• Tue 16 Jul 2019 16:38
    3046 visningar
    37 svar
    37
    3046

    Är det för sent för mig att byta program?

    Jag har studerat 2 år på socionomprogrammet och har därmed 1,5 år kvar på programmet. Jag har länge haft tankar kring mitt studieval då jag aldrig haft ett drömjobb och vad jag har velat bli har ständigt ändrats. Jag valde till slut socionomprogrammet före mina andra två alternativ som jag valde mellan då, psykologprogrammet och juristprogrammet. Det finns inga logiska förklaringar till att jag valde socionomprogrammet egentligen då mitt främsta intresse är att tjäna pengar, och den dåliga lönen för frisörer/make-up artister är anledningen till att jag inte slutförde min gymnasieexamen inom detta utan bytte program och sedan valde att studera vidare. Socionomer tjänar mer än frisörer i och för sig men skillnaden är inte enorm och socionomer ligger nästan lägst i lön av alla universitetsutbildade, tillsammans med förskollärare och logopeder. Det är dock inte bara lönen som stör mig utan kulturen inom yrket där man måste ha vänstervridna åsikter för att passa in, man måste vara emot straff för kriminella, tycka synd om allt och alla oavsett hur vidriga gärningar dessa personer gjort. Jag har ett sommarvikariat nu på ekonomiskt bistånd som socialsekreterare och bemötandet från klienter är värre än jag kunde ana, att bli kallad fitta, hora, slyna, äckel, osv sker nästan dagligen av klienter och en av mina handledare blev dödshotad bara på min tredje arbetsvecka. Det är ju en sak att få en dålig lön om man brinner för sitt jobb men det känns svårt för mig att motivera mig själv att vara lägre betald än i princip alla gymnasieutbildade är för att bli kallad hora och fitta när man ska vara det sociala skyddsnätet som hjälper människor. Det är inget kul att vara en del av det sociala skyddsnätet när nästan ingen uppskattar det man gör. Nu vet jag att det finns fler områden än ekonomiskt bistånd, och att man inte behöver arbeta som socialsekreterare men upplever det ändå ganska svårt få andra tjänster till en början och lärarna på programmet menar också på i princip att vill man inte arbeta som socialsekreterare ska man hoppa av programmet för det får man räkna med att göra ett bra tag innan andra jobbchanser finns. Antalet lediga jobb för socionomer minskar också konstant känns det som, så jag har känslan av att yrket är påväg mot att bli ett överskottsyrke, och då blir ju möjligheterna att välja område att arbeta inom mindre.

    Jag har fortfarande funderingar på att studera till jurist, men utbildningen är lång och har inte ansökt till hösten så kan först påbörja mina studier januari 2020.
    Om jag fortsätter studera på socionomprogrammet under hösten vilket jag tänkt eftersom jag inte har något annat sätt att försörja mig som det ser ut just nu utöver CSN, så kommer jag därmed bara ha 2 terminer kvar när jag isåfall hoppar av. Jag har funderat över att utbilda mig till systemvetare också, vilket ska vara lätt att få jobb efter och hög lön men är nog mer intresserad av juridik än systemvetenskap. Ekonomi är jag intresserad av men matte är inte min starkaste sida, så alternativet som finns inom ekonomi är nog en YH-utbildning på 2 år till redovisningsekonom eftersom jag efter flera försök att klara Matte 3b/c inte lyckats. Det var på gränsen att jag ens klarade Matte 2a som krävdes för socionomprogrammet. Sjuksköterskor börjar tjäna riktigt bra också så det kan vara intressant men saknas två kurser i naturkunskap för mig där och vet inte om jag hinner läsa upp båda under hösten.
    Jag kan även tänka mig en komvux-utbildning till elektriker, kort utbildning och hög lön men om själva yrket passar mig skulle jag egentligen svara nej, det är mest lönen jag vill åt där. Mina alternativ är därmed jurist, systemvetare, redovisningsekonom, sjuksköterska och elektriker. 

    Jag är relativt säker på att jag inte kommer arbeta som socionom i framtiden, men funderar på om det är bäst att hoppa av så snabbt som möjligt och påbörja ny utbildning till våren, eller om det är bättre att slutföra min examen för att sedan påbörja en ny utbildning. Är det för sent att hoppa av programmet? Jag ska tillägga att jag är 21 år men fyller 22 under hösten.

