• Wed 24 Jul 2019 14:14
    15321 visningar
    559 svar
    559
    15321

    BF April 2020

    Hej! Har precis plussat och enligt appen blir bf 5-6 april. Fler som precis plussat och vill följas åt? :)


    Gravid med andra barnet - Bf april 2020
  • Svar på tråden BF April 2020
  • Wed 14 Aug 2019 21:28
    Isabell1993 skrev 2019-08-14 20:47:47 följande:

    Gud så bra att få sån praktisk info i grupp och tidigt! Men om man äter exempelvis ACO multivitamin för gravida så behöver man inte ta extra folsyra eller? För det finns ju redan i multivitamin. Man blir så rädd att man ska göra fel.. Det är ju farligt med både för lite och för mycket enligt allt man hittar på nätet.. :)


    Grattis till plusset :)

    Folsyra är en b-vitamin och det är en vattenlöslig vitamin. Det innebär att du inte kan få i dig för mycket, utan det kroppen inte behöver kissar du ut. Viktigt att få i sig tillräckligt med viktiga vitaminer och mineraler. Jag tar en kombinerad b-vitamin, omega 3, c-vitamin, d-vitamin och selen. Du behöver inte ta allt det om du inte vill men b, d och omega 3 rekommenderar jag absolut. Ta inte mer än rekommenderat dock, då d-vitamin inte är vattenlöslig. Sen är de rekommendationer som finna ofta lågt satta, men som gravid ska man ändå vara försiktig. Lycka till! :)
  • Anonym (.)
    Wed 14 Aug 2019 21:28
    Isabell1993 skrev 2019-08-14 18:46:07 följande:

    Har också plussat och väntar mitt första runt 16e april. Önskar vara med i FB gruppen.

    Eftersom det är första gången för mig så funderade jag lite kring vitaminer och mineraler. Ska på mitt första besök hos barnmorskan 2 september men när jag pratade i telefon med dem idag och berättade att jag är orolig att jag inte får i mig tillräckligt med vitaminer och mineraler då jag aldrig äter fisk och lite grönsaker. Men enligt henne behövde jag inte äta några kosttillskott. Men läser man runt lite ska man ju äta folsyra och en del äter även multivitaminer för gravida. Så.min fråga till er är, ska man avvakta? Ska man ta folsyra? Folsyra och multivitamin? Bara multivitamin? Hur gör ni?

    Är nyfiken på vad ni fått för råd :)


    Skulle absolut börja ta Omega 3 och multivitamin nu direkt :) välj en där folsyra ingår.
  • DVQ
    Wed 14 Aug 2019 21:36
    smulis85 skrev 2019-08-14 17:46:44 följande:

    Hej skrev för några dagar sedan att jag nog fått mf men hoppar nog in igen i gruppen då gravtesten fortfarande visat + och veckoindikatorn gått från 1-2v till 2-3v.

    Har småblödit färskt blod i 5 dagar nu :( nån som känner igen sig i gruppen? Hoppas på att de bara är kroppen som inte förstått att den är gravid än och därför blöder.


    Inte riktigt samma men jag har haft blodiga flytningar ett par dagar nu. Det är vanligt med både blodiga flytningar och småblödningar men känner mig ändå lite orolig. :/ Vecka 5+2
  • Wed 14 Aug 2019 21:45
    DVQ skrev 2019-08-14 21:36:01 följande:

    Inte riktigt samma men jag har haft blodiga flytningar ett par dagar nu. Det är vanligt med både blodiga flytningar och småblödningar men känner mig ändå lite orolig. :/ Vecka 5+2


    Ja jag är bara i vecka 4+4 blir typ tokig på detta verkar tyvärr inte vilja sluta heller :( vågar ju inte hoppas då de tagit 3,5år för oss för att få vårt andra plus de förra slutade i mf i vecka 4+3. De går säkert jättebra för dig mitt mf började på en gång rejält förra gången.
  • Wed 14 Aug 2019 23:05

    Plussade idag på ÄL+10. Hade en mens mellan p-pillerstopp och plus! BF mellan 26-28/4 2020, håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen <3 Symtomen är att det sen ÄL+5 dragit i vänster sidan och värkt lite där. Blivit mer varje dag. Nu är smärtan mer centrerad till livmodern, som molvärk. Svullen om magen. Känner ingenting i brösten än och inget illamående men det kommer väl!

  • Thu 15 Aug 2019 08:28

    Jag tror också att jag hamnat rätt i gruppen. Plussade igår och imorse, testet är från imorse, vad tror ni? BF blir i såfall 19/4 om nu allt går som det ska. 

  • Thu 15 Aug 2019 09:46
    +1

    Plussade med digital igår så hänger mig på i gruppen. Bf runt den 23/4. Det blir i så fall vårt andra barn om allt går vägen :)

  • Thu 15 Aug 2019 09:51
    missfoxy skrev 2019-08-15 08:28:11 följande:

    Jag tror också att jag hamnat rätt i gruppen. Plussade igår och imorse, testet är från imorse, vad tror ni? BF blir i såfall 19/4 om nu allt går som det ska. 


    Blir ett digitalt i början av nästa vecka! Så spännande! Detta blir vårt andra barn.
  • Ise
    Thu 15 Aug 2019 10:43
    jhms skrev 2019-08-14 23:05:53 följande:

    Plussade idag på ÄL+10. Hade en mens mellan p-pillerstopp och plus! BF mellan 26-28/4 2020, håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen <3 Symtomen är att det sen ÄL+5 dragit i vänster sidan och värkt lite där. Blivit mer varje dag. Nu är smärtan mer centrerad till livmodern, som molvärk. Svullen om magen. Känner ingenting i brösten än och inget illamående men det kommer väl!


    Grattis! :)


    Det måste inte komma fler symptom - jag har aldrig haft några ömma bröst och inte kräkts/mått illa en enda gång under någon av mina graviditeter hittills. Så var glad om du slipper :)

  • Thu 15 Aug 2019 11:25
    Ise skrev 2019-08-15 10:43:33 följande:

    Grattis! :)


    Det måste inte komma fler symptom - jag har aldrig haft några ömma bröst och inte kräkts/mått illa en enda gång under någon av mina graviditeter hittills. Så var glad om du slipper :)


    Tack så mycket! :) Ja man kanske ska vara det! Jag har sett framemot den här dagen i så många år och nu känner jag att jag mer än gärna välkomnar alla symtom som finns, även de mindre roliga haha Skrattande Men det kanske är något jag får ångra längre fram! Just nu vill jag bara att veckorna ska gå, är bara i vecka 3+3 och känner mig så nojig...
Svar på tråden BF April 2020