• Fri 19 Jul 2019 18:15
    1603 visningar
    21 svar
    21
    1603

    Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?

    Hej!

    För att försöka sammanfatta min graviditet kort så har jag precis klivit in i v. 30. Graviditeten har varit helt komplikationsfri (om man bortser från en blödning i v. 7 som troligtvis berodde på ett blåmärke i livmodern) och nästan perfekt fram tills vecka 24 då jag helt plötsligt en kväll åkte på ökade sammandragningar. Hade säkert 20+ på en timma och fick åka in för en kontroll - allt såg bra ut. Veckorna gick och i början på v. 28 började sammandragningarna igen, denna gång kraftfullare och gjorde lite ont. Åkte in än en gång och allt såg bra ut men jag fick en spruta Bricanyl mot sammandragningarna som kom väldigt tätt. Under veckan fick jag molande mensvärk och mer sammandragningar så jag blev sjukskriven i 2 veckor med anledningen - för tidigt värkarbete och hotande förtidsbörd -, tappen opåverkad och mätte 28mm. Hon sa att det inte var någon fara men att jag skulle vila.

    Nu sitter jag här igen i v. 30 med min återkommande mensvärk. Idag har det även bokstavligt talat runnit flytningar ur mig. Eftersom jag är sjukskriven har det blivit så att jag är uppe sent om kvällarna och unnar mig sovmorgnar medan sambon jobbar. Idag låg jag kvar i sängen fram tills kl. 13 ungefär och steg då upp och satte i ett trosskydd. Vid kl 16 när det var dags för ett toabesök var hela trosskyddet fullt av krämiga flytningar. Bytte trosskydd och en timma senare var även det helt fyllt. Tilläggas är väl att jag bara suttit ner då och kollat på serier och pysslat lite eftersom jag får sammandragningar om jag gör någonting fysiskt. Ingen vattenavgång som tur är och ingen slempropp heller vad jag kan konstatera då det är krämigt och inte slemmigt.

    Lillen har varit lugn de senaste dagarna, så pass lugn att jag suttit och buffat på magen tills jag fått svar. Men nu idag i samband med att mensvärken är tillbaka och flytningarna forsar så har han varit extra aktiv och rört sig i stort sett hela dagen.

    Tilläggas gällande min graviditet är väl att jag har moderkaka i framvägg och en - lätt hjärtformad - livmoder. Formen på livmodern kan tydligen bidra till en för tidig födsel i vissa fall men inte alltid.

    Men ja, min fråga är väl hur era prematura förlossningar har börjat? Upplevde ni någonting annorlunda innan det tog fart eller hade ni några känningar/symptom? Och hur det har gått för er sen? Jag har varit inställd på att föda för tidigt sedan v. 24 och är orolig för de komplikationer en tidig födsel kan innebära så nu känner jag efter något otroligt och inbillar mig att förlossningen är på g vid minsta lilla antydan till symptom - vilket tär lite på psyket och säkert inte heller är bra för kroppen..

  • Svar på tråden Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?
  • Fri 19 Jul 2019 19:14
    #1

    Jag hade mycket sammandragningar från v.15 men jag trodde det var normalt trotts att det blev värre och värre.

    När jag var i v.23+2 så fick jag en stor blödning. Tappen var 2.5 cm och fick åka till Uppsala. Jag fick bricanyl vid behov och Lutinus (progestron vagiatorer) som har en bra effekt mot sammandragningar samt att dom ska stärka tappen. 6 dagar efter jag kom in så fick jag en till blödning. Tappen var då 0.9 cm. Jag fick då antibiotika eftersom jag hade GBS. Men efter 2 dagar så hade jag öppnat mig 3 cm och det blev akut k.snitt.

    Att han kom för tidigt beror antingen på att jag har hjärtformad livmoder, försvagad livmoderhals eller GBS. Jag personligen tror att GBSen triggade igång allt pga sammandragningarna och att jag sedan har hjärtformad livmoder kanske inte var till en fördel.

    Hoppas att den lille stannar inne ett tag till, men ni är i en bra vecka iaf ifall bäbis kommer. Vården är väldigt bra och dom små är så starka!

