• Sun 28 Jul 2019 07:14
    935 visningar
    9 svar
    9
    935

    Valpfoder

    Vår valp fick carrier valpfoder av uppfödaren så vi fortsatte med att ge det. Men de jag inte förstår är att på deras foder tabell står det att valpen ska ha 3,7 dl/ dag. Men om jag delar det på 4 ggr så blir hon inte mätt vid varje giva. Då ingen tabell stod på påsen som följde med så gav vi 1 dl till en början, men då hon inte verkade nöjd så ökade vi till 1,5 dl. Det blir ju mer än dubbel dagsranson. Hon har även stått still i vikt i en vecka. Kan de va så att hon inte tillgodoser sig detta foder riktigt så vi borde byta?

    Någon som.kan göra oss lite klokare!?!

  • Svar på tråden Valpfoder
  • Sun 28 Jul 2019 09:47
    #1
    +1

    Vad är det för ras (om du inte vill lämna ut det kan du skriva förväntad vuxenvikt) och hur gammal är den? Vad väger den nu?

    Dagsgivan som står på påsen är bara en rekommendation. Men du måste tyvärr gå på hullet, inte om hunden blir mätt... många hundar blir aldrig mätta! ;) Torrfoder är torkat och extremt koncentrerat. När det kommer i kontakt med vätska i magen sväller det. Hunden upplever alltså inte att magen är full förrän efter kanske en timme. Om du vill kan du slå på lite vatten på maten en timme innan du ska servera den. Då sväller torrfodret innan måltiden och hunden blir mättare direkt. Låt det bara inte stå hela dagen för då kan det växa bakterier och mögel.

  • Sun 28 Jul 2019 13:08
    #2

    Som tidigare svar, blöt upp fodret lite så känns det mer mättande för hunden.
    Du kan även prova att byta ut en del av torrfodret mot blötmat och/eller färskmat.
    Om det inte finns några hälsoproblem kan du ge t. ex. en bit morot eller knäckebröd som snacks.

  • Sun 28 Jul 2019 16:12
    #3
    -1

    Ge alltihop på en gång. Hundar ska inte gå och småäta. 

    Om nu inte hunden går och småäter om du ger hela på en gång. Då är det helt ok att hon går och småäter.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 28 Jul 2019 17:07
    #4
    +1
    AniieeHär skrev 2019-07-28 16:12:04 följande:

    Ge alltihop på en gång. Hundar ska inte gå och småäta. 

    Om nu inte hunden går och småäter om du ger hela på en gång. Då är det helt ok att hon går och småäter.


    Fast rekommendationen är ju att ge valpar 3-4 måltider/dag pga att deras blodsocker sjunker så fort. Många vuxna hundar utvecklar magkatarr och andra magproblem om dom går på tom mage för länge och mår bäst av äta flera mindre mål per dag. Sen finns det naturligtvis vissa hundar som funkar med att äta bara 1g/dag. Jag var hundvakt åt en Collie som åt hela sin matranson på nätterna när det var tyst i huset men det är ju inte att rekommendera att utfodra sin hund så.
  • Sun 28 Jul 2019 19:22
    #5

    Vi blöter alltid fodret. Och ger var 4e timme. Men trots större mängd än det står i tabellen, så vill hon ha mat efter 2-3 timmar. Tycker så synd om henne då hon verkar så hungrig och måste vänta tills det gått 4 timmar. Jag ska prova ge lite blötfoder med så kanske hon håller sig "mätt" längre.

  • Sun 28 Jul 2019 19:45
    #6

    Förresten, "hetsäter" hunden? Jag utfodrar nästan alltid i olika typer av foderlabyrinter, slow-feed skålar, bollar, kuber osv. Då tar måltiden längre tid och hunden verkar mättare än om han får hela portionen i en vanlig skål.

  • Wed 31 Jul 2019 21:16
    #7

    Hundar kan ofta äta hur mycket som helst! Det finns liksom inget stopp! Kontakta uppfödaren för råd!

  • Sun 8 Sep 2019 15:34
    #8

    Hej! Hoppas det har ordnat sig med maten för valpen :)

    Jag tycker att ni ska prata med någon kunnig i en djuraffär - dom har koll på foder.

    Min valp (6 månader) är världens matvrak. Vi har gett honom Acanas puppy small breed och han älskar verkligen det fodret. Ett riktigt bra spannmålsfritt foder. Men nu har vi bytt till ett vuxenfoder (fortfarande Acana) för att kunna ge större mängd mat. Det innehåller mindre fett än valpfoder. Och våran valp behöver inte mer fett med tanke på att han har bra hull, han ska inte få mer.

    Hur är hullet på eran valp? En vän till mig gav sin valp Carrier. Jättedåligt hull trots att den åt maten varje dag. Och betedde sig hungrig. Väldigt glanslös päls också. Hon bytte till slut och wow vilken skillnad det blev på hunden :)

  • Sun 8 Sep 2019 15:37
    #9

    Valpar blir inte nöjda. Det sämsta du kan göra är att ge valpen för mycket mat. De kan få tillväxtrubbningar i lederna m.m av det.

Svar på tråden Valpfoder