• Wed 24 Jul 2019 11:00
    853 visningar
    9 svar
    9
    853

    Infektion efter hål i öronne

    Hej!

    Dotter på 9 tog hål i öronen för 8 mnd sedan. Nu, helt plötsligt har det blivit infektioner bak bägge flippar, vid hålet. Jag förstår inte varför och har börjar tvätta morgon och kväll. Andra tips?

  • Svar på tråden Infektion efter hål i öronne
  • Barbro­45
    Wed 24 Jul 2019 11:34
    #1

    Vad menar du med flippar, är det örsnibbarna du menar eller den lilla propp/skruv som håller fast örhänget på baksidan?

    Att tvätta med klorhexidinlösning och se till att hålla det torrt och rent är en bra början. Hon har troligen fingrat på örhänget med smutsiga fingrar, barn glömmer lätt sånt vi vuxna inser.

  • Wed 24 Jul 2019 11:53
    #2

    Byt till rent guld. Jag tål inget annat än guldörhängen. Minst 18k ska det vara. Får klåda även av silver och stål.

  • Wed 24 Jul 2019 15:02
    #3

    Hehe... har bott länge i Norge så har glömt de svenska orden för saker... flippar är snibbar ja! Är bara så märkligt att infektion kommer nu så länge efter att hon fick hål.

  • Bullim­or
    Wed 24 Jul 2019 15:10
    #4

    Har hon använt örhängen med nickel?
    Mina hål, som jag haft i 45 år börjar vätska på bara en dag om jag använder såna örhängen.

    Jag tål inte alla som är märka med "nickelfria" heller, de enda som är helt säkra är guld och silver.

  • Barbro­45
    Wed 24 Jul 2019 17:29
    #5

    Ja, det är rätt kul när man upptäcker skillnader i språk som ju ändå är så nära, jag tror att din dotter haft en en lite skada eller skrapsår och det blivit infekterat.


    Karinkurry skrev 2019-07-24 15:02:56 följande:

    Hehe... har bott länge i Norge så har glömt de svenska orden för saker... flippar är snibbar ja! Är bara så märkligt att infektion kommer nu så länge efter att hon fick hål.


  • Sommma­rsol
    Wed 24 Jul 2019 18:45
    #6

    Ta ur örhängena och låt hålen läka igen. Gör sedan nya hål när allt har läkt.

  • gbgumm­an
    Thu 25 Jul 2019 14:50
    #7

    Jag skulle byta till ringar av guld som går att snurra på dem. Så kallade läkringar. Tvätta snurra flera gånger om dan. Så det blir rent inne i hålet oxå.

  • Wed 7 Aug 2019 04:08
    #8

    Det var nickelproblem. Bytte till Blombergs plastörhängen och tvättade ett par dagar så var allt bra igen. Kom fram till att det började med en gång hon hade fått silverörhöngen för barn från guldfynd....

  • Wed 7 Aug 2019 10:14
    #9

    Annars kan man tvätta örat med saltvatten.

    Testa om 316l blir bättre än silver.

Svar på tråden Infektion efter hål i öronne