskollärare här. Jag jobbar mycket med anknytning i mitt arbete. Tyvärr har jag inga vetenskapliga resultat att hänvisa er till med forskning visar att om de riktigt små barnen 1-3 år har en bra stark anknytning till båda sina föräldrar klarar de flesta av att byta hem som föreslagits. 2,2,3 här i tråden. Forskning visar att det är viktigare för det lilla barnet som är trygg med båda att fortsätta skapa starka band med båda föräldrarna och därmed ha två boenden än att ha ett hem och träffa den andre föräldern mer sällan. Man kan också se att där barnet från början fått möjlighet att bo hos och skapa relation till båda föräldrarna oberoende av varandra så får barnet en tryggare och starkare relation till båda. Tidigare då barnet bodde hos mamman och fortsatte att ha sitt boende där när föräldrarna separerade fick barnet oftare en mindre stark relation till den förälder som flyttade ut oftast pappan.
  • Anonym (Pappa­)
    Tue 16 Jul 2019 09:58
    #26
    Anonym (4-G) skrev 2019-07-16 00:37:51 följande:
    Javisst och man kan träffas ofta utan att för den skull hatta med boendet den första känsliga tiden. En ettåring kan sova över hos den andre kanske 1 gång i veckan och träffas några timmar ytterligare ett par dagar i veckan. På så vis har barnet fortfarande en trygg plats som är hemma men ändå tillgång till båda sina föräldrar.

    Man kan inte "offra" sitt barn för att man som vuxen VILL vara med sitt barn. Man kan  fortfarande träffas ofta. 
    4-G du som alla andra har naturligtvis rätt att tycka vad som helst, men det du påstår har ingen förankring i vare sig forskning eller i domslut efter 2015. Din ståndpunkt är ofta hörd i från håll så som ROKS som verkar för att eliminera pappor ur barns liv.
Svar på tråden Boende 1-åring