• Anonym (Mamma­)
    Tue 16 Jul 2019 18:36
    3371 visningar
    100 svar
    -2
    100
    3371

    Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?

    Barn som kastat bakpulverbomber på människor samt fönster och utemöbler, kan det bli tal om skadestånd eller dyl? Det är ju ofarligt och tvättas bort utan problem.

  • Svar på tråden Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?
  • Tue 16 Jul 2019 18:40
    #1
    +7

    Har ingen aning men du kan ju skicka ungjävlarna att städa upp efter sig och be om ursäkt. {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Anonym (J)
    Tue 16 Jul 2019 19:07
    #2

    Föräldrarna kan bli tvungna att betala.

  • Anonym (Petra­)
    Tue 16 Jul 2019 19:09
    #3
    +6

    Någon form av tydlig konsekvens borde de ju få. Förhoppningsvis har barnen vettiga föräldrar som t. ex. låter barnen göra rent sakerna (under förälderns tillsyn/hjälp, så att det blir riktigt rent och fint), be ordentligt om ursäkt och sedan kanske ta av sina fickpengar och köpa blommor, chokladask el. dyl. till de drabbade.
    Antagligen behöver föräldrarna även se över barnens internetanvändande.

  • Tue 16 Jul 2019 19:21
    #4

    Har dina barn gjort det, med tanke på din signatur?

    Hur tänker du själv?

  • Anonym (Vad skulle du själv tycka?­)
    Tue 16 Jul 2019 19:26
    #5
    +1

    Personligen skulle jag bli jävligt irriterad om några ungar skitade ner mina fönster/möbler så jag tvingades rengöra det. Skulle inte du bli det? Dessutom finns väl risken att den som har fått bomberna kastade mot sig blev rädd/kände obehag.

    Ungarna måste be om ursäkt och hjälpa till med rengöringen, alternativt att föräldrarna hjälper dem.

  • Anonym (Stell­a)
    Tue 16 Jul 2019 19:33
    #6
    +2

    Ni kan ju bli skyldiga att ersätta vad rengöringen kostat. Anlitas städfirma och kemtvätt så kan ni få räkningen på det. Har ni en hemförsäkring så brukar det finnas en ansvarsdel på den.  För att min (länsförsäkringar) ska gälla så får jag dock inte erkänna kravet utan jag måste lämna det till juristerna på försäkringsbolaget att besluta om. 

  • Anonym (Snoru­ngar)
    Tue 16 Jul 2019 20:43
    #7
    +3
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-16 18:36:31 följande:

    Barn som kastat bakpulverbomber på människor samt fönster och utemöbler, kan det bli tal om skadestånd eller dyl? Det är ju ofarligt och tvättas bort utan problem.


    "Tvättas bort utan problem" ja, av ungarna i såna fall. Inte dom som äger möblerna eller fönstrena. Vore ju helt galet om folk ska ställa sig och putsa sina egna fönster för att några ungar levt rövare och inte kan bete sig. 
    Jag jobbar på fritidsgård och vi hade ett gäng killar som kastade ägg på fönsterrutorna efter att dom blivit utkastade för att dom inte kunde uppföra sig, föräldrarna sa "vadå, det är ju ägg, det är väl ingen fara". Prova torka bort 20 ägg från ett fönster i tio minusgrader. Vi fick ta in ett städföretag som gjorde det, vilket kostade pengar. Kan tillägga att vi polisanmäler sånt till polisen som skadegörelse. Hade någon kastat bakpulverbomber eller något annat "ofarligt" på mina fönsterrutor hade även jag polisanmält det som skadegörelse. Det är ju inte VAD som kastas utan ATT det kastas på fönsterrutor/annat, det är handlingen som är fel. 

    Det mest oroväckande med det här är ju att dom kastat på människor?!
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 21:22
    #8

    Vem ska isf betala, föräldrarna till barnen som gjorde dem eller allihopa?

  • Anonym (J)
    Tue 16 Jul 2019 21:25
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-16 21:22:15 följande:

    Vem ska isf betala, föräldrarna till barnen som gjorde dem eller allihopa?


    Föräldrarna till barnen som gjorde det naturligtvis. 
  • Anonym (Snoru­ngar)
    Tue 16 Jul 2019 21:28
    #10
    +2
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-16 21:22:15 följande:

    Vem ska isf betala, föräldrarna till barnen som gjorde dem eller allihopa?


    Alla som var med och kastade. 
Svar på tråden Bakpulverbomber - Skadeståndsskyldig?