• Emzyy97

    Familjeersättning

    Hejsan! Är gravid i vecka 23 och ska snart flytta ihop med min kille, men har just nu ingen inkomst och tänkte ansöka om bostadsbidrag när vi får lägenhet så jag kan hjälpa till med lägenhetshyran. Men vet inte om jag kommer få det? Det känns inte okej att låta honom betala för allt och sen hinner jag inte börja ett nytt jobb i en annan ort/län när vi väl kan flytta.

    Och är nån bra på hur man fyller i sin föräldrarledighet på bästa sätt så man är ledig tills barnet är ca 1,4 år gammal och sedan inskolning typ? Inget hat tack.

  • Svar på tråden Familjeersättning
  • sextiotalist

    Bostadsbidraget storlek baseras på bådas inkomst (Och hyra och storlek på lägenheten)

  • Jemp

    Söka kan du ju alltid. Det finns verktyg på Försäkringskassans hemsida där man (preliminärt) kan räkna ut om och hur mycket man kan få. Som ovan skrev så räknas det på hela hushållet, så ta med sambons inkomst också.

    Om du inte har någon inkomst får du förmodligen lägsta föräldrapenningen. Kanske behöver du då ta ut 7 dagar i veckan för att få in tillräckligt? Annars är det ju bästa sättet att räkna på, hur mycket behöver du få in varje månad och dela det med vad varje dag är värd. Om du har en SGI att skydda behöver du ta ut minst 5dagar i veckan efter barnets ettårsdag. Vi har tagit ut 4-5dagar/vecka.

    När ska pappan vara föräldraledig?

  • Emzyy97

    Ja okej tack så mycket!. När han ska vara föräldraledig vet jag inte men han tänker nog ta ut några dagar dom första dagarna sen får han väl bestämma själv när han vill vara ledig .

  • BurningDiamond
    Emzyy97 skrev 2019-07-16 23:44:38 följande:

    Ja okej tack så mycket!. När han ska vara föräldraledig vet jag inte men han tänker nog ta ut några dagar dom första dagarna sen får han väl bestämma själv när han vill vara ledig .


    Han har automatiskt ledigt de första 10 dagarna (måste så klart informera arbetsgivaren).
  • Jemp
    Emzyy97 skrev 2019-07-16 23:44:38 följande:

    Ja okej tack så mycket!. När han ska vara föräldraledig vet jag inte men han tänker nog ta ut några dagar dom första dagarna sen får han väl bestämma själv när han vill vara ledig .


    Kan ju vara intressant för planeringen både för ditt jobb och för ditt uttag av dagar, att veta hur länge du ska vara ledig.
Svar på tråden Familjeersättning