• Anonym (Sambo­n)
    Mon 15 Jul 2019 17:13
    350 visningar
    17 svar
    17
    350

    Hur lång tid i förväg är det okej att avboka planerade besök?

    Vi bor 130 mil från sambons släkt och hälsar bara på dem 1 gång om året. Så då drar vi ihop hela släkten till en gemensam grillning. (Vi kan bara vara där i 4 dagar och sambon har andra vänner han vill träffa så allt måste klaffa för att få ut så mycket som möjligt av resan.)

    Kruxet är nu en bil, den vi har nu klarar jag inte av att åka så långt i, vi åkte 40 mil för några veckor sedan och jag hade skitont av det. Sambon också, men han "tycker att han kan lida lite" men han är inte den som behöver vara i hans sällskap när han är sur och grinig. Den läcker kylarvätska, har trasiga krängningshammarstag, krängningshämmarhammarbussningar, yttre styrleder (2st) vakumslangnågonstans, oljefilter behöver bytas, kuppefilter, ventilkåpsventelationsslag, luftfilter behöver bytas... Detta behöver göras innan vi ska åka, och sambon är duktig med bilar, men sakerna har inte ens kommit till sverige som han beställt.

    Sedan måste det göras en hjulinställning när allt är på plats.

    Vi har kollat efter en ny bil i över ett halvår, men inget som vi kommer överens om och jag vill inte köpa en "fulbil" bara för att kunna åka dit.

    Tja, nu till frågan: det är 9 andra familjer som bokar upp hur de ska lägga sina andra semesterplaner för att vi ska kunna träffas så många som möjligt.

    Jag anser att vi nu bör varna för att vi inte kommer komma upp så att de får veta att de "är fria att göra andra planer." Min sambo vill inte säga något än för vi KANSKE hittar en bil...

    När hade ni velat ha reda på sådan information? Jag ÄR en planerare, jag vill ha kontroll. Sambon vill ta dagen lite som den kommer...

  • Svar på tråden Hur lång tid i förväg är det okej att avboka planerade besök?
  • Mon 15 Jul 2019 17:15
    #1

    När är tanken att ni ska dit?

    Om det inte löser sig på annat sätt kanske ni kan låna eller hyra en bil?


  • Mon 15 Jul 2019 17:16
    #2
    +1

    Hyr en bil istället.

    Eller låna en bil av nån kompis.

    Åk tåg. Eller buss.

    Dvs. Lös problemet först innan ni i så fall avbokar. Då har ni i alla fall försökt hitta alternativ.

  • Anonym (Sambo­n) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 17:16
    #3

    Glömde skriva att middagen vi dragit ihop till är om 9 dagar...

  • Anonym (Jösse­s)
    Mon 15 Jul 2019 17:19
    #4

    Låna eller hyr en annan bil, flyg, ta tåget, hur svårt kan det va!? Lös problemet!!

  • Mon 15 Jul 2019 17:28
    #5

    Hyr en bil.

  • Anonym (Andre­as)
    Mon 15 Jul 2019 17:35
    #6
    +1

    Eftersom bilen har varit i uselt skick länge förstår jag inte varför ni inte har löst problemet sedan innan?

    Man chansar inte på att kunna fixa bilen med så många fel med så kort varsel, man hittar då en annan lösning.

    Ni borde för länge sedan bokat hyrbil, köpt tågbiljetter eller liknande.

    Att bilen inte hinner bli klar på 9 dagar borde ni fattat för länge sedan. Nu får ni stå ert kast och panikboka tåg eller bil och bita i de sura pengarna.

    Man avbokar inte en resa som ni själva kunnat fixa med framförhållning.

  • Anonym (appro­på mansda­lt)
    Mon 15 Jul 2019 18:27
    #7
    Anonym (Andreas) skrev 2019-07-15 17:35:41 följande:

    Eftersom bilen har varit i uselt skick länge förstår jag inte varför ni inte har löst problemet sedan innan?

    Man chansar inte på att kunna fixa bilen med så många fel med så kort varsel, man hittar då en annan lösning.

    Ni borde för länge sedan bokat hyrbil, köpt tågbiljetter eller liknande.

    Att bilen inte hinner bli klar på 9 dagar borde ni fattat för länge sedan. Nu får ni stå ert kast och panikboka tåg eller bil och bita i de sura pengarna.

