• Thu 1 Aug 2019 09:30
    585 visningar
    14 svar
    14
    585

    Min långsamt döende pappa

    Hej,

    min pappa har många sjukdomar/diagnoser/syndrom, vad man en ska kalla det. Han har haft hjärtattack, hjärtrus, opererat in två pacemakers, hans hjärta har en kapacitet på 25% av vad ett vanligt hjärta har, diabetes typ 2, alkoholist, tre blodproppar i medelåldern (40-45 år) varav en i lungan och två i benen, depression, kraftigt överviktig och vätska i ben och fötter.

    Eftersom att min pappa inte inser att han har ett problem med alkohol så dricker han mycket sprit och annan alkohol nästan varje dag, vilket inte är bra för varken övervikten, hjärtat eller diabetesen.

    Först undrar jag om någon har några tips på hur man kan hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen? Då han flera gånger om året av anledningarna ovan kollapsar och behöver föras med ambulans eller åka in till akuten. Han ljuger även för doktor och sjukhuspersonal om hur mycket han dricker, eftersom att han tror att han inte har ett problem. Citat från pappa ?jag ska kunna ta en öl på en fredagskväll om jag vill?, han lever i sin egna värld, om han någonsin vill bli frisk måste han sluta dricka eftersom han inte kan hantera det.

    Andra frågan är om någon har tips på kost/diet?(som är HÄLSOSAM!) Vill inte att min pappa ska gå ner i vikt på ett ohälsosamt sätt, jag är endast intresserad av att uppnå hälsa. Vill exempelvis inte att han ska svälta sig till en vikt som är ?hälsosam?, han behöver inte fler anledningar att hamna på sjukhus pga blodsockerfall eller dylikt.

    Tredje frågan är om någon har tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%? Han kommer endast bli bättre genom träning, själv vet jag inte hur mycket han kan pusha sig själv, med det menar jag hur mycket hjärtat klarar. Han kan gå och röra sig alldeles utmärkt, ej rullstolsbunden eller sängliggande. Läkare och sjuksköterskor säger kontinuerligt till honom ?du måste börja träna!? Tror mest att det är alkoholen som gör att han, enligt han själv ?inte kan? träna hårdare, men jag är inte läkare och jag vet inte hur han upplever situationen.

    Sammanfattning av frågor:

    Hur ska man hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen?

    Tips på kost/diet? (Som är hälsosam)

    Tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%?

  • Svar på tråden Min långsamt döende pappa
  • Thu 1 Aug 2019 09:32
    #1

    Läst på lite om CLA-tillskott och begrunda om det kan vara för honom. Tvinga eller pådyvla aldrig något.

  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Thu 1 Aug 2019 09:52
    #2
    +1
    Okänd12345 skrev 2019-08-01 09:30:12 följande:

     Hur ska man hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen?

    Tips på kost/diet? (Som är hälsosam)

    Tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%?


    Tro mig, inget av detta kan du någonsin göra något åt. Om någon inte själv vill ändra sig kommer det aldrig att hända. Allt börjar med egen vilja.
  • Prakti­sk58
    Thu 1 Aug 2019 10:49
    #3

    Men sprit tunnar ut blodet och minskar risken för ny hjärtinfarkt

  • Anonym (Kalle­)
    Thu 1 Aug 2019 10:55
    #4
    Okänd12345 skrev 2019-08-01 09:30:12 följande:

    Hej,

    min pappa har många sjukdomar/diagnoser/syndrom, vad man en ska kalla det. Han har haft hjärtattack, hjärtrus, opererat in två pacemakers, hans hjärta har en kapacitet på 25% av vad ett vanligt hjärta har, diabetes typ 2, alkoholist, tre blodproppar i medelåldern (40-45 år) varav en i lungan och två i benen, depression, kraftigt överviktig och vätska i ben och fötter.

    Eftersom att min pappa inte inser att han har ett problem med alkohol så dricker han mycket sprit och annan alkohol nästan varje dag, vilket inte är bra för varken övervikten, hjärtat eller diabetesen.

    Först undrar jag om någon har några tips på hur man kan hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen? Då han flera gånger om året av anledningarna ovan kollapsar och behöver föras med ambulans eller åka in till akuten. Han ljuger även för doktor och sjukhuspersonal om hur mycket han dricker, eftersom att han tror att han inte har ett problem. Citat från pappa ?jag ska kunna ta en öl på en fredagskväll om jag vill?, han lever i sin egna värld, om han någonsin vill bli frisk måste han sluta dricka eftersom han inte kan hantera det.

    Andra frågan är om någon har tips på kost/diet?(som är HÄLSOSAM!) Vill inte att min pappa ska gå ner i vikt på ett ohälsosamt sätt, jag är endast intresserad av att uppnå hälsa. Vill exempelvis inte att han ska svälta sig till en vikt som är ?hälsosam?, han behöver inte fler anledningar att hamna på sjukhus pga blodsockerfall eller dylikt.