  • Svar på tråden Är det för sent för mig att byta program?
  • Wed 17 Jul 2019 16:03
    #11
    Sinv skrev 2019-07-17 15:46:24 följande:

    Min vän kom ju in på juristprogrammet i Sthlm på reservplats 80-någonting så det låter ju som det ändå finns en chans.


    Låter lovande!!

    Tack så mycket : )
  • Wed 17 Jul 2019 16:03
    #11
    Sinv skrev 2019-07-17 15:46:24 följande:

    Min vän kom ju in på juristprogrammet i Sthlm på reservplats 80-någonting så det låter ju som det ändå finns en chans.


    Låter lovande!!

    Tack så mycket : )
  • Wed 17 Jul 2019 22:23
    #12

    Vet inte om du missuppfattat det här med hur många terminer du får CSN. För högskolestudier får du totalt 12 terminer. Har du pluggat i två år har du fyra läsår med CSN kvar. Räcker till en kandidat och en halv master.

    Hoppa av om du inte vill fortsätta. Är du rädd för att inte kunna försörja dig i höst kan du plugga vidare och samtidigt söka jobb.

  • Wed 17 Jul 2019 22:45
    #13

    Tycker faktiskt att du ändå ska fundera en sväng till på elektriker.

    Om du jobbar hos privatpersoner möter du väldigt mycket uppskattning och till och med beundran, eftersom man hjälper dem med saker de absolut inte kan själva. Kunderna är oftast folk som själva äger sina hem, och som i allmänhet inte har det lika svårt i livet som de hjälpsökande personer som socialsekreteraren träffar, så där har risken för otrevligt bemötande minskat en hel del.

    Jobbar du på ett större bygge har du egentligen ingen kontakt alls med kunder, det sköter andra. Du och andra hantverkare kommer in under ett visst skede och gör ert jobb och sedan går ni vidare till nästa bygge.

    Goda chanser att starta eget och på så sätt bli chef. Lätt att få jobb var som helst i landet.

    Känner du för att plugga vidare längre fram i livet har du ändå en bra bas att stå på och är du sparsam kan du ju lägga undan av elektrikerlönen för att finansiera din framtida utbildning.

  • Wed 17 Jul 2019 22:51
    #14

    Det du ska titta på är hur många som tas in i din urvalsgrupp. Om de tar in 85 pers totalt och du har plats 124 i din grupp efter första utvalet så behöver ju alla som kommit in nu säga nej i andra omgången och inte ens det räcker. Men man vet ju aldrig 100%, jag kom in på min drömutbildning på uppropet.

    Jag skulle satsa på att göra högskoleprovet om jag var du, det är relativt lågt på apotekarprogrammet jämfört med gymnasiebetyg. Det är alltid bra att delta i fler urvalsgrupper.


    Sienna34 skrev 2019-07-17 14:40:43 följande:

    Hej,

    Jag har en fråga om reservantagningen.

    Jag står som reserv i min första och andrahandsval (Vilket är samma program men i två olika orter). Nu efter första urvalet är min plats i mitt första handsval 124 och i mitt andra handsval är det 88.

    Programmet tar in totalt 85 st. I kö står det 209 st i min urvalsgrupp vilket är BI (andrahandsvalet).

    Hur stor är min chans att komma in i utbildningen efter andra urvalet? Är det kört för mig? Eller finns det en chans fortfarande?

    Jag vill gärna höra vad ni tycker då är jag så stressad.

    Tack för hjälpen!


  • Wed 17 Jul 2019 23:15
    #15
    Musetti skrev 2019-07-17 22:51:57 följande:

    Det du ska titta på är hur många som tas in i din urvalsgrupp. Om de tar in 85 pers totalt och du har plats 124 i din grupp efter första utvalet så behöver ju alla som kommit in nu säga nej i andra omgången och inte ens det räcker. Men man vet ju aldrig 100%, jag kom in på min drömutbildning på uppropet.

    Jag skulle satsa på att göra högskoleprovet om jag var du, det är relativt lågt på apotekarprogrammet jämfört med gymnasiebetyg. Det är alltid bra att delta i fler urvalsgrupper.


    Jag väntar på andra urvalet och sen vi får se hur det blir, jag kommer förmodligen att behöva göra det om jag inte kommer in.

    Tack så mycket : )
  • Wed 17 Jul 2019 23:16
    #16
    Musetti skrev 2019-07-17 22:51:57 följande:

    Det du ska titta på är hur många som tas in i din urvalsgrupp. Om de tar in 85 pers totalt och du har plats 124 i din grupp efter första utvalet så behöver ju alla som kommit in nu säga nej i andra omgången och inte ens det räcker. Men man vet ju aldrig 100%, jag kom in på min drömutbildning på uppropet.

