• Anonym (TS)
    Tue 16 Jul 2019 07:27
    1477 visningar
    15 svar
    15
    1477

    Mamma kommenterar min vikt

    Nu har jag fått nog och vill stoppa det !

    Varje gång vi ses måste hon säga något om min vikt. Hon missar inte att ta upp det. I hennes ögon är det någonslags tävling att vem av oss är smalare ...

    jag är så trött på henne .. visst har jag 10 kg övervikt men jag gör inget stor deal av det och vill absolut inte leka den här leken med henne - så har det varit sedan jag var barn - redan när jag var barn (normalviktig) jämförde hon mig med hennes barnvikt ...

    När jag har fått barn och kunde gå ner efter graviditeten till mitt normalvikt blev hon alldeles chockad och gul av avis och tränade som en galning för att tappa några kilo :)) Haha - jag kan bara skratta på den - och ändå inte - jag vill inte bry mig men det gör jag ändå

    alltså det är helt sjuk i mina ögon , och jag har fått nog !

  • Svar på tråden Mamma kommenterar min vikt
  • Anonym (benra­nglet)
    Tue 16 Jul 2019 07:37
    #1
    https://www.familjeliv.se/forum/thread/79522183-hur-ska-en-man-se-ut-i-kroppen

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/79566789-kvinna-45-hur-ska-en-man-se-ut

    K
    änner igen mig. Har en mamma, syster, andra släktingar som kommenterade min kropp ofta när jag växte upp. Förstört mycket för mig. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 08:06
    #2
    Anonym (benranglet) skrev 2019-07-16 07:37:29 följande:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79522183-hur-ska-en-man-se-ut-i-kroppen

    www.familjeliv.se/forum/thread/79566789-kvinna-45-hur-ska-en-man-se-ut

    Känner igen mig. Har en mamma, syster, andra släktingar som kommenterade min kropp ofta när jag växte upp. Förstört mycket för mig. 


    Uff ! Det är nog med en mamma av den här sorts! Det kunde vara tufft att ha även syskon o släktingar som gjorde det samma !

    Mig påverkade min mammas "ytlighet" åt den andra hållet hos mig! Jag blev en som bryr sig inte om ytligheter , jag sminkar mig aldrig, bryr mig inte om mina kläder , bryr mig inte om håret ... jag anser att det är mycket viktigare hur man är inifrån : vara snäll och väluppfostrad , äta hälsosam , må bra o göra saker som gör mig glad (alltså allt som min mamma INTE är) inte har jag åsikter om andras kropp heller - kanske om någon är kraftigt överviktigt (+70 kilo övervikt ) isåfall

    Det som jag mest irriterar mig över att hon drar in mig i en tävling, att hon jämför mig med sig själv ! Det kan yttra sig i form att ; jag har köpt dessa jeans men de är sååå stora för mig , de kommer säkert passa dig ! Problemet är bara att jag är inte ett dug "större" vad hon är ... hon har en snett bild .. o det förvirrar mig så mycket att jag började fråga min man o mina vänner att jämföra mig med min mamma om är det verkligen så att jag är "tjockare " än vad hon är ? Min man skrattade högt !

    Det händer även att hon lånar kläder av mig och pressar dig i .. sedan kan jag bara kasta de eller ge de åt henne i present, de blir så uttöjta; men Ash inte bryr jag mig om det; jag vill bara inte höra mer om hennes vikt-beroende eller vad man kan kalla det
  • Anonym (krame­n)
    Tue 16 Jul 2019 08:19
    #3
    Anonym (TS) skrev 2019-07-16 08:06:20 följande:
    Uff ! Det är nog med en mamma av den här sorts! Det kunde vara tufft att ha även syskon o släktingar som gjorde det samma !

    Mig påverkade min mammas "ytlighet" åt den andra hållet hos mig! Jag blev en som bryr sig inte om ytligheter , jag sminkar mig aldrig, bryr mig inte om mina kläder , bryr mig inte om håret ... jag anser att det är mycket viktigare hur man är inifrån : vara snäll och väluppfostrad , äta hälsosam , må bra o göra saker som gör mig glad (alltså allt som min mamma INTE är) inte har jag åsikter om andras kropp heller - kanske om någon är kraftigt överviktigt (+70 kilo övervikt ) isåfall

    Det som jag mest irriterar mig över att hon drar in mig i en tävling, att hon jämför mig med sig själv ! Det kan yttra sig i form att ; jag har köpt dessa jeans men de är sååå stora för mig , de kommer säkert passa dig ! Problemet är bara att jag är inte ett dug "större" vad hon är ... hon har en snett bild .. o det förvirrar mig så mycket att jag började fråga min man o mina vänner att jämföra mig med min mamma om är det verkligen så att jag är "tjockare " än vad hon är ? Min man skrattade högt !

