• Wed 24 Jul 2019 14:14
    15377 visningar
    559 svar
    559
    15377

    BF April 2020

    Hej! Har precis plussat och enligt appen blir bf 5-6 april. Fler som precis plussat och vill följas åt? :)


    Gravid med andra barnet - Bf april 2020
  • Svar på tråden BF April 2020
  • Mon 4 May 2020 20:35

    Fick en hinnsvepning med sonen för 5 år sen och jag upplevde den 10 ggr värre än själva förlossningen. Och imorgon väntar en på mig haha :) Jag blev igångsatt med sonen för havandeskapsförgiftning. Men min igångsättning gick jätte bra. Från första känning tills att han var ute tog 9 h. De enda som var segt var att de tog 8 h från första medicineringen så de skulle starta till att de starta på riktigt. Så de kan gå bra med igångsättning med :)

  • Tue 5 May 2020 09:25
    banan123 skrev 2020-05-04 20:35:40 följande:

    Fick en hinnsvepning med sonen för 5 år sen och jag upplevde den 10 ggr värre än själva förlossningen. Och imorgon väntar en på mig haha :) Jag blev igångsatt med sonen för havandeskapsförgiftning. Men min igångsättning gick jätte bra. Från första känning tills att han var ute tog 9 h. De enda som var segt var att de tog 8 h från första medicineringen så de skulle starta till att de starta på riktigt. Så de kan gå bra med igångsättning med :)


    Hoppas det går bra!

    Vi behövde inte svepning utan det startade under dagen! det tog 12h totalt, mol I värkstart 15 ish. Vi hann inte med ryggbedövning och lustgas funkade inte alls, höll på att spy! Vi var tvungna att åka iväg till Södertälje för BB Stockholm var fullt! Blev lite stressad!

    3372g 50.5cm.

    Vi får stanna så länge vi vill och vi fick ett super bra team!
  • Tue 5 May 2020 15:02
    SweetCA skrev 2020-05-05 09:25:46 följande:

    Hoppas det går bra!

    Vi behövde inte svepning utan det startade under dagen! det tog 12h totalt, mol I värkstart 15 ish. Vi hann inte med ryggbedövning och lustgas funkade inte alls, höll på att spy! Vi var tvungna att åka iväg till Södertälje för BB Stockholm var fullt! Blev lite stressad!

    3372g 50.5cm.

    Vi får stanna så länge vi vill och vi fick ett super bra team!


    Så skönt för dig! Mitt har förhoppningsvis också satt igång idag. Har sammandragningar/värkar från helvetet! Har min tis hos barnmorskan idag kl 16. Hoppas verkligen att hon säger att jag har öppnat mig några cm och att bebis kommer ikväll/natt.
  • Tue 5 May 2020 15:43
    banan123 skrev 2020-05-05 15:02:20 följande:

    Så skönt för dig! Mitt har förhoppningsvis också satt igång idag. Har sammandragningar/värkar från helvetet! Har min tis hos barnmorskan idag kl 16. Hoppas verkligen att hon säger att jag har öppnat mig några cm och att bebis kommer ikväll/natt.


    Oh håller tummarna men det låter som det är på gång! Ät mat NU för det gick fan inte under förlossningen.
  • Tue 5 May 2020 18:11

    Min bäbis kom 23 april, på BF-4. Allt gick bra och snabbt (till skillnad från med mitt första barn). Grattis till alla andra som fått sina barn!

  • Wed 6 May 2020 01:04
    SweetCA skrev 2020-05-05 15:43:37 följande:

    Oh håller tummarna men det låter som det är på gång! Ät mat NU för det gick fan inte under förlossningen.


    Hann inte med någon mat haha

    20.45 kom vår "lilla" flicka. 4360 och 55 cm lång. Ligger just nu på bb och väntar på att klockan ska bli 03 så vi får åka hem haha
  • Wed 6 May 2020 15:40
    banan123 skrev 2020-05-06 01:04:10 följande:

    Hann inte med någon mat haha

    20.45 kom vår "lilla" flicka. 4360 och 55 cm lång. Ligger just nu på bb och väntar på att klockan ska bli 03 så vi får åka hem haha


    Stort grattis! Inte så liten inte <3

    Låter som det gick lika snabbt för dig då! Gick det bra? Vi kom just hem från BB!
  • Wed 6 May 2020 15:41
    Daphodil skrev 2020-05-05 18:11:31 följande:

    Min bäbis kom 23 april, på BF-4. Allt gick bra och snabbt (till skillnad från med mitt första barn). Grattis till alla andra som fått sina barn!


