• Boll86
    Tue 16 Jul 2019 13:38
    1160 visningar
    7 svar
    7
    1160

    4åring som är rädd att vara själv

    Med själv menas i detta fall i ett annat rum än vad någon av oss föräldrar befinner sig i. Detta har kommit nyligen. Han säger att han är rädd och vågar inte gå in i sitt eget rum om men inte följer med honom. Detta har kommit nyligen, i princip samtidigt som vi gick på semester. Skriker och får panik om man lämnar honom själv för att kissa, hämta nåt i köket eller vad dom helst. Kommer springandes efter.

    Han har kollat en del på sommarlov på förskolan och säger att han är rädd för sommarskuggan. Fick igår även veta att morfar suttit och kollat Buffy the vampire slayer med honom. Antar att han har sina skäl liksom, men hur reparerar vi detta? Vi pratar mycket om att monster och spöken inte finns på riktigt och så men det går liksom inte in.

  • Svar på tråden 4åring som är rädd att vara själv
  • Tue 16 Jul 2019 16:11
    #1

    Jag tror det bästa är att inte göra nån grej av det och ge extra trygghet tills fasen är förbi.

  • Tue 16 Jul 2019 17:55
    #2

    Vi har inte heller kommit någon vart med att monster och spöken inte finns på riktigt, så vi vände på saken och sade "ok, låtsasspöken och låtsasmonster finns förstås". Sedan pratade vi om de olika sorternas varelser och att det tex finns "låtsaskompisspöken" som ser till att allt är bra, och på toa bor "snälla låtsasmonstret" som kollar så inga läskiga låtsasmonster kan komma dit. I sovrummet har låtsasmonster och låtsasspöken kalas och leker roliga lekar osv. Hitta på snälla/hjälpsamma/roliga/försvarande monster och spöken (men var noga med att de ändå inte finns på riktigt).
    Funkar inte det heller så skulle jag inte heller göra någon stor sak av det, utan helt enkelt inte lämna barnet ensamt, utan vänta tills han själv tar initiativ till att vara själv.

  • Tue 16 Jul 2019 18:10
    #3

    Monsterspray?

  • Thatwi­llbeth­eday
    Tue 16 Jul 2019 20:11
    #4

    Precis så hos oss också! Och kan absolut inte vara själv uppe/nere i en endaste sekund även om vi bara ska springa upp/ner snabbt för att hämta nåt. Också Sommarskuggan som skrämmer till stor del, men tror det är en fas, skuggor eller inte. :)

    Jag var likadan i 4-5-årsåldern.

  • Elin P
    Wed 17 Jul 2019 13:57
    #5

    Sån var mitt mellanbarn mellan 3-6 års ålder. Jag fick inte ens gå på toa utan honom. Om jag skulle byta rum för att hämta en sak skulle han följa med. Nu är han 8 år och väldigt trygg, törs vara ensam hemma o.s.v. Jag tror inte man kan göra så mycket mer än att låta barnet vara nära en om det behövs. Det går över.

  • Thu 18 Jul 2019 19:21
    #6

    Kan det vara en oro att bli lämnad? Rädsla att du/ni inte kommer tillbaka?

    Det har jag upplevt med mina och barn jag har på förskola... Verkar hjälpa osf att bekräfta att man kommer tillbaka och säger till om man kommer att tex gå hemifrån (och verkligen göra det!)

    Är det monster det handlar om så kör med monsterspray eller monstersäkra på andra sätt.

  • Thu 18 Jul 2019 20:45
    #7

    Jag gjorde en "monster go away" - spray till mina killar när det var som värst med zombies och spöken.

    Innehöll vatten, handsprit och eteriska oljor (lavendel och citron)

    Grabbarna sprayande i rummet under säng och vid garderoberna.

    Sedan var det lugnt.

    Vi pratade väldigt mycket om det som gjorde grabbarna oroliga och läste alfons (den boken när han är rädd, blålila omslag) samt ritade egna zombies mm.

    Det tog ett tag men sedan gick det över.

Svar på tråden 4åring som är rädd att vara själv