    För våran son gick det tyvärr inte bra, men av alla kvinnor jag har lärt känna innan och efter så klarade sig nästintill alla andra barn bra!

    Och som sagt, ni är över på den bästa sidan och varje dag räknas

    All lycka till er

  • Fri 19 Jul 2019 22:53
    #2

    Blödning kring v 26.

    Vattnet gick i v 32.

    Satte igång i v33. Svaga värkar som blev starkare. Föddes inom 2h från första värken så gick fort. Var som tur var på sjukhuset för en kontroll då.

    Hade också gbs.

  • Fri 19 Jul 2019 22:53
    #3

    Allt gick bra förresten.

  • Sat 20 Jul 2019 01:10
    #4

    Tack för era svar! Märker man på något annat sätt att man har gbs än sammandragningar och en för tidig födsel? Tänkte på symptom. Jag har lämnat flertalet urinprov och jag har fått ++ på leukocyter men ingen har ringt upp ang att det skulle vara bakterier i urinen. Ser man gbs på urinprov eller måste provet tas från slidan?

    Under dagen har magen blivit alldeles stenhård och gör lite ont att ta på. Det känns som om han skulle ha ökat flera kilo på bara några timmar. Det har nästan gjort lite ont att ställa sig upp och att gå. Nu har sammandragningarna börjat igen också, men flytningarna har iallafall avtagit. Börjar jobba igen på måndag för då tar sjukskrivningen slut, det känns inte alls bra. Har sån ångest att både gå dit och att ringa och sjukanmäla. :(

  • Sat 20 Jul 2019 08:41
    #5
    ballerinakakaoreo skrev 2019-07-20 01:10:50 följande:

    Tack för era svar! Märker man på något annat sätt att man har gbs än sammandragningar och en för tidig födsel? Tänkte på symptom. Jag har lämnat flertalet urinprov och jag har fått ++ på leukocyter men ingen har ringt upp ang att det skulle vara bakterier i urinen. Ser man gbs på urinprov eller måste provet tas från slidan?

    Under dagen har magen blivit alldeles stenhård och gör lite ont att ta på. Det känns som om han skulle ha ökat flera kilo på bara några timmar. Det har nästan gjort lite ont att ställa sig upp och att gå. Nu har sammandragningarna börjat igen också, men flytningarna har iallafall avtagit. Börjar jobba igen på måndag för då tar sjukskrivningen slut, det känns inte alls bra. Har sån ångest att både gå dit och att ringa och sjukanmäla. :(


    Hade jag vart du så hade jag sjukanmält mig på måndag och försökt få tag i en läkare som kanske kan sjukskriva dig just pga hotande förtidsbörd.

    Jag blir sjukskriven från måndag (v.14+5) då jag opererar in ett cerklage och blir sjukskriven för just hotande förtidsbörd.

    Första gången jag var gravid så sa dom att eftersom jag också har hjärtformad livmoder (har också lite lättare som du) så sa som att jag eventuellt skulle föda runt v.36 men ingen var beredd på v.25.

    Så det är därför jag tror att formen på livmodern och sammandragningarna från GBS startade igång allt. Det är svårt att veta om man har GBS. Man mörker av det mest pga sammandragningar som gör ont och påverkad tapp. Man lämnar urinodling (håll dig i minst 4 timmar men bäst är att lämna morgonurin) men man kan även ha GBS i slidan utan att ha det i urinen och då måste vaginala prover tas.

    Under denna graviditet blir jag långtidsbehandlad med antibiotika m. Vi miste en dotter i magen förra året då en GBS infektion tog sig in till henne så det kan sluta illa med GBS. Om du skulle ha det så ska du ha antibiotika i dropp vid födsel så inte du blir sjuk eller så barnet smittas och insjuknar
  • Sat 20 Jul 2019 14:57
    #6
    Ebo88 skrev 2019-07-20 08:41:42 följande:

    Hade jag vart du så hade jag sjukanmält mig på måndag och försökt få tag i en läkare som kanske kan sjukskriva dig just pga hotande förtidsbörd.

    Jag blir sjukskriven från måndag (v.14+5) då jag opererar in ett cerklage och blir sjukskriven för just hotande förtidsbörd.