    Jag skulle satsa på att göra högskoleprovet om jag var du, det är relativt lågt på apotekarprogrammet jämfört med gymnasiebetyg. Det är alltid bra att delta i fler urvalsgrupper.


    Förresten de tar in 65 st i min urvalsgrupp vilket är BI.
  • Thu 18 Jul 2019 03:27
    #17
    Thyr skrev 2019-07-17 22:45:16 följande:

    Tycker faktiskt att du ändå ska fundera en sväng till på elektriker.

    Om du jobbar hos privatpersoner möter du väldigt mycket uppskattning och till och med beundran, eftersom man hjälper dem med saker de absolut inte kan själva. Kunderna är oftast folk som själva äger sina hem, och som i allmänhet inte har det lika svårt i livet som de hjälpsökande personer som socialsekreteraren träffar, så där har risken för otrevligt bemötande minskat en hel del.

    Jobbar du på ett större bygge har du egentligen ingen kontakt alls med kunder, det sköter andra. Du och andra hantverkare kommer in under ett visst skede och gör ert jobb och sedan går ni vidare till nästa bygge.

    Goda chanser att starta eget och på så sätt bli chef. Lätt att få jobb var som helst i landet.

    Känner du för att plugga vidare längre fram i livet har du ändå en bra bas att stå på och är du sparsam kan du ju lägga undan av elektrikerlönen för att finansiera din framtida utbildning.


    Efter att läst om reglerna för komvux i min kommun så har jag förstått att för att få gå en gymnasie-yrkesutbildning i vuxen ålder så prioriteras alla med ofullständiga gymnasieexamen eller de som inte gått gymnasiet redan. Eftersom jag redan har en fullständig gymnasieexamen med toppbetyg så vet jag inte hur stora mina chanser är att bli antagen. Det är ju även det där med den praktiska biten då, att jag är mer av en teoretiker än praktiker som person. Enligt SCB:s statistik tjänar inte elektriker i snitt mer än socionomer heller, ungefär runt samma nivåer så gissar att många elektriker jag pratat med ljuger om sin lön. Det känns rätt vanligt överlag att ljuga om sin lön, speciellt bland män och inom typiskt manliga yrken som kräver låg utbildning. Enligt SCB snittar en elektriker på 32500, medan en socionom snittar på 35000. Jag tycker skillnaden är för liten egentligen för att välja plugga 3,5 år för räknar man med mina studielån är socionomlönen lägre än elektrikerns trots att den är snäppet högre egentligen i snitt då. 
  • Thu 18 Jul 2019 03:35
    #18
    EcceHomo skrev 2019-07-17 22:23:42 följande:

    Vet inte om du missuppfattat det här med hur många terminer du får CSN. För högskolestudier får du totalt 12 terminer. Har du pluggat i två år har du fyra läsår med CSN kvar. Räcker till en kandidat och en halv master.

    Hoppa av om du inte vill fortsätta. Är du rädd för att inte kunna försörja dig i höst kan du plugga vidare och samtidigt söka jobb.


    Jag har studerat fyra terminer på socionomprogrammet, plus en sommartermin på fristående kurs och förutsatt att jag inte lyckas hitta ett jobb med kort varsel till hösten så måste jag studera den femte terminen också innan jag kan hoppa av och gå vidare till en ny utbildning. Om jag då ska studera till ekonom på 3 år blir det under 6 år totalt, däremot jurist blir 7 år + 10 extra använda veckor = 50 veckor jag inte har rätt till CSN / 2,5 termin så tror faktiskt inte att jag har missuppfattat någonting. Ekonom, systemvetare, sjuksköterska, redovisningsekonom, inköpare kan jag studera och ha rätt till CSN hela studietiden. Däremot inte civilekonom, och framförallt inte jurist, då har jag inte rätt till CSN under ganska lång tid.
  • Thu 18 Jul 2019 03:38
    #19
    Sienna34 skrev 2019-07-17 23:16:27 följande:
    Förresten de tar in 65 st i min urvalsgrupp vilket är BI.
    Är du säker på hur många de tar in - många universitet använder sig av överintag så att de i praktiken tar in fler än det står att det ska göra. Jag har för mig när jag började socionomprogrammet att det stod 85 platser eller någonting sånt, men de tog in 134 personer har jag för mig. Däremot har jättemånga hoppat av så nu är vi nog runt 85-90 personer.
Svar på tråden Är det för sent för mig att byta program?