    Det händer även att hon lånar kläder av mig och pressar dig i .. sedan kan jag bara kasta de eller ge de åt henne i present, de blir så uttöjta; men Ash inte bryr jag mig om det; jag vill bara inte höra mer om hennes vikt-beroende eller vad man kan kalla det
    1. Din mamma har ett stört beteende. Det är inte friskt.
    2. Din mammas beteende påverkar dig psykiskt. Det är nedtryckande. Hennes störning förstör för dig.
    3. Hur kan du dra en gräns? Tex börja säga "lägg av!", bara säga "sluta" varje gång hon börjar? Viktigt att markera en gräns. 
       Den gränsen ska också gälla dina kläder. Låna inte ut de mer. Går det att dra ner på umgänget?
    4. Viktigt att lära sig sätta gränser. Tycker denna bok hjälper: 
    www.bokus.com/bok/9789172320536/energitjuvar-i-familjen-i-relationen-och-pa-jobbet/
  • Anonym (Samma här)
    Tue 16 Jul 2019 08:29
    #4
    +1

    Min mamma var likadan om utseende och dessutom kring ålder. Jag var med om en trafikolycka och skickade en bild på mitt blå-röda svullna ansikte med sår på ena kinden som om jag blivit riven av en björn ungefär. Hennes kommentar? Oj haha, du ser ju äldre ut än mig!

    När jag gick i gymnasiet älskade hon att gå på stan med mig och mormor, eftersom folk skulle tro att hon och jag var syskon (hon var ung när jag föddes så det hade iofs varit möjligt).

    Nu har hon lugnat ner sig, men hon kommenterar fortfarande att det är så passande att jag har en äldre man(han är 5 år äldre) och att hon har en yngre (10 år yngre än henne).

    Mitt råd -säg ifrån att du inte vill delta i hennes ?tävling? och sluta bry dig. Prata om annat när hon försöker. Svara inte på dumma kommentarer. Tänk förebyggande, minimera hennes möjligheter.

  • Anonym (krame­n)
    Tue 16 Jul 2019 08:33
    #5
    Anonym (Samma här) skrev 2019-07-16 08:29:15 följande:

    Mitt råd -säg ifrån att du inte vill delta i hennes ?tävling? och sluta bry dig. Prata om annat när hon försöker. Svara inte på dumma kommentarer. Tänk förebyggande, minimera hennes möjligheter.


    precis, stäng henne "ute". som att du har ett pansar av teflon som ständigt avvärjar allt hon försöker med.

    snacka om puckad tävling din mamma försöker med. Du kommer alltid vara yngre och fräshare.

    TS! Du är värd att sminka dig, gå till frisören och göra dig snygg. 

    Kram
  • Tue 16 Jul 2019 08:36
    #6

    Känner igen mig väldigt mycket (fast med skillnaden att jag är tjöckare än min mamma). Hon jämförde, kommenterade, sa det där med kläderna ?de här byxorna är alldeles, alldeles, ALLDELES för stora för mig... men du kan säkert ha dem!? och var allmänt jobbig. Jag blev mobbad i skolan också, men att få kommentarerna hemifrån var helt klart jobbigast.

    Det fick motsatt effekt även hos mig. Min mamma är väldigt fåfäng och rätt ytlig, och jag är hennes totala motsats. Jag sa dock till henne (hehe halvt gråtandes iofs) i tonåren när hon rätt spydigt kommenterade att jag tog en till portion, att mammor egentligen är menade att älska sina barn oavsett. Och sedan den dagen har hon faktiskt inte sagt ett knyst om saken. Och till hennes försvar vet jag att hennes mamma i sin tur var likadan, tyvärr.

  • Tue 16 Jul 2019 08:37
    #7

    Alltså SERIÖST. Det där var fan bland det sjukaste jag har hört!!!