    Första gången jag var gravid så sa dom att eftersom jag också har hjärtformad livmoder (har också lite lättare som du) så sa som att jag eventuellt skulle föda runt v.36 men ingen var beredd på v.25.

    Så det är därför jag tror att formen på livmodern och sammandragningarna från GBS startade igång allt. Det är svårt att veta om man har GBS. Man mörker av det mest pga sammandragningar som gör ont och påverkad tapp. Man lämnar urinodling (håll dig i minst 4 timmar men bäst är att lämna morgonurin) men man kan även ha GBS i slidan utan att ha det i urinen och då måste vaginala prover tas.

    Under denna graviditet blir jag långtidsbehandlad med antibiotika m. Vi miste en dotter i magen förra året då en GBS infektion tog sig in till henne så det kan sluta illa med GBS. Om du skulle ha det så ska du ha antibiotika i dropp vid födsel så inte du blir sjuk eller så barnet smittas och insjuknar


    Åh jag beklagar! Usch, vilken sorg.. hoppas denna graviditet går hela vägen och att cerklaget hjälper! Hör gärna av dig och uppdatera hur det går med allt.

    Jag ringde faktiskt till förlossningen imorse och berättade att jag var inne både förrförra och förra veckan och att jag varit sjukskriven i 2 veckor men känner att jag inte kan börja på måndag igen. Jag sa att jag gått ungefär 200m igår (vi gick hem till sambons föräldrar på kvällen, dom bor ca 100m ifrån oss) och att sammandragningarna börjat igen efter det, så under kvällen och natten till idag har jag haft sammandragningar och molande mensvärk, även lite mol i ryggen. Hur ska jag kunna gå/cykla till jobbet och jobba normala arbetspass när jag får sammandragningar av att bara gå? Jag jobbar inom vården för funktionshindrade så det är ett krävande arbete både psykiskt och fysiskt, ibland har vi även dygnspass då man jobbar från 8-22 och sedan har sovande jour på jobbet och jobbar från 06-08:15 dagen därpå.

    Sist jag var på förlossningen sa läkaren att jag kunde ha ont i magen pga förstoppning och skickade med mig en microlax och ett recept på movicol, men jag har varit på toa 2 gånger både igår och idag och är inte ett dugg hård i magen - det var jag inte förra gången heller men jag lyssnar såklart på läkarens råd.

    Jag återkommer efter min kontroll nu vid kl 15. Jag ska fråga dom om GBS och be dom mäta och kontrollera tappen igen. Jag ska även fråga dom om mensvärken än en gång. I v. 28 sa dom att det förmodligen var växtvärk men ska man verkligen ha mensvärk varje dag i 2-3 veckor? Det verkar så konstigt allting, eller så kanske jag bara är överkänslig.
  • Sat 20 Jul 2019 18:25
    #7

    Hemma igen, och så himla uppgiven...
    På plats fick jag ett varmt bemötande av personal jag både träffat innan och som för mig var nya, dom kopplade upp mig på ctg som visade regelbundna sammandragningar som drog från 0 till 35 som högst, och vid varje sammandragning ökade lillens hjärtfrekvens från ca 155 till 180 på bara några sekunder. Detta gjorde mig i min tur väldigt stressad av att veta att han blir stressad när det blir trängre, för vad jag har läst kan en stressad bebis må otroligt dåligt i magen och bajsa i vattnet så både bebis och moder får infektioner och till och med kan bli svårt sjuka. Och eftersom jag har så mycket sammandragningar innebär det ju att han till den större delen av varje dygn är stressad.. Under tiden jag låg där med mensvärk och sammandragningar började känslan jag haft i ryggen tidigare idag bli starkare och värre, och i skrivande stund vet jag inte om jag ska sitta, ligga eller stå. 

