• Anonym (Tro)
    Mon 15 Jul 2019 22:33
    309 visningar
    33 svar
    33
    309

    Bli gladare med rik Gudstro?

    Hej! Vill börja med att berätta lite bakgrundsinfo: jag har vart deprimerad och käkat ssri i snart 10 år. Under ca 2 års tid fick jag en stark koppling till kyrkan och min relation till Gud hjälpte mig klara livet, ibland var jag till och med riktigt glad. Nu två år senare är jag tillbaks på ruta ett igen känns det som. Jag har tappat intresse för allt och känner att medicin och terapi knappt hjälper. Av olika orsaker är jag inte redo att besöka kyrkor igen och vara social, är trött och tar en dag i taget. Men min tro finns fortfarande kvar och jag vill närma mig Gud igen...

    Nu vill jag försöka ta tag i detta med tron och min depression. Jag har fått rådet att fasta halvdagar och läsa bibel. För att boosta processen skulle jag vara jättetacksam för svar på tråden, om någon kan relatera på något sätt.

    Hur stärker du din tro om du tappat "gnistan"?

    Har du några favoritverser?

    Har du fastat?

    Varför är du troende?

    Tack på förhand och blessings!

  • Svar på tråden Bli gladare med rik Gudstro?
  • Mon 15 Jul 2019 23:09
    #1

    Hej.

    Hur kom du till tro?

    Jag kom till tro för sex år sedan, och har sedan dess vuxit i tro, brottats med Gud på olika sätt och tvivlat på allt.

    Vilken kyrka gick du till?

    Mvh

  • Mon 15 Jul 2019 23:23
    #2

    Om jag behöver starkare tro - så ber jag Gud stärka min tro.

    Ett bibelord jag återvänder ofta till är "Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Driv inte bort mig från din närhet, ta inte ifrån mig din heliga ande. Låt mig åter glädjas över att du räddar, håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne."

    Psaltaren 51

    Jag är troende för att det är logiskt, och för att Jesus räddade livet på mig.

  • Anonym (Love)
    Mon 15 Jul 2019 23:23
    #3

    Egentid med Gud, att umgås med Gud på ett personligt sätt, prata öppet, säga vad jag känner och vill och drömmer om, verkligen prata med honom när jag söker honom.. läsa bibeln och försöka lyssna in honom etc.. lyssna på lovsång! För mig är att lyssna på lovsång och att lyssna på tex Dan Mohler på youtube väldigt styrkande, jag får liksom mer inspiration och glädje och driv av det! Lyssna på andras vandring med Gud.. läsa böcker om livet med Gud etc..

  • Anonym (hm)
    Mon 15 Jul 2019 23:26
    #4

    Jag har inte tänkt så mycket på om jag har favoritverser. En jag ofta upprepar är "Herre, hör min bön! Svara mig när jag ropar!". Det är en psalm, som bygger på en vers ur Psaltaren.

    Jag har aldrig fastat, för jag är inte frisk. Det vore bara dumt av mig om jag fastade.

    Varför jag är troende, är för att jag fick ett ögonblick av visshet. Under en kort stund förstod jag hur allting hängde ihop och att Gud var verklig. Jag glömmer aldrig det ögonblicket, så min tro har aldrig sviktat.

    Jag blev inte gladare av min tro. Däremot blev jag lugnare och är inte rädd för döden längre. Min depression är dock lika djup som förr.

  • Anonym (Tro) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 23:46
    #5

    Tack så mycket för era svar! Väldigt vänligt av er.

    På frågan hur jag kom till tro; det var ur en livskris med en separation som min värld raserades och jag till min räddning fann min tro och Gud.

    Tänk att det kan vara så enkelt som att be Gud ge en starkare tro, dumt men jag överkomplicerar nog saker och ting.

  • Anonym (Tro) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 23:48
    #6

    Har gått till Svenska Kyrkan..

  • Pentra
    Tue 16 Jul 2019 00:18
    #7

    Läs då Talmud Jmmanuel ist... ... /Pentra

  • Anonym (Nyfik­en)
    Tue 16 Jul 2019 02:27
    #8

    Jag har ingen tro alls men är också deprimerad o varit länge. Jag har funderat länge på att bli religös .. trodde du på gud från början? Vad fick dig att börja tro?

  • Wed 17 Jul 2019 23:41
    #9

    Personligen har jag svårt att förstå hur man kan tro på en god gud. Jag vill inte ta ifrån er den tro ni har om den hjälper er vill bara ge min syn. Finns det en gud då är det han som skapat min ocd som förstört mitt liv. Samtidigt som en massa skitstövlar får vara som dom vill. Finns det en gud då är det han som bestämt att en massa människor ska plågas. Det gör han ju en massa ggr dessutom i bibeln. Han plågar en massa oskyldiga och dödar en massa. Därför skulle jag mest bli förbannad om det fanns en gud som vore skyldig till allt. Sen kan det kanske hjälpa att ha någon att vara förbannad på men det ger ingen tröst att tro att det finns någon som skapat ens problem.

  • Anonym (Tro) Trådstartaren
    Fri 19 Jul 2019 00:23
    #10
    Ocdkille skrev 2019-07-17 23:41:12 följande:

    Personligen har jag svårt att förstå hur man kan tro på en god gud. Jag vill inte ta ifrån er den tro ni har om den hjälper er vill bara ge min syn. Finns det en gud då är det han som skapat min ocd som förstört mitt liv. Samtidigt som en massa skitstövlar får vara som dom vill. Finns det en gud då är det han som bestämt att en massa människor ska plågas. Det gör han ju en massa ggr dessutom i bibeln. Han plågar en massa oskyldiga och dödar en massa. Därför skulle jag mest bli förbannad om det fanns en gud som vore skyldig till allt. Sen kan det kanske hjälpa att ha någon att vara förbannad på men det ger ingen tröst att tro att det finns någon som skapat ens problem.


    Tack för ditt svar.

    Jag tror det är mer komplicerat än så. I bibeln står tex stamtavlor, är inte expert, men en familjs synder och bördor kan finnas i "bagaget" när man föds. Så fort man vänder sig till Gud, tror jag en process sker - mot mer frihet, i ditt fall frihet från ocd. Jag har själv flera psykiatriska diagnoser och har frågat mig om Gud är god. Fast mycket har hänt i mitt liv som tyder på att Gud verkligen är närvarande mitt i allt hemskt. Och han har ej lovat oss att livet är en dans på rosor.

    Sedan att han straffat människor, har varit pga olydnad. Myckey likt en far mot sina barn. Fast det är klart att man kan ha olika uppfattningar om den saken.

    Så jag tror inte Gud skapat problemen i sig, utan att han tvärtom vill att vi vänder oss till honom med våra problem..
Svar på tråden Bli gladare med rik Gudstro?