• Tue 30 Jul 2019 18:36
    544 visningar
    5 svar
    5
    544

    Knipkulor, HJÄLP!

    Hoppas kunna få lite tips och råd här kanske!

    Väntar mitt första barn i januari 2020 och trots att allt är nytt, spännande och förväntansfullt kommer det med många farhågor, oroliga tankar och lite ångest.

    Hur mycket kommer jag spricka?

    Hur kommer min kropp ha förändrat sig efteråt?

    Kommer den att bli som vanligt igen?

    Jag är en fruktansvärt otränad kvinna då gymträning och annan form av styrketräning aldrig intresserat mig, och sen jag blev gravid har jag märkt att jag fått svårt att hålla tätt (urinläckage) när jag till exempel nyser eller hostar vilket har ökat enormt.

    Så min oro för hur livet efter barnafödsel är förhoppningsvis förståelig, jag har googlat på knipövningar och sett videor men fattar INGENTING. Känns som att jag spänner allt utom rätt muskler, alltså bäckenet. Det blir mer nån slags krystning från rumpa, mage och gud vet allt!

    Har beställt knipkulor nu som sista hopp, att kanske jag kan lära mig något med hjälp av de... Men svårigheterna kanske beror på att alla muskler i min kropp är vilande och otränade?

    Usch, vad ledsen jag känner mig!! :'(

  • Svar på tråden Knipkulor, HJÄLP!
  • Anonym (K)
    Tue 30 Jul 2019 18:45
    #1

    Googla fram en fysioterapuet inriktad på kvinnohälsa så kan du få bra hjälp. Det är även bra efter förlossningen.

  • Anonym (Lugnt­)
    Sat 11 Jul 2020 22:35
    #2

    De flesta får någon liten bristning

    Knipövningar är bra

  • Sun 12 Jul 2020 23:54
    #3

    Du behöver inte spricka. Jag har inte spruckit alls. Har 3 barn.

    Det är individuellt hur kroppen förändras. Det mesta går tillbaka.

    För mig blev det så att jag började njuta mer av vaginalt sex, och skönare orgasmer, men har haft lite problem med ansträngningsinkontinens,(läckage vid hosta och nysningar om jag inte kniper) och är fortfarande inte helt fri men blivit hjälpt av en app som heter "tät" Jag har inga bristningar på magen men lite på brösten.

    Känns på magen när du kniper. Der ska känna att nedre delen späns.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Mon 13 Jul 2020 00:38
    #4

    Jag fick analsfinkerruptur (stavning?) med mitt första barn, i väldigt hög grad (jag blev ett cyklop.) men är helt utan minsta problem idag, trots att jag är ihopsydd åt alla möjliga håll, så även om du skulle spricka så finns det inget som säger att du måste få bestående men efter! När du ska finna bäckenbottenmuskulaturen så tänk att det är samma muskler som du aktiverar vid samlag, är du fortfarande osäker så prova att nypa av kiss-strålen så har du rätt muskler. Börja med att försöka hålla konstant knip i samma styrka i 5 sekunder , när du kan göra det utan problem så växla upp till 10 osv. Öka aldrig på förrän du är stensäker på att du håller konstant under alla sekunder och inte tappar knipet. Vissa fölk-bäbis-utveckling appar har även en påminnelsefunktion för knipövningar, där den påminner dig antal gånger per dag att det är dax att knipa. Är du dock otränad innan så skulle jag nog satsa på djupa magmuskulaturen efter förlossningen så du ser till att stänga magmusklerna efter förlossningen. Är man inte så tränad innan graviditeten KAN det bli svårt för kroppen att stänga musklerna själv. (Tror det heter diastas-nått?) Mamma-mage appen ska va guld för det!

  • Mon 13 Jul 2020 09:00
    #5

    Denna tråd är inte längre aktuell för mig, men kan användas av andra för vidare diskussion om så önskas

Svar på tråden Knipkulor, HJÄLP!