• Anonym (TS)
    Wed 17 Jul 2019 07:05
    255 visningar
    4 svar
    4
    255

    Restidsersättning timlön.

    Jag har skaffat mig ett nytt jobb som börjar i höst. Jag kommer resa runt en del och utgår då från hemmet.

    Jag hittar bara formler för hur man räknar ut ersättningen när arbetstagaren har månadslön, men hur fungerar det för mig som kommer ha timlön?

  • Svar på tråden Restidsersättning timlön.
  • Wed 17 Jul 2019 07:09
    #1
    Anonym (TS) skrev 2019-07-17 07:05:46 följande:

    Jag har skaffat mig ett nytt jobb som börjar i höst. Jag kommer resa runt en del och utgår då från hemmet.

    Jag hittar bara formler för hur man räknar ut ersättningen när arbetstagaren har månadslön, men hur fungerar det för mig som kommer ha timlön?


    Brukar väll vara en del av lönen man får i resetidsersättning. Vi har 80% av grundlönen som vi får i resetidsersättning om sträcks vi åker är mera än 5 mil. Är den under 5 mil får vi bara milersättning.
  • Wed 17 Jul 2019 07:22
    #2

    Ring och prata med facket innan du börjar, vissa har samma timlön plus övertid om man åker tidigare för att vara framme då kunden öppnar. Andra inte.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 07:31
    #3
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 07:22:03 följande:

    Ring och prata med facket innan du börjar, vissa har samma timlön plus övertid om man åker tidigare för att vara framme då kunden öppnar. Andra inte.


    Tack! Men de kommer förmodligen skicka mig till representanten på mitt nuvarande jobb...
  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Jul 2019 07:37
    #4

    Detta måste du nog fråga din (nya) arbetsgivare eller facket på den nya arbetsplatsen för det beror väl sannolikt på hur arbetsplatsens avtal ser ut?

    Du vet att du har restidsersättning men inte i vilken omfattning och hur den ska räknas ut?

Svar på tråden Restidsersättning timlön.