• Anonym (På)
    Wed 17 Jul 2019 14:35
    564 visningar
    8 svar
    8
    564

    Hjälp med tradera frakt tack!

    Alltsåååå.

    Jag skickar flera paket som brev med postnord. Det blir Inte Alls i närheten av alla de fina frakt priser man see andra ha så som 18kr 36kr 64kr osv utan så mycket mer.

    Skickade ett par gympa skor för nästan 100kr men ett litet paket lika tjockt för 36 som det sen kom en faktura på.

    Hur får folk det så billigt?!

    Jag har betalat tillägg på frakt på allt jag sålt hittills, inte gått plus ett korvöre.

    Har endast till postnord eller shenker! Nästa gång väljer jag shenker.

    Är det okej att ta shenker även när du skickar saker som skulle/BORDE ha kostat mindre att skicka?!

    Hemskt när man verkligen vill vara till lags med frakt för köpare men det bara blir fel hela tiden.

    Är ny på det också.

  • Svar på tråden Hjälp med tradera frakt tack!
  • Anonym (.)
    Wed 17 Jul 2019 15:03
    #1

    Skilj på brev o paket. www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/portotabeller/brev-inrikes

    Håller man sig under 3cm tjocklek blir det låga priser om det är lätta saker som du ska skicka.

    Sen får ju andra säljare ta vilka priser de vill för frakten.

    Högre eller lägre än postnord/DHL etc.

    Det finns ju ingen direkt koppling mellan vad du tar betalt för frakten av din kund och vad du betalar transportören. Det är ju helt ok att ta 30kr för frakt, även om du betalar 18kr till posten. Du kan alltid hänvisa till andra kostnader som du har såsom emballage, bensinpengar för att åka till posten, om nån tjafsar med dig osv. Så länge som ni kommer överens om fraktkostnaden innan auktionen är över så är det ok att göra så.

    Vill du ha tydligare hjälp måste du skriva ner vikt och storlek på det du vill skicka

  • Anonym (På) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 15:33
    #2

    Tack för svar.

    Ja alla får sätta vilket frakt pris de vill men hur kan De komma undan aå billigt när jag skickar i princip samma sak, packar lätt och platt men ändå betalar massa mer?!

    Om de tar 36 kr för ett par barnskor, VILL de då betala massa mer?!

    Får inte ihop det vilket som. Men nästa gång. Får jag väl va en frakt bov då.

  • Anonym (På) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 17:45
    #3

    Vill ha mer svar hur ni som skickar med tradera osv gör med frakten. Please.

  • Wed 17 Jul 2019 19:24
    #4

    Du packar sakerna du ska sälja i en påse/vadderat kuvert/vad du nu ska skicka i.

    Väg det. Kolla portotabellen på postnords hemsida, ex. 230 gr = 36 kr.

    Frankera då med fyra frimärken. Glöm inte att kontrollera så att paketet inte är skrymmande, alltså mer än 3 cm högt. Om det är det - öka frakten med 18 kr.

    Klart!

  • Anonym (Uni)
    Thu 18 Jul 2019 09:35
    #5
    Anonym (På) skrev 2019-07-17 15:33:22 följande:

    Ja alla får sätta vilket frakt pris de vill


    Nej, det får man inte.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 09:41
    #6
    Anonym (Uni) skrev 2019-07-18 09:35:01 följande:

    Nej, det får man inte.


    Klart man får om det framgår i annonsen vad frakten kostar.
  • Anonym (Magga­n)
    Thu 18 Jul 2019 09:41
    #7

    Jag sätter lägre fraktpris med flit men tar också ett lägsta pris på varan så att jag vet att jag åtminstone går plus.

    Som köpare avstår jag ofta från varor med för högt porto och tänker att andra gör likadant (även om man kanske betalar samma summa i slutänden).

  • Thu 18 Jul 2019 10:02
    #8
    Anonym (.) skrev 2019-07-17 15:03:47 följande:

    Skilj på brev o paket. www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/portotabeller/brev-inrikes

    Håller man sig under 3cm tjocklek blir det låga priser om det är lätta saker som du ska skicka.

    Sen får ju andra säljare ta vilka priser de vill för frakten.

    Högre eller lägre än postnord/DHL etc.

    Det finns ju ingen direkt koppling mellan vad du tar betalt för frakten av din kund och vad du betalar transportören. Det är ju helt ok att ta 30kr för frakt, även om du betalar 18kr till posten. Du kan alltid hänvisa till andra kostnader som du har såsom emballage, bensinpengar för att åka till posten, om nån tjafsar med dig osv. Så länge som ni kommer överens om fraktkostnaden innan auktionen är över så är det ok att göra så.

    Vill du ha tydligare hjälp måste du skriva ner vikt och storlek på det du vill skicka


    Om man vill ha negativt omdöme är det nog ett effektivt sätt att göra som du skriver.

    Ts: billigast är väl som brev med vanliga frimärken. För större saker så brukar skicka lätt vara billigast tror jag, det är även spårbart.
Svar på tråden Hjälp med tradera frakt tack!