• Anonym (Snart mamma)
    Wed 17 Jul 2019 11:34
    80 visningar
    5 svar
    -1
    5
    80

    Vilket tilltalsnamn?

    Hej, min dotter ska heta Madeleine och Isobel. Men vilket ska vara tilltalsnamnet? Madeleine eller Isobel? Hon kommer nog ha mörkt hår och bruna ögon, om det nu har någon betydelse.

    :)

  • Svar på tråden Vilket tilltalsnamn?
  • sextio­talist
    Wed 17 Jul 2019 11:37
    #1
    Anonym (Snart mamma) skrev 2019-07-17 11:34:03 följande:

    Hej, min dotter ska heta Madeleine och Isobel. Men vilket ska vara tilltalsnamnet? Madeleine eller Isobel? Hon kommer nog ha mörkt hår och bruna ögon, om det nu har någon betydelse.

    :)


    Vänta tills hon föds, hon kanske varken är en Madeleine eller Isobel, utan att Sara eller Johanna.
    Vet många som har haft "arbetsnamn" och när barnet väl fötts, så fick det ett helt annat namn.
  • Barbro­45
    Wed 17 Jul 2019 12:50
    #2

    Båda passar säkert fint. Välj tilltalsnamn som passar bäst med efternamnet. T.ex. Madeleine Enarsson flyter ihop när man säger det. Isobel Bellman flyter också ihop. Ett problem som jag hade innan jag gifte mig till ett annat efternamn. Mitt tilltalsnamn slutade på la och efternamnet började på la, det blev lala där i mitten.

    Grattis till er kommande dotter.

  • Anonym (Madel­eine)
    Wed 17 Jul 2019 13:19
    #3

    Jag heter Madeleine, och jag har ständigt fått bokstavera mitt namn. Till allt och alla. Och det blir väldigt ofta felstavat ändå, speciellt då det finns så många vanliga, alternativa stavningar. Så med den anledningen hade jag nog valt Isobel. Även om ditt barn säkert kommer behöver rätta andra att hon inte heter Isabelle, känns det ändå lite enklare.

    Men ärligt talat tycker jag att båda namnen är fina och fungerar som tilltalsnamn. Ta det som känns bäst för er.

  • Wed 17 Jul 2019 19:13
    #4
    +1

    Det är väl upp till er att bestämma, inte FL.

    Mn skulle jag välja ett av dem som jag tycker är finast så skulle jag ha Madeliene som tilltalsnamnet

  • Anonym (lol)
    Wed 17 Jul 2019 21:19
    #5

    Ni kan nog kalla henne vad ni vill, någon gång under hennes skoltid kommer hon få namnet "Miso" och sedan får ni leva med det.

Svar på tråden Vilket tilltalsnamn?