    Grattis! Skönt att det gick bra!
  • Anonym (B)
    Wed 6 May 2020 16:15

    Min bebis kom den 29 april, vecka 40+5. Jag blev igångsatt pga lång vattenavgång, så hela paketet tog två dygn. Hade som ondast där vid 6 centimeter i öppningsfasen och tog epidural. Sedan hade jag inte ont längre men krystningsfasen blev utdragen pga kände inget tryck och hade svårt att hitta rätt muskler att ta i med plus att jag var såååå trött efter igångsättningsdygnet med värkar. Så körde dragkamps-tekniken med en handduk och en undersköterska och precis när läkaren för sugklocka kallades in så ploppade bebisen ut. Blev typ extra taggad av att den där klockan kom på tal :p Ville inte!

    Nu har vi kämpat på med amning och lite gulsot och sådär. Har inte varit en dans på rosor under första veckan...

    Hur går det för er med amning?

  • Wed 6 May 2020 17:04
    Anonym (B) skrev 2020-05-06 16:15:05 följande:

    Min bebis kom den 29 april, vecka 40+5. Jag blev igångsatt pga lång vattenavgång, så hela paketet tog två dygn. Hade som ondast där vid 6 centimeter i öppningsfasen och tog epidural. Sedan hade jag inte ont längre men krystningsfasen blev utdragen pga kände inget tryck och hade svårt att hitta rätt muskler att ta i med plus att jag var såååå trött efter igångsättningsdygnet med värkar. Så körde dragkamps-tekniken med en handduk och en undersköterska och precis när läkaren för sugklocka kallades in så ploppade bebisen ut. Blev typ extra taggad av att den där klockan kom på tal :p Ville inte!

    Nu har vi kämpat på med amning och lite gulsot och sådär. Har inte varit en dans på rosor under första veckan...

    Hur går det för er med amning?


    Grattis! Jag blev igångsatt med min första, så jag vet hur jobbigt det kan vara. Skönt att allt gick bra.

    Amningen går ok. Jag tycker det är svårt att styra mängden - ammar han båda brösten vid varje amning blir det sprutmjölk som gör honom förbannad, ammar jag bara ett bröst känns det som mjölken sinar...
  • Wed 6 May 2020 19:08
    Anonym (B) skrev 2020-05-06 16:15:05 följande:

    Min bebis kom den 29 april, vecka 40+5. Jag blev igångsatt pga lång vattenavgång, så hela paketet tog två dygn. Hade som ondast där vid 6 centimeter i öppningsfasen och tog epidural. Sedan hade jag inte ont längre men krystningsfasen blev utdragen pga kände inget tryck och hade svårt att hitta rätt muskler att ta i med plus att jag var såååå trött efter igångsättningsdygnet med värkar. Så körde dragkamps-tekniken med en handduk och en undersköterska och precis när läkaren för sugklocka kallades in så ploppade bebisen ut. Blev typ extra taggad av att den där klockan kom på tal :p Ville inte!

    Nu har vi kämpat på med amning och lite gulsot och sådär. Har inte varit en dans på rosor under första veckan...

    Hur går det för er med amning?


    UK bad tufft. Vilken lång tid, starkt jobbat! Svårt att inte veta hur man ska krysta. Men så himla skönt att det gick bra till slut. Kudos till dig! Så imponerad av alla som haft långa förlossningar nu!

    Amningen gick inte första dygnet. Fick inte tag i bröstvårtan. För kort eller vad man ska säga, fick en vårt napp och när han fattade den så blev det fart. Nu funkar det även om det inte är skönt öht. Men hoppas att det går över. Vi kör på med nappen även om det är bökigt och jag tar lite för lång tid på mig enligt honom hehe. Så får vi se sen om mina vårtor blir tillräckligt långa och mindre ömtåliga. Vad är det som strular för dig?
  • Anonym (B)
    Wed 6 May 2020 19:21
    SweetCA skrev 2020-05-06 19:08:09 följande:

    UK bad tufft. Vilken lång tid, starkt jobbat! Svårt att inte veta hur man ska krysta. Men så himla skönt att det gick bra till slut. Kudos till dig! Så imponerad av alla som haft långa förlossningar nu!

    Amningen gick inte första dygnet. Fick inte tag i bröstvårtan. För kort eller vad man ska säga, fick en vårt napp och när han fattade den så blev det fart. Nu funkar det även om det inte är skönt öht. Men hoppas att det går över. Vi kör på med nappen även om det är bökigt och jag tar lite för lång tid på mig enligt honom hehe. Så får vi se sen om mina vårtor blir tillräckligt långa och mindre ömtåliga. Vad är det som strular för dig?