    Tredje frågan är om någon har tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%? Han kommer endast bli bättre genom träning, själv vet jag inte hur mycket han kan pusha sig själv, med det menar jag hur mycket hjärtat klarar. Han kan gå och röra sig alldeles utmärkt, ej rullstolsbunden eller sängliggande. Läkare och sjuksköterskor säger kontinuerligt till honom ?du måste börja träna!? Tror mest att det är alkoholen som gör att han, enligt han själv ?inte kan? träna hårdare, men jag är inte läkare och jag vet inte hur han upplever situationen.

    Sammanfattning av frågor:

    Hur ska man hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen?

    Tips på kost/diet? (Som är hälsosam)

    Tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%?


    Ge upp!

    Du kan inte hjälpa honom, inte ens om du skulle sluta jobba och vara med honom dygnet runt.

    Ska du bara psykolog, läkare, personlig tränare, kostrådgivare, beroendestödjare, behandlare...

    All den tid kan du lägga på MÅNGA andra människor och få ett rikt och lyckligt liv med vänner och andra relationer.

    Din pappa har kört sin hälsa i botten och har inte vilja att förändras. Och självinsikt kan inte komma från dig, bara från honom själv. Även om du älskar honom för att han är din pappa så är det som du skriver, han är döende. Du gör bäst i att acceptera det.

    Du kan förklara att du finns om han behöver dig. Mer kan du aldrig göra.
  • Thu 1 Aug 2019 11:06
    #5
    Okänd12345 skrev 2019-08-01 09:30:12 följande:
    Hej,
    min pappa har många sjukdomar/diagnoser/syndrom, vad man en ska kalla det. Han har haft hjärtattack, hjärtrus, opererat in två pacemakers, hans hjärta har en kapacitet på 25% av vad ett vanligt hjärta har, diabetes typ 2, alkoholist, tre blodproppar i medelåldern (40-45 år) varav en i lungan och två i benen, depression, kraftigt överviktig och vätska i ben och fötter.

    Eftersom att min pappa inte inser att han har ett problem med alkohol så dricker han mycket sprit och annan alkohol nästan varje dag, vilket inte är bra för varken övervikten, hjärtat eller diabetesen.

    rst undrar jag om någon har några tips på hur man kan hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen? Då han flera gånger om året av anledningarna ovan kollapsar och behöver föras med ambulans eller åka in till akuten. Han ljuger även för doktor och sjukhuspersonal om hur mycket han dricker, eftersom att han tror att han inte har ett problem. Citat från pappa jag ska kunna ta en öl på en fredagskväll om jag vill, han lever i sin egna värld, om han någonsin vill bli frisk måste han sluta dricka eftersom han inte kan hantera det.

    Andra frågan är om någon har tips på kost/diet?(som är HÄLSOSAM!) Vill inte att min pappa ska gå ner i vikt på ett ohälsosamt sätt, jag är endast intresserad av att uppnå hälsa. Vill exempelvis inte att han ska svälta sig till en vikt som är hälsosam, han behöver inte fler anledningar att hamna på sjukhus pga blodsockerfall eller dylikt.

    Tredje frågan är om någon har tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%? Han kommer endast bli bättre genom träning, själv vet jag inte hur mycket han kan pusha sig själv, med det menar jag hur mycket hjärtat klarar. Han kan gå och röra sig alldeles utmärkt, ej rullstolsbunden eller sängliggande. Läkare och sjuksköterskor säger kontinuerligt till honom du måste börja träna! Tror mest att det är alkoholen som gör att han, enligt han själv inte kan träna hårdare, men jag är inte läkare och jag vet inte hur han upplever situationen.

    Sammanfattning av frågor:
    Hur ska man hjälpa en vuxen man att inse att han behöver hjälp med alkoholen?

    Tips på kost/diet? (Som är hälsosam)

    Tips på motion för en man vars hjärta har en kapacitet på 25%?
    Det går inte att få en person, alkoholist, att sluta dricka om han själv inte vill. Dessutom kan man numera inte ljuga för läkaren hur mycket man dricker. De tar rutinmässigt B-Peth prover. Förhöjt Peth över 0,3 innebär för mycket alkohol. Hade han druckit en kväll i veckan är det inte nån större risk för en stor förhöjning. Men dricker han varannan dag, eller varje dag, så får han kraftigt förhöjt Peth efter bara en vecka och läkarna SER omgående om han ljuger om sitt alkoholintag. Men inte heller de kan göra något om han inte vill. Om din far vill luras, så håller han sig nykter en månad innan han gör provtagningar, då visar peth-analysen att han dricker väldigt måttligt, eller inte alls. Be alltså läkarna, om du har kontakt med dom, att genomföra ett peth-prov (ett enkelt blodprov) på honom.

