• Fri 26 Jul 2019 11:21
    1849 visningar
    6 svar
    6
    1849

    Kan man ta Letrozol i samma cykel som insättning av ägg ska göras?

    Hej!

    Har PCO. Började ta Letrozol på dag 3 av mensen som kom efter uttaget av ägg. Idag kom mensen och kliniken öppnar den 5 augusti. De ska göra UL dag 12 (om 12 dagar) och sen kanske det blir insättning. Jag är dock orolig att cykeln ska stanna av. Om det skulle misslyckas nu så kan jag då tvingas vänta flera månader innan nästa mens kommer naturligt. Någon som gjort detta och vet om man kan ta letrosol på mensen precis innan insättning?

    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Kan man ta Letrozol i samma cykel som insättning av ägg ska göras?
  • Sat 27 Jul 2019 10:35
    #1

    Hej! Varför skulle cykeln stanna av? Fick du frysa alla ägg efter uttaget? Jag har också gjort fet, men då fick jag progynon o lutinus för att skapa en fin slemhinna, gör ul för att se att den är redo och så sätter dom in blaston. Jag har också nog pco. Vad har du fått för ordinationer innan insättning då? Skulle du ta letrozol?

  • Sun 28 Jul 2019 07:04
    #2
    +1

    Ja det kan man. Jag ska göra en stimulerad frysåterföring i augusti, och jag ska ta dubbel dos letrozol för att ändå framkalla en naturlig ägglossning. De sa att de har sett bättre resultat vid återföringar om man ändå har egen ägglossning.

  • Sun 28 Jul 2019 17:18
    #3
    +1

    Jag tänker också be om det vid nästa insättning! Hade också läst om det men på stället jag är så tyckte dom att slemhinnan blir bättre med progynon. Men efter 3 misslyckade så är jag verkligen villig att prova nåt annat!

    Jag förstod bara inte din fråga - om man kan ta letrozol på mensen precis innan insättning? Ja det är väl på den mensen du ska börja? :)

  • Thu 8 Aug 2019 22:00
    #4

    Oskyldig Tack allesammans för svar! Ok så en del gör insättning utan att egentligen ha haft någon ägglossning? Jag utgick ifrån att det skulle ske en ÄL så att de kunde sätta in embryot i det skede som det ska vara. 


    Jag fick svar från Livio trots att de har semesterstängt och de sa att jag skulle ta den för att sätta igång nästa cykel. Var där på ultraljud och de förklarade att jag ska göra ÄL-test nu och sedan så ska jag dit och göra blodprov när jag fått utslag på stickan. 6 dagar efter ägglossning ska de sätta in blastocysten Skrattande

  • Thu 8 Aug 2019 22:02
    #5
    Hoppet19 skrev 2019-07-28 17:18:50 följande:

    Jag tänker också be om det vid nästa insättning! Hade också läst om det men på stället jag är så tyckte dom att slemhinnan blir bättre med progynon. Men efter 3 misslyckade så är jag verkligen villig att prova nåt annat!

    Jag förstod bara inte din fråga - om man kan ta letrozol på mensen precis innan insättning? Ja det är väl på den mensen du ska börja? :)


    Lycka till nu, hoppas det fungerar på fjärde! Jag läste någonstans om att det finns en läkare som säger att det kan vara bakterier som hamnat fel och hindrar graviditet. Jag vet inte alls om det finns evidens för det men det finns tydligen bara en läkare i Sverige som gör bakterietester innan planteringen.
  • Sun 25 Aug 2019 10:37
    #6
    Dumheter skrev 2019-08-08 22:00:32 följande:

    Oskyldig Tack allesammans för svar! Ok så en del gör insättning utan att egentligen ha haft någon ägglossning? Jag utgick ifrån att det skulle ske en ÄL så att de kunde sätta in embryot i det skede som det ska vara. 


    Jag fick svar från Livio trots att de har semesterstängt och de sa att jag skulle ta den för att sätta igång nästa cykel. Var där på ultraljud och de förklarade att jag ska göra ÄL-test nu och sedan så ska jag dit och göra blodprov när jag fått utslag på stickan. 6 dagar efter ägglossning ska de sätta in blastocysten Skrattande


    Man kan göra insättning på 2 sätt.

    Endera i nedreglerad cykel, då tar du först en medicin som stänger av din egna hormonproduktion tex en spruta som heter Procren Depot, sen väntar du tills nästa blödning efter sprutan, och då börjar du ta östrogen och senare progesteron för att därefter göra en insättning. Då får du ingen egen ägglossning.

    Eller så gör du insättning i naturlig cykel. Insättning görs då någon dag efter att du haft din egen ägglossning. Hur många dagar efteråt, beror på hur många dagar embryot är odlat. Tex är embryot odlat i 5 dagar så gör du insättning 5 dagar efter din egen ägglossning.
Svar på tråden Kan man ta Letrozol i samma cykel som insättning av ägg ska göras?