    Det som strular för mig är att jag får blåsor och sår på toppen av bröstvårtorna så det gör helvetes ont. Skapat en tråd här på FL om det. Men kort sagt, jag gör allt efter konstens alla regler och försöker lägga till henne rätt och jag tycker att hon gapar stort och allt vad det är, men ändå får jag sår och det blir en pina. Sen är det också att hon inte vaknar och signalerar själv att hon vill äta utan hon bara sover och sover och vi måste väcka efter klocka :( Mina bröst läcker otroligt mycket och blir så spända och gör ont pga produktionen är så bra men hon suger korta stunder... Kanske borde pumpa men jag vet inte!!! Tycker att det är så mycket att hålla reda på och försöka lista ut. Kunde hon inte kommit med ett facit :/
  • Wed 6 May 2020 21:27
    Anonym (B) skrev 2020-05-06 19:21:32 följande:

    Det som strular för mig är att jag får blåsor och sår på toppen av bröstvårtorna så det gör helvetes ont. Skapat en tråd här på FL om det. Men kort sagt, jag gör allt efter konstens alla regler och försöker lägga till henne rätt och jag tycker att hon gapar stort och allt vad det är, men ändå får jag sår och det blir en pina. Sen är det också att hon inte vaknar och signalerar själv att hon vill äta utan hon bara sover och sover och vi måste väcka efter klocka :( Mina bröst läcker otroligt mycket och blir så spända och gör ont pga produktionen är så bra men hon suger korta stunder... Kanske borde pumpa men jag vet inte!!! Tycker att det är så mycket att hålla reda på och försöka lista ut. Kunde hon inte kommit med ett facit :/


    Du kanske ska testa samma som jag kör? www.apotea.se/medela-contact-amningsvartskydd-1
    Anonym (B) skrev 2020-05-06 19:21:32 följande:

    Det som strular för mig är att jag får blåsor och sår på toppen av bröstvårtorna så det gör helvetes ont. Skapat en tråd här på FL om det. Men kort sagt, jag gör allt efter konstens alla regler och försöker lägga till henne rätt och jag tycker att hon gapar stort och allt vad det är, men ändå får jag sår och det blir en pina. Sen är det också att hon inte vaknar och signalerar själv att hon vill äta utan hon bara sover och sover och vi måste väcka efter klocka :( Mina bröst läcker otroligt mycket och blir så spända och gör ont pga produktionen är så bra men hon suger korta stunder... Kanske borde pumpa men jag vet inte!!! Tycker att det är så mycket att hålla reda på och försöka lista ut. Kunde hon inte kommit med ett facit :/


    Ja håller med, manual vore så himla skönt haha det är galet mycket. Jag har absolut inte mycket erfarenhet förrutom det lilla vi gjort. Men har fått tips om amninghjälpen www.amningshjalpen.se/ och amningshjälpens slutna grupp på Facebook (bara att gå med)

    Du kanske ska prova dessa skydd med om du inte redan testat. De är ju för skydd av såriga bröst samt sådana som vi som inte får tag.

    www.apotea.se/medela-contact-amningsvartskydd-l

    Tipset BB gav mig var att byta blöja så skulle han suga/äta för att han blev så arg oavsett om det behövdes eller ej.(frågade om vad man skulle göra om han inte ville äta efter 4h som de sa) han var nämligen lika dan som din tjej först. Inte intresserad, troligen för att det inte gav så mycket pga taget.

    Masser handflator och smeka kinder.

    Men mina tips har du säkert fått, har inte testat alla själv heller. Hoppas det är något nytt trick
  • Thu 7 May 2020 09:15
    Anonym (B) skrev 2020-05-06 19:21:32 följande:

    Det som strular för mig är att jag får blåsor och sår på toppen av bröstvårtorna så det gör helvetes ont. Skapat en tråd här på FL om det. Men kort sagt, jag gör allt efter konstens alla regler och försöker lägga till henne rätt och jag tycker att hon gapar stort och allt vad det är, men ändå får jag sår och det blir en pina. Sen är det också att hon inte vaknar och signalerar själv att hon vill äta utan hon bara sover och sover och vi måste väcka efter klocka :( Mina bröst läcker otroligt mycket och blir så spända och gör ont pga produktionen är så bra men hon suger korta stunder... Kanske borde pumpa men jag vet inte!!! Tycker att det är så mycket att hålla reda på och försöka lista ut. Kunde hon inte kommit med ett facit :/


    Jag känner igen allt detta med mitt första barn, och tror att det kommer falla på plats snart. Angående såriga bröst är mitt bästa tips att amma åt "fel" håll, dvs lägga barnet på vänster sida när du ammar vänster bröst, med kroppen ut mot din vänster sida. Då sker inte nötningen på samma ställe. Det är lite trixigt men efter några dagar-någon vecka hade mina sår läkt och jag kunde amma som vanligt igen.
  • Fri 8 May 2020 10:37

    Lillebror kom 27 april (beräknad till 29). 52 cm lång och vägde hela 4210gram (jämfört med storebrors 54cm och 3800g).

