• Anonym (123)
    Wed 17 Jul 2019 12:40
    1804 visningar
    13 svar
    13
    1804

    Hur lång föräldraledighet?

    Hur länge valde ni att vara föräldralediga med era barn?

    Funderar på hur jag ska lägga upp föräldraledigheten med kommande bebisen. Vill inte börja jobba direkt vid 1 år. Funderar på att ta ut 1,5 år men kan min arbetsgivare neka mig det eller har jag rätt till det?

    Om jag skulle ångra mig och vilja börja någon månad tidigare av någon anledning så går inte detta att ändra på antar jag?

  • Svar på tråden Hur lång föräldraledighet?
  • Wed 17 Jul 2019 12:51
    #1

    Enligt lag har du rätt att vara ledig i 18 mån, samt för tid därefter i den omfattning du tar ut fp. 
    Så 1,5 år kan de inte säga något om. Om du skulle vilja vara ledig 2 år får du se till att spara dagar så att du kan täcka det sista halvåret där. OM det ens är så att din arbetsgivare har koll, min erfarenhet är att de är få som har det....

    Sen har du Försäkringskassans regler om föräldrapenning och SGI som du också behöver förhålla dig till. Där behöver du inte ta ut en enda dag om du inte vill, det avgör er ekonomi hemma. Men från 1-årsdagen behöver du skydda din SGI annars kan den nollas. 
    Vissa tycker det är viktigt, andra inte.

    Jag kan berätta lite hur vi gjorde.
    Barn 1
    0-3 mån föräldraledig 100%
    3-12 mån föräldraledig  60%, jobb 40%
    12-18 mån föräldraledig 100%
    Vid 18 mån inskolning på dagis. Pappan tog inte ut särskilt mycket föräldrapenning på pappret men han har skiftjobb så han var ändå ledig mycket. Jag tog ut fp 3-5 dagar per vecka, gjorde lite olika månad för månad beroende på hur ekonomin hemma såg ut.

    Barn 2
    0-12 mån föräldraledig 100%
    12-24 mån föräldraledig 60%, jobb 40%
    Nu snart inskolning på dagis.
    Första året tog jag ingen föräldrapenning alls utan vi har snålat och levt på makens lön.

  • Anonym (Eve)
    Wed 17 Jul 2019 13:00
    #2

    Tror inte du kan ändra dig mitt i föräldraledigheten och bestämma dig för att jobba tidigare om du känner för det eftersom det antagligen (inte alltid, men oftast) finns en vikarie på din position som mest troligt har en tidsbegränsat vikariat. Hade inte funkat på mitt jobb iaf. "Hey hey jag bestämde mig för att börja jobba en månad tidigare, du som sitter vid mitt skrivbord får sticka nu". 

  • Wed 17 Jul 2019 13:07
    #3

    Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut! Hur mycket pengar du har sparat. Första året måste man inte ta någon fp, sgi är skyddad ändå.

    Sen beror det ju på hur mycket ni delar. Är båda hemma omlott så kan man ju vara hemma bra länge!

    Själv fick jag slita som ett djur för att få mina dagar att räcka tills förskolestarten vid 12 mån, och då hade jag ändå en hel del sparat sen innan. Dåvarande maken ville inte ta ut en enda dag så jag kunde bara ta 3-4 dagar i veckan. Fick hålla på och tramsa med såna där garantidagar som på den tiden gav 60 kr före skatt. Förhoppningsvis är din situation bättre än så.

  • Elin P
    Wed 17 Jul 2019 13:19
    #4

    Våra barn började på fsk vid 19 mån, 13 mån respektive 17 mån. För mig/oss har det känts viktigast att de inte måste gå heltid på förskolan. Hellre börja lite tidigare men sen kunna gå lagom mycket, så tänker jag. För oss har årstiden fått styra lite längden på föräldraledigheten. Tvåan fick ju börja fsk redan vid 13 mån men det var för att det var augusti/september då. I min kommun är de otroligt dåliga på att erbjuda förskoleplatser så vill man vara säker att få plats och speciellt plats där man önskar så är det augusti/september som gäller. Annars kan man riskera att bli utan plats eller måste ha en tillfällig plats i andra änden av stan.

  • Wed 17 Jul 2019 13:39
    #5
    Anonym (Eve) skrev 2019-07-17 13:00:38 följande:

    Tror inte du kan ändra dig mitt i föräldraledigheten och bestämma dig för att jobba tidigare om du känner för det eftersom det antagligen (inte alltid, men oftast) finns en vikarie på din position som mest troligt har en tidsbegränsat vikariat. Hade inte funkat på mitt jobb iaf. "Hey hey jag bestämde mig för att börja jobba en månad tidigare, du som sitter vid mitt skrivbord får sticka nu". 


    Där har du fel. Enligt lag har man rätt att återgå i tjänst. Från det tillfälle att man kontaktar sin arbetsgivare får denne  skjuta på återgången max en månad.
    Så det är arbetsgivarens problem i så fall om man har en vikarie som man inte kan säga upp.
    Huruvida man då kan säga upp vikarien beror på kollektivavtal samt hur anställningsavtalet är utformat. 
  • Anonym (Vi)
    Wed 17 Jul 2019 13:49
    #6

    Mamma och pappa lediga samtidigt i 6 månader, mamma ledig själv i 8 månader, pappa ledig själv i 6 månader.