    Man avbokar inte en resa som ni själva kunnat fixa med framförhållning.


    Ni? Du menar väl ts sambo det är ju han som  vägrat se problemet
  • Anonym (Jojjo­)
    Mon 15 Jul 2019 19:05
    #8

    Så långt är det väl ändå skönast att åka tåg.

  • Anonym (Jojjo­)
    Mon 15 Jul 2019 19:07
    #9

    Eller ännu hellre flyga.

  • Mon 15 Jul 2019 19:15
    #10
    +1

    Förstår inte problemet, det finns mängder med alternativ.

  • Anonym (va?)
    Mon 15 Jul 2019 19:53
    #11
    +1

    Vilket märkligt "problem". Ni har vetat ett år att ni skall på den årliga familjeträffen som alla kämpat för att få till och lagt sin semester efter detta. Självklart räcker det inte att säga till 9 dagar innan att ni inte har lust att komma. Det går liksom inte att säga alls. Däremot skulle man kunna säga ett par dagar innan att man drabbats av kräksjuka och tyvärr måste ställa in.
    Ni har ingen godtagbar anledning att inte åka dit. Det är tydligt att du inte vill, att du inte är det minsta lösningsinriktad, och att du bestämt dig för att det är skönast att slippa. Mannen däremot vill åka och träffa sin släkt. Släpp iväg honom med flyg/tåg/hyrbil, som andra föreslagit. Så kan du stanna hemma.
    Märkligt också hur lång tid ni tagit för att kunna enas om en bil. Det blir väl en hel del pengar (och smärta) som investeras i den oanvändbara bil ni nu har. Vad är en "fulbil" enl dig? Det kan väl inte vara så svårt att hitta en användbar bil i rätt prisklass?
    Skärp dig nu, för din sambos och hans famils skull.

  • Anonym (Hanna­)
    Mon 15 Jul 2019 19:55
    #12
    +1

    Hyr en bil för gudsskull! Känns som en dålig ursäkt att skylla på bilen, är det så egentligen att ni inte vill åka alls ?

  • Mon 15 Jul 2019 20:06
    #13
    +1

    Alltså, för att "lyckas" med 130 mil i det här landet måste ena enden NÄSTAN vara Ystad coh den andra NÄSTAN Kiruna. Jag LOVAR att eran gamla skuttbil är det sämsta av mängder av alternativ.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 15 Jul 2019 20:16
    #14
    +1

    9 dagar innen, 9 familjer? Nej, ni kan inte ställa in nu utan att framstå som inkompetenta inför ett stort antal släktingar. Som flera redan har sagt, hyr bil, åk tåg etc. Man kan också faktiskt köpa en bil i juli och sälja den i typ september.

  • Anonym (Jojjo­)
    Mon 15 Jul 2019 20:24
    #15
    AniieeHär skrev 2019-07-15 20:06:23 följande:

    Alltså, för att "lyckas" med 130 mil i det här landet måste ena enden NÄSTAN vara Ystad coh den andra NÄSTAN Kiruna. Jag LOVAR att eran gamla skuttbil är det sämsta av mängder av alternativ.


    Står iofs inte i ts att alla bor i Sverige.
  • Anonym (Geogr­afi)
    Mon 15 Jul 2019 20:24
    #16
    AniieeHär skrev 2019-07-15 20:06:23 följande:

    Alltså, för att "lyckas" med 130 mil i det här landet måste ena enden NÄSTAN vara Ystad coh den andra NÄSTAN Kiruna. Jag LOVAR att eran gamla skuttbil är det sämsta av mängder av alternativ.


    Man behöver inte hamna så långt söderut och så långt norrut. Det är ?bara? 1591 km mellan t ex Malmö och Luleå.

    Mellan Ystad och Kiruna är det 185 mil. Om man åker bil, alltså. Fågelvägen tar väl ingen bil.
  • Mon 15 Jul 2019 21:28
    #17

    Vi bilade till Kiruna många gånger när jag och min bror var små, våra föräldrar är därifrån och de flyttade söderut pga jobb för många år sedan. Det var 120 mil att åka. Men att bila så långt för bara fyra dagar, nja det verkar inte vara en hit precis och definitivt inte i en bil som verkar ha så mycket att fixa på innan resan. Kan ni inte åka tåg istället?

Svar på tråden Hur lång tid i förväg är det okej att avboka planerade besök?