• Tue 16 Jul 2019 01:15
    638 visningar
    8 svar
    8
    638

    Behöver jag ett gåvobrev om jag ska ge bort rolex?

    Hej det är så att jag vill ge bort min rolex till min son, och klockan är väldigt dyr, så jag undrar om man måste ha ett gåvobrev enligt lag för att ge bort klockan till min son, så jag inte ger den till honom o han får många problem.. Eller kan jag bara ge klockan till min sonen utan problem, tack så mycket

  • Svar på tråden Behöver jag ett gåvobrev om jag ska ge bort rolex?
  • Tue 16 Jul 2019 06:16
    #1

    Har du fler barn än din son?

  • Tue 16 Jul 2019 07:11
    #2

    Nej bara en sonen

  • GGN
    Tue 16 Jul 2019 07:22
    #3

    Är det sonen som skriver..?

  • Tue 16 Jul 2019 09:15
    #4

    Varför tror du att du inte bara kan ge den till han? Varför blandar du in gåvobrev?

  • GGN
    Tue 16 Jul 2019 10:51
    #5
    Ällingen skrev 2019-07-16 09:15:13 följande:

    Varför tror du att du inte bara kan ge den till han? Varför blandar du in gåvobrev?


    Jag anar att det är sonen som skriver och föräldern ligger döende. Då kan han norpa klockan sen säga till syskonen att han fått den.
  • Tue 16 Jul 2019 11:47
    #6

    Jag är inte döende, min fråga lyder fortfarande om man måste ha gåvobrev för att ens kunna ge bort dyra grejer, klockan kostar 270tusen, och jag står skriven på den. Jag trodde inte man fick ge bort så dyra presenter utan att ha ett gåvobrev att det var enligt lag. Rätta mig om jag har fel och sluta leka allan ballan o försöka vara roliga era töntar. Håll er till mitt inlägg o svara på frågor enkelt. 

  • Tue 16 Jul 2019 12:02
    #8

    Jag skulle skriva ett gåvobrev och i det ange att klockan ska vara enskild egendom. Med tanke på din sons ev nuvarande och framtida giftemål.

    Det finns ingen gåvoskatt i Sverige sen flera år och du måste inte skriva ett gåvobrev.

    Men med en så dyr gåva är det bra att din son har ett papper på att den är hans, via gåvobrev.

  • Tue 16 Jul 2019 13:10
    #8

    Jag hade just tänkt skriva ungefär det som Finansen skrev senast: Skriv ett gåvobrev och att klockan ska vara enskild egendom vid eventuellt äktenskap.

    Sedan antar jag att du har ett originalkvitto och kanske äkthetsbevis till klockan också? Även detta bör naturligtvis sonen få. Sedan beror det ju på - är han nu i yngre tonåren kanske du förvarar gåvobrev och kvitto åt honom tills vidare, är han vuxen så ska han klara av det själv.

    Du hittar säkert någon mall till gåvobrev på Nätet, det behöver inte vara så komplicerat: 

    Härmed skänker jag, Namn Namn

    Mitt Rolex XX ur med serienummer xxx

    till min son NAMN NAMN

    Det är min önskan att klockan skall vara sonens enskilda egendom vid ett eventuellt äktenskap.

    Ort, datum underskrift

Svar på tråden Behöver jag ett gåvobrev om jag ska ge bort rolex?