    Hur som helst, in kom sedan en läkare och hela hennes aura fick mig att tänka nej. Hon sa att den molande värken i mage och rygg är pga foglossning (jag har haft foglossning i ryggen och det känns INTE såhär), och när jag tog upp min tidigare sjukskrivning och frågan om jag skulle bli sjukskriven ännu en vecka så skrattade hon åt mig och sa att elitidrottare fortsätter med sin träning trots sammandragningar och att det minsann går att jobba ändå utan att tappen påverkas. Alltså, jag må vara rätt smal då jag innan graviditeten vägde ca 55 kg till mina 165 cm och numera väger någonstans över 60 kg, men någon elitidrottare är jag inte i närheten av. Jag promenerar på min höjd och har aldrig riktigt tränat tyngre än lite styrketräning, så hur kan hon ens jämföra min kroppsliga kapacitet med någon som tränar på elitnivå? Herregud alltså. Hon sa att tappen nu var lite över 3 cm vilket är jättebra för då har den ju blivit längre sedan sist, och detta antar jag beror på att jag endast har legat helt stilla under dessa 2 veckor. När jag berättade detta och frågade om den inte kan bli kortare eller påverkas om jag nu börjar jobba igen så fnös hon bara och hänvisade till elitidrottarna igen.. Känner mig smått överkörd och värken är värre. Jag måste ringa till jobbet och försöka avsäga mig kommande arbetspass och gå obetald, för jag vägrar riskera någonting. Jag vet att dom kanske inte riktigt vet vad dom ska göra mer än att ordinera vila, men jag har ju tex fått bricanyl innan för att få livmodern att slappna av och jag har läst om flera som fått bricanyl på recept att ta vid behov just för att sammandragningarna kan påverka så mycket. Jag får ta en alvedon eller två och lägga mig i badkaret.. Nu vet jag iallafall vilken läkare jag INTE vill ha med på min kommande förlossning. 

  • Sat 20 Jul 2019 18:46
    #8

    Det låter ju som en fullkomlig idiot. Med tanke också på att du inte har ett kontorsjobb utan ett jobb dör du rör dig och använder kroppen mycket. Frågade hon ens vad du jobbar med? Man ska inte går runt med ständiga sammandragningar när det dessutom har påverkat tappen. Jag var inne för några veckor sen och hade som högst 12 på ctg kurvan. Läkaren föreslog självmant sjukskrivning på halvtid.

    Tog hon några prover tex på flytningar och Uvi-prov?

    Sen kan man ha sammandragningar pga foglossning men anledning till sammandragningar spelar ingen roll. Man ska inte ha sammandragningar hela tiden.

    Du borde ha frågat henne hur många elitidrottare har hon haft som patienter? En normal läkare rekommenderarven en elitidrottare ta det lugnt vid sammandragningar.

    Kan du inte göra så att du går till jobbet på måndag. Är där i några timmar och går sedan hem och sjukskriver dig. För då borde en ny sjukskrivningsperiod börja som arbetsgivaren betalar de första 14 dagarna. Och under tiden försöker du få tag på en vettig läkare.

  • Sat 20 Jul 2019 18:46
    #9

    Det låter ju som en fullkomlig idiot. Med tanke också på att du inte har ett kontorsjobb utan ett jobb dör du rör dig och använder kroppen mycket. Frågade hon ens vad du jobbar med? Man ska inte går runt med ständiga sammandragningar när det dessutom har påverkat tappen. Jag var inne för några veckor sen och hade som högst 12 på ctg kurvan. Läkaren föreslog självmant sjukskrivning på halvtid.

    Tog hon några prover tex på flytningar och Uvi-prov?

    Sen kan man ha sammandragningar pga foglossning men anledning till sammandragningar spelar ingen roll. Man ska inte ha sammandragningar hela tiden.

    Du borde ha frågat henne hur många elitidrottare har hon haft som patienter? En normal läkare rekommenderarven en elitidrottare ta det lugnt vid sammandragningar.

    Kan du inte göra så att du går till jobbet på måndag. Är där i några timmar och går sedan hem och sjukskriver dig. För då borde en ny sjukskrivningsperiod börja som arbetsgivaren betalar de första 14 dagarna. Och under tiden försöker du få tag på en vettig läkare.

  • Sat 20 Jul 2019 19:10
    #10

    Jag märkte inte av GBS alls, inga onda förvärkar alls innan det satte igång och hade inget i urinen heller.

Svar på tråden Hotande förtidsbörd v. 30 - hur har era prematura förlossningar startat?