  • Anonym (Jo)
    Wed 17 Jul 2019 14:11
    #7
    Anonym (Eve) skrev 2019-07-17 13:00:38 följande:

    Tror inte du kan ändra dig mitt i föräldraledigheten och bestämma dig för att jobba tidigare om du känner för det eftersom det antagligen (inte alltid, men oftast) finns en vikarie på din position som mest troligt har en tidsbegränsat vikariat. Hade inte funkat på mitt jobb iaf. "Hey hey jag bestämde mig för att börja jobba en månad tidigare, du som sitter vid mitt skrivbord får sticka nu". 


    Man har rätt att avbryta sin föräldraledighet tidigare om man vill, man ska meddela det så fort som möjligt och arbetsgivare har inte rätt att skjuta på återgången till arbete mer än 1 månad ifrån att man meddelat.
  • Anonym (Svea)
    Wed 17 Jul 2019 14:57
    #8

    Jag skaffade inte barn för att lämna bort dem. Så jag gick hem från arbetet några månader innan äldsta skulle födas. Nej, vi är inte rika. Man kan nästan alltid leva på en acceptabel lön för det.

  • Anonym (...)
    Wed 17 Jul 2019 15:05
    #9

    Du får vara ledig så länge som dina dagar räcker i princip (arbetsgivaren kan kräva att du visar att du har dagar kvar) och arbetsgivaren kan inte neka om du inte ansöker om fler än 3 perioder per år.

    Vi var hemma tillsammans 6 månader och jobbade sen 50% var fram till dottern fyllde 2 och skolades in på förskola. Efter det jobbar vi bägge 75%.

  • Wed 17 Jul 2019 21:56
    #10
    korngryn skrev 2019-07-17 13:07:59 följande:

    Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut! Hur mycket pengar du har sparat. Första året måste man inte ta någon fp, sgi är skyddad ändå.

    Sen beror det ju på hur mycket ni delar. Är båda hemma omlott så kan man ju vara hemma bra länge!

    Själv fick jag slita som ett djur för att få mina dagar att räcka tills förskolestarten vid 12 mån, och då hade jag ändå en hel del sparat sen innan. Dåvarande maken ville inte ta ut en enda dag så jag kunde bara ta 3-4 dagar i veckan. Fick hålla på och tramsa med såna där garantidagar som på den tiden gav 60 kr före skatt. Förhoppningsvis är din situation bättre än så.


    Vad var det för idiot som varken förde över dagar till dig eller var hemma med sitt barn?

    Dagarna räcker ju lugnt att vara hemma ett drygt år.
  • Tiina8­7
    Wed 17 Jul 2019 21:58
    #11

    1 barnet var jag student och då föräldrarledig i ett år samtidigt som jag studerande läste endel på gymnasiet på distans.

    2 barnet var jag helt ledig i tre månader och började sedan jobba lite halvt, pappan var då också föräldraledig en del. Började jobba helg igen när hon var runt 9 månader.

    Nuvarande små barn vet jag faktiskt inte hur länge jag ska vara föräldrarledig men minst 6 månader iallafall sedan ska pappan vara hemma.

  • Wed 17 Jul 2019 21:59
    #12
    Anonym (123) skrev 2019-07-17 12:40:20 följande:

    Hur länge valde ni att vara föräldralediga med era barn?

    Funderar på hur jag ska lägga upp föräldraledigheten med kommande bebisen. Vill inte börja jobba direkt vid 1 år. Funderar på att ta ut 1,5 år men kan min arbetsgivare neka mig det eller har jag rätt till det?

    Om jag skulle ångra mig och vilja börja någon månad tidigare av någon anledning så går inte detta att ändra på antar jag?


    Reglerna har du fått svar på.

    Båda barnen kommer ha börjat vid 16-18 mån hos dagmamma, vilket har känts lagom för oss. Med första barnet var jag hemma 9 mån på heltid, sen 2 dagar i veckan vid 14-15 mån. Andra barnet hemma ett år innan vi byttes av då det funkade bättre jobbmässigt.

    Optimala hade varit 8-9 mån heltid, sen deltid några månader innan pappan gick hem på heltid.
  • Anonym (Aa)
    Wed 17 Jul 2019 22:11
    #13

    Ett barn. Först var jag föräldraledig i 5 mån, tog ut 2-3 (3 dagar första 2 mån, 2 dagar resterande) fp-dagar i veckan. Min man tog också föräldraledigt 100% de första två månaderna och tog ut fp 2 dagar/vecka.

    Sen jobbade vi båda 50% och var föräldraledig 50%, tog ut 1 fp-dag i veckan var. Gjorde det i ca 1 år, tills barnet var 18 mån. Från hennes 1-års dag tog vi dock ut 2,5 fp-dagar/vecka var för att skydda sgi.

    Efter det tog min man ut 3 mån 100% föräldraledighet med då 5 dagar fp i veckan (fyllde upp med lägstadagarna där). Jag jobbade då 100%.

    Sen blev det semester och barnet började förskolan efter sommaren, vid drygt 22 mån ålder.

Svar på tråden Hur lång föräldraledighet?