    Googla på B-peth och läs lite där vad ett peth-prov innebär.

    Kost: Mycket grönsaker och protein, skippa kolhydrater.

    Motion: skaffa en motionscykel och/eller löpband. På löpbandeet kan han börjar med att motionera gående. Likaså lugna cykelturer på motionscykeln. Att ta sig till gym är ofta ett litet projekt i sig. Funkar några veckor och sen pallar man inte att gå dit.
  • Thu 1 Aug 2019 11:07
    #6
    Praktisk58 skrev 2019-08-01 10:49:15 följande:
    Men sprit tunnar ut blodet och minskar risken för ny hjärtinfarkt
    Men det ökar risken för hjärtstopp. Hjärtat orkar inte bära på mycket övervikt. Samt att levern lägger av. 
  • Prakti­sk58
    Fri 2 Aug 2019 15:14
    #7
    Anna60 skrev 2019-08-01 11:07:18 följande:

    Men det ökar risken för hjärtstopp. Hjärtat orkar inte bära på mycket övervikt. Samt att levern lägger av. 


    Klart att om du blandar ut spriten med något som innehåller socker så blir det värre. Men att gnälla på spriten när du blir fet av cola blir dumt.
  • Fri 2 Aug 2019 22:04
    #8

    Ibland finns det en poäng att orosanmäla till hans vårdcentral och socialtjänsten ang. drickandet.

    Kanske kan det vara lättare att ta emot hjälp om du säger till honom att du är orolig och att du kommer att informera vårdcentralen och socialtjänsten om hans drickande. Ibland tar folk faktiskt emot stöd

    I övrigt är det ju också så att man inte kan kontrollera och stötta sina föräldrar, hur mycket de än behöver det.

    Naturligtvis kan du bjuda på hälsosam mat när ni träffas och göra något lagom fysiskt tillsammans, men att träna pappsen och sätta honom på diet kan vara svårt!

    När inte hjärtat har kapacitet är det svårt att träna. Det handlar ju inte om "bara vilja". Han får träna det han orkar! Klarar han gå runt kvarteret, försök gå runt kvarteret och några meter till.

  • Prakti­sk58
    Fri 2 Aug 2019 22:11
    #9

    Nu var ju huvudproblemet inte spriten utan kilona.

    Men anmäll gärna vikten

  • Sat 3 Aug 2019 08:36
    #10
    Praktisk58 skrev 2019-08-02 22:11:25 följande:

    Nu var ju huvudproblemet inte spriten utan kilona.

    Men anmäll gärna vikten


    Fast till vem ska hon anmäla oro om hans vikt? Socialtjänsten har möjligheten att erbjuda missbruksvård och är även ansvariga för den icke frivilliga missbruksvården.

    Utifrån TS beskrivning kan inte jag säga vad som är huvudproblemet, utan det verkar som att det är flera delar.

    Jag säger inte att TS behöver anmäla oro, jag säger att det i vissa fall kan vara lättare att ta emot hjälp om anhöriga hör av sig till professionella.

    Det kan ju också vara depressionen som är grundproblemet!

    Jag hoppas att TS får lite tips om att det är svårt att hjälpa en svårt sjuk människa, men det finns lite olika ingångar beroende på situationen. Till viss del kan det vara sunt att "ge upp", och till viss del räddar faktiskt oroliga anhöriga människor med ohälsa genom att stötta!
  • Sat 3 Aug 2019 09:03
    #11

    Jag är väldigt ledsen för vad du går igenom.

    Jag skulle kunna rekommendera olika dieter och träning men tyvärr fungerar de bara om personen själv är motiverad till det. Och det är hon uppenbarligen inte.

    Mitt enda praktiska råd är att försöka få honom till en psykolog/terapeut som kanske kan skaka liv vett i honom men när inte alla hans sjukdomar har lyckats så betvivlar jag det...

    Ta hand om dig själv och begrav dig inte i problem som du inte har en chans att lösa.

  • Anonym (nn)
    Sat 3 Aug 2019 23:52
    #12

    Din pappa är väldigt sjuk och hans hälsotillstånd kommer inte att kunna vändas med bra kost och motion. Du skriver att hans hjärnkapacitet är 25 %. Nedan är en länk som förklarar lite enkelt vad det betyder. Din pappa är alltså svårt hjärtsjuk.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Ejektionsfraktion

  • Anonym (nn)
    Sat 3 Aug 2019 23:53
    #13

    Hjärtkapacitet ska det ju stå så klart.

  • Sat 3 Aug 2019 23:57
    #14
    Praktisk58 skrev 2019-08-02 22:11:25 följande:

    Nu var ju huvudproblemet inte spriten utan kilona.

    Men anmäll gärna vikten


    Hur lyckas du utläsa det som huvudproblem?
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Min långsamt döende pappa