    Hade hela tiden planer på att ta smärtlindring, hade nämligen jätte ont med storebror och behövde eda och lustgas. Testade lustgas denna gången med men blev mest bara lullig och illamående, så skippade den helt efter ett tag.

    Kom in till förlossningen runt lunchtid och var 6cm öppen. Vattnet bokstavligen exploderade ur mig 19.20 och 19.57 är han född.


    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown....
  • Fri 8 May 2020 13:05
    Frostälva skrev 2020-05-08 10:37:19 följande:

    Lillebror kom 27 april (beräknad till 29). 52 cm lång och vägde hela 4210gram (jämfört med storebrors 54cm och 3800g).

    Hade hela tiden planer på att ta smärtlindring, hade nämligen jätte ont med storebror och behövde eda och lustgas. Testade lustgas denna gången med men blev mest bara lullig och illamående, så skippade den helt efter ett tag.

    Kom in till förlossningen runt lunchtid och var 6cm öppen. Vattnet bokstavligen exploderade ur mig 19.20 och 19.57 är han född.


    Grattis! Så det blev ingen smärtlindring alls då?
  • Fri 8 May 2020 14:55
    SweetCA skrev 2020-05-08 13:05:36 följande:

    Grattis! Så det blev ingen smärtlindring alls då?


    Tack! Nä, är helt chockad, var övertygad om att jag skulle behöva massor med smärtlindring, väntade hela tiden på att det skulle bli värre, men ?värre? hände aldrig. Med storebror var det bara en enda lång smärta, förstod inte alls när BM undrade om jag kände ?topparna? (ont å mer ont var det då). Blev igångsatt med storebror pga långvarig vattenavgång, kanske spelade in :)
    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown....
  • Sat 9 May 2020 07:32
    Frostälva skrev 2020-05-08 14:55:52 följande:

    Tack! Nä, är helt chockad, var övertygad om att jag skulle behöva massor med smärtlindring, väntade hela tiden på att det skulle bli värre, men ?värre? hände aldrig. Med storebror var det bara en enda lång smärta, förstod inte alls när BM undrade om jag kände ?topparna? (ont å mer ont var det då). Blev igångsatt med storebror pga långvarig vattenavgång, kanske spelade in :)


    Men så himla skönt! Vilken positiv upplevelse.

    Ja det kan säkert spela roll.
  • Anonym (A)
    Tue 19 May 2020 03:45

    Här har man inte varit på ett tag. Lillebror kom 10/4 kl 0:40, var beräknad 24/4, vägde 3345 gram och var 50 cm lång. Blev igångsatt och det var verkligen en minnesvärd förlossning. Hade värre värkar än med dottern men det kan bero på att jag blev igångsatt med 4 olika metoder, cytotec, hormongele direkt på livmoderstappen, sen ballong och efter det ville de skynda på det så de tog hinnorna. 20 drog de ut ballongen, 22 blev värkarna regelbundna, 23 fick jag morfin för mina nervsmärtor och då började verkligen värkarna sätta igång riktigt men för mig räckte lustgas men de såg på ctgn att jag hade verkligen rejäla och långa värkar så de var riktigt imponerade att jag inte skrek efter mer smärtlindring och att jag tog det så lugnt med lustgasen. Vid halv 1 kollade BM status och jag var 8 cm öppen och bebis var långt upp, BM ber mig lägga mig på sidan och jag hinner väl ligga någon minut sen vill jag bara krysta vilket BM sa att jag egentligen inte fick. Men jag kände att jag var tvungen så hon fick snabbt hjälpa mig tillbaka på rygg och sen hann hon inte mer än ställa sig vid fotändan och sen mer eller mindre flög lillkillen ur mig. Maken såg bara huvud och sen direkt fötterna. Den andra BMen höll på att ta på sig handskarna när han kom utfarande. 

    Förlossningen med dottern var lugn och kontrollerad tyckte jag. Jag mer eller mindre njöt av den förlossningen, den här förlossningen var iofs väldigt bra också men den var så explosiv både i smärta och i hur snabbt det gick. Jag blev iaf inte avskräckt denna gången heller och kan lätt tänka mig gå igenom en förlossning till. Fast är rätt nöjd med att äntligen ha fått två friska barn, det är två fler än vad jag trodde jag någonsin skulle få.

Svar på tråden BF April 2020