• Sat 3 Aug 2019 11:53
    1931 visningar
    43 svar
    43
    1931

    Exsambo stämmer min man

    Min man sedan 12 år tillbaka har fått en stämning inlämnad till tingsrätten på ca 1miljon kronor. Hans exsambo hävdar att han inte gjort klart deras bodelning av deras gemensamma hus för 12 år sedan. Enligt henne har han förhalat och förhalat och nu vill hon göra klart bodelningen.

    Enligt min man är det hon som sagt att det inte är någon brådska (jag har hört deras telefonsamtal i början på vår relation och vet att min man ville göra klart bodelningen).

    Kan en exsambo komma så långt efter och kräva bodelning? Detta gäller ju även MIN ekonomi nu och vårt gemensamma barns.

  • Svar på tråden Exsambo stämmer min man
  • Anonym (Lisa)
    Sat 3 Aug 2019 13:55
    #1

    Har läst att man kan begära bodelning upp till ett år efter en separation, så att komma efter 12 år känns märkligt.

  • Sat 3 Aug 2019 14:01
    #2

    Vem äger huset idag, dvs står på lagfarten.

  • Sat 3 Aug 2019 14:11
    #3

    Min man står på lagfarten. Det har han gjort hela tiden. Vet inte om det har betydelse, då de skaffade huset för gemensamt bruk 2006? Min man byggde huset och de flyttade in 2006 och separerade 2007.

  • Anonym (Aino)
    Sat 3 Aug 2019 14:11
    #4
  • Anonym (Aino)
    Sat 3 Aug 2019 14:24
    #5
    Såontany skrev 2019-08-03 14:11:42 följande:

    Min man står på lagfarten. Det har han gjort hela tiden. Vet inte om det har betydelse, då de skaffade huset för gemensamt bruk 2006? Min man byggde huset och de flyttade in 2006 och separerade 2007.


    Huset ska ingå i bodelningen enligt sambolagen då de flyttade dit för att bo gemensamt.

    Din man bör genast kontakta juridisk hjälp.
  • Anonym (Aino)
    Sat 3 Aug 2019 14:28
    #6
    Anonym (Aino) skrev 2019-08-03 14:11:42 följande:

    lawline.se/answers/preskriptionstid-for-bodelning-vid-skilsmassa


    Ovan gällde äktenskap.

    Nedan gäller vid sambo.

    lawline.se/answers/preskription-av-bodelningsansprak
  • Sat 3 Aug 2019 15:26
    #7
    Anonym (Lisa) skrev 2019-08-03 13:55:35 följande:

    Har läst att man kan begära bodelning upp till ett år efter en separation, så att komma efter 12 år känns märkligt.


    Det låter väl iofs som om det är en pågående bodelning som hållit på i 12 år. Väldigt märkligt i vilket fall som helst.

    Mannen får se till att skaffa ett juridiskt ombud och sedan får "di lärde" reda ut situationen.
  • Sat 3 Aug 2019 16:15
    #8

    Tack aino för länken! Man ser ju att begäran om bodelning för sambo skall göras inom ett år. I min värld så tänker jag att om min mans ex verkligen påkallade detta inom det året och min man vägrade enligt henne, så borde hon ju ha tagit till en skriftlig bodelning med bodelningsförättare, vilket hon inte har gjort.

    Min man har anlitat advokat, men jag är såklart nervös inför vad den tingsrätten beslutar. Tänkte om någon på FL hade liknande erfarenheter med bodelning sambor?

  • Anonym (Lisa)
    Sat 3 Aug 2019 17:25
    #9
    Såontany skrev 2019-08-03 16:15:05 följande:

    Tack aino för länken! Man ser ju att begäran om bodelning för sambo skall göras inom ett år. I min värld så tänker jag att om min mans ex verkligen påkallade detta inom det året och min man vägrade enligt henne, så borde hon ju ha tagit till en skriftlig bodelning med bodelningsförättare, vilket hon inte har gjort.

    Min man har anlitat advokat, men jag är såklart nervös inför vad den tingsrätten beslutar. Tänkte om någon på FL hade liknande erfarenheter med bodelning sambor?


    Du vet väl hur det ligger till, det har väl din man berättat för dig? Eller tror du att hon har rätt, att det är en pågående bodelning som han förhalat?
  • Anonym (Ellen­)
    Sat 3 Aug 2019 17:31
    #10
    Såontany skrev 2019-08-03 14:11:42 följande:

    Min man står på lagfarten. Det har han gjort hela tiden. Vet inte om det har betydelse, då de skaffade huset för gemensamt bruk 2006? Min man byggde huset och de flyttade in 2006 och separerade 2007.


    OT. Förlåt. Men de flyttade in 06 och ut 07. Vilken första år!Cool
Svar på tråden Exsambo stämmer min man