    Anonym (Samma här) skrev 2019-07-16 08:29:15 följande:

    Min mamma var likadan om utseende och dessutom kring ålder. Jag var med om en trafikolycka och skickade en bild på mitt blå-röda svullna ansikte med sår på ena kinden som om jag blivit riven av en björn ungefär. Hennes kommentar? Oj haha, du ser ju äldre ut än mig!


  • Tue 16 Jul 2019 08:48
    #8

    Samtidigt tycker jag lite synd om de här kvinnorna, som snurrat upp sig så totalt i utseendehetsen att de sitter och jämför sig med sina BARN. Jag menar, de slåss ju mot en oövervinnerlig fiende - de *kommer* att bli mindre och mindre attraktiva med tiden och det kan ingen och inget göra något åt. Och vad ska de då ta sig till, när de inte brytt sig om att skaffa någon självkänsla eller självvärde på vägen? Men ja, som sagt, bara lite synd om dem... för de är fortfarande okänsliga idioter som tar ut sina issues på andra.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 08:54
    #9
    Anonym (Samma här) skrev 2019-07-16 08:29:15 följande:

    Min mamma var likadan om utseende och dessutom kring ålder. Jag var med om en trafikolycka och skickade en bild på mitt blå-röda svullna ansikte med sår på ena kinden som om jag blivit riven av en björn ungefär. Hennes kommentar? Oj haha, du ser ju äldre ut än mig!

    När jag gick i gymnasiet älskade hon att gå på stan med mig och mormor, eftersom folk skulle tro att hon och jag var syskon (hon var ung när jag föddes så det hade iofs varit möjligt).

    Nu har hon lugnat ner sig, men hon kommenterar fortfarande att det är så passande att jag har en äldre man(han är 5 år äldre) och att hon har en yngre (10 år yngre än henne).

    Mitt råd -säg ifrån att du inte vill delta i hennes ?tävling? och sluta bry dig. Prata om annat när hon försöker. Svara inte på dumma kommentarer. Tänk förebyggande, minimera hennes möjligheter.


    Åh ja! Precis ! Jag minns i gymnasiet hur strålande glad såg hon ut när hon kom hem o berättade att någon såg hennes "syster" i stan vilket var ju jag... eller att folk kan inte tro att hon har så stor dotter...

    jag har minnen sedan jag var ca 10 år när hon tog upp att hon var mycket smalare i den åldern - som att vara smal o liten är en fördel eller man är värd mer av det ?

    Hon tycker synd om sig själv att hon har blivit så efter alla graviditeter - men inte så som andra att visst fick jag lite mage men det är värt det ... snarare tvärt om.. hon har berättat att hon aldrig ville ha barn , hon bara ställde upp för pappas skull -- tyvärr så har hon inte ens vuxit in i mammarollen förr än jag flyttade hemifrån
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 09:39
    #10

    Tack snälla ni! Ni gör mig starkare!

    Era råd hjälper mig att ta avstånd och se det lite utifrån , det blir inte så personligt , det är lättare att se hur ofriskt hennes beteende är

  • Anonym (Lis)
    Tue 16 Jul 2019 12:32
    #11

    Kan det inte vara så att hon är orolig över att du är för överviktig?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 13:50
    #12
    Anonym (Lis) skrev 2019-07-16 12:32:25 följande:

    Kan det inte vara så att hon är orolig över att du är för överviktig?


    Nej :) tro mig hon är allt annat än orolig för mig , hon är en väldigt ego människa. Jag väger 68 kg till min 160 kg , visst det är övervikt men det handlar inte om det

    Och även om man är orolig för en närståendes vikt är det skillnad mellan att vara snäll och stöttande och försöka få personen att få ner i vikt eller vara rent utsagt elak ...
  • Tue 16 Jul 2019 16:50
    #13

    Min mamma är likadan. Expert på att hålla koll på min vikt

  • Anonym (A)
    Tue 16 Jul 2019 19:58
    #14
    Ignoramus skrev 2019-07-16 08:37:48 följande:
    Alltså SERIÖST. Det där var fan bland det sjukaste jag har hört!!!
    Håller med
  • Anonym (Samma här)
    Wed 17 Jul 2019 09:06
    #15
    Anonym (A) skrev 2019-07-16 19:58:21 följande:

    Håller med


    Ja den gången blev t o m jag förvånad. Annars är det inte mycket som förvånar mig när det gäller henne!
Svar på tråden Mamma kommenterar min vikt