• Thu 25 Jul 2019 09:19
    491 visningar
    4 svar
    4
    491

    Blödning efter sex

    Kanske någon barnmorska eller annan kunnig som ser detta.

    Är gravid och har gått fem dagar över tiden. Började blöda efter sex igår vilket jag även har gjort vid två tidigare tillfällen. Men denna gången var det rätt mycket blod, även om det slutade efter en liten stund. Nu 10 timmar efter är det enbart lite missfärgade flytningar när man går på toa.

    Då blödningen slutade så tar jag det som att det inte är något farligt eller något man behöver ringa förlossningen för. Hade jag märkt någon förändring gällande bebisens sparkar så hade jag ringt in direkt, men då han sparkar på som vanligt så vill jag inte ringa vården i onödan.

    Men är det någon som har erfarenhet om blödningar efter sex såhär sent i graviditeten? Finns det någon risk för infektioner osv även om vattnet inte har gått? Bör man ändå ringa förlossningen även om blödning slutat, när det är så här pass sent i graviditeten?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Blödning efter sex
  • Anonym (Ringt­)
    Thu 25 Jul 2019 09:23
    #1

    Jag hade nog valt att ringa och åkt in på kontroll eftersom du nämner att det kom mycket blod senast.

    Behöver ju inte vara nå konstigt för det men som sagt - mitt val hade vart att åka och kontrollera.

  • Anonym (Mia)
    Thu 25 Jul 2019 10:19
    #2

    Slemhinnorna kan vara väldigt sköra och blöda, har hänt mig också.

    När jag ringde in sa de att det inte är någon fara, skulle det däremot fortsätta rinna så skulle jag komma in för kontroll.

    Så om det slutat så är det säkert ingen fara.

  • Thu 25 Jul 2019 11:29
    #3
    +1
    Anonym (Ringt) skrev 2019-07-25 09:23:58 följande:

    Jag hade nog valt att ringa och åkt in på kontroll eftersom du nämner att det kom mycket blod senast.

    Behöver ju inte vara nå konstigt för det men som sagt - mitt val hade vart att åka och kontrollera.


    Tack för svar! Tog ditt råd och ringde utifall att. Barnmorskan jag pratade med sa att så länge moderkakan inte sitter nertill, jag har slutat blöda, inte har ont och bebisen rör sig som vanligt så skulle hon inte vara orolig. Skulle jag däremot börja blöda igen osv så skulle jag ringa tillbaka. Känns lite bättre efter att ha ringt faktiskt, trots allt bara ett samtal bort :)
  • Thu 25 Jul 2019 11:32
    #4
    Anonym (Mia) skrev 2019-07-25 10:19:41 följande:

    Slemhinnorna kan vara väldigt sköra och blöda, har hänt mig också.

    När jag ringde in sa de att det inte är någon fara, skulle det däremot fortsätta rinna så skulle jag komma in för kontroll.

    Så om det slutat så är det säkert ingen fara.


    Ringde i alla fall och fick höra samma. Så länge det slutat så hade dem inte varit oroliga. Skulle det däremot börja igen så skulle jag ringa tillbaka. Så håller tummarna för att det håller sig borta. Tack för ditt svar :)
Svar på tråden Blödning efter sex