• Anonym (Karla­)
    Sat 3 Aug 2019 21:20
    1034 visningar
    22 svar
    22
    1034

    Skärmtid (spelande) och andras obegränsade skärmtid

    Hur gör ni andra föräldrar med barn vars speltid (vi snackar spel som Minekraft och TV'spel) är begränsad per dag när barnet går hem till kompis som inte har någon begränsning alls?

    Min 7-åring får spela varje dag, men inte hela dagen (oavsett om det är lov el ej). Ca en timme tycker jag räcker. Nu har mitt barn hittat en kompis som får spela obegränsat, och jag vet att det enda de gör hemma hos kompisen är att spela. Här om dagen blev det 5 tim, sen ville kompisen hämta hem mitt barn för fortsatt spel efter middagen.

    Jag kan ju definitivt inte råda över hur mkt det spelas någon annan förstås. Men ska man låta en annan familj "sätta tonen" för hur mkt som spelas per dag? Det görs verkligen inget annat där.

    Nu har det blivit lite så att kompisen försöker få med sig mitt barn i lögner om att de gör annat hos honom (än att spela) eftersom jag har försökt uppmuntra dem till att göra annat hemma hos oss (men då vill de ju snart tillbaka till kompisen för att spela x antal timmar till...)

  • Svar på tråden Skärmtid (spelande) och andras obegränsade skärmtid
  • Anonym (golia­t)
    Sat 3 Aug 2019 21:28
    #1

    Mina söner får spela så mycket de vill, obegränsat.
    Är man med dem så spelas det.

    Inget som andra varken kan eller får styra.

  • Anonym (Linda­)
    Sat 3 Aug 2019 21:28
    #2
    +1
    Anonym (Karla) skrev 2019-08-03 21:20:53 följande:

    Hur gör ni andra föräldrar med barn vars speltid (vi snackar spel som Minekraft och TV'spel) är begränsad per dag när barnet går hem till kompis som inte har någon begränsning alls?

    Min 7-åring får spela varje dag, men inte hela dagen (oavsett om det är lov el ej). Ca en timme tycker jag räcker. Nu har mitt barn hittat en kompis som får spela obegränsat, och jag vet att det enda de gör hemma hos kompisen är att spela. Här om dagen blev det 5 tim, sen ville kompisen hämta hem mitt barn för fortsatt spel efter middagen.

    Jag kan ju definitivt inte råda över hur mkt det spelas någon annan förstås. Men ska man låta en annan familj "sätta tonen" för hur mkt som spelas per dag? Det görs verkligen inget annat där.

    Nu har det blivit lite så att kompisen försöker få med sig mitt barn i lögner om att de gör annat hos honom (än att spela) eftersom jag har försökt uppmuntra dem till att göra annat hemma hos oss (men då vill de ju snart tillbaka till kompisen för att spela x antal timmar till...)


    Du bestämmer inte hemma hos andra. Det enda du kan göra är att bestämma hur mycket tid ditt barn får tillbringa med sin kompis. 

    Det är tragiskt att vissa föräldrar inte sätter gränser för sina barn, men det enda du kan göra är att se till att de gör annat hemma hos er, samt att begränsa ditt barns tid hemma hos dom. Säg att sonen ska hem efter två timmar, och vill hans kompis följa med är det ok, då kan du se till att de gör annat.

    Har han andra kompisar att vara med?
  • Anonym (Psss)
    Sat 3 Aug 2019 21:31
    #3

    Följer.

  • Anonym (A)
    Sat 3 Aug 2019 21:36
    #4

    Obegränsat, dom reglerar det bra

  • Sat 3 Aug 2019 21:37
    #5

    Jag skulle inte bekymra mig om det alls. Antar att de inte umgås 7 dagar/vecka hos kompisen och det lär bli än mindre tid när semestern är slut och skola/fritids drar igång. Vad är du orolig för ska hända om din son spelar några timmar extra när han är hos denna kompis?

  • Sat 3 Aug 2019 21:38
    #6
    +1
    Anonym (Karla) skrev 2019-08-03 21:20:53 följande:

    Hur gör ni andra föräldrar med barn vars speltid (vi snackar spel som Minekraft och TV'spel) är begränsad per dag när barnet går hem till kompis som inte har någon begränsning alls?

    Min 7-åring får spela varje dag, men inte hela dagen (oavsett om det är lov el ej). Ca en timme tycker jag räcker. Nu har mitt barn hittat en kompis som får spela obegränsat, och jag vet att det enda de gör hemma hos kompisen är att spela. Här om dagen blev det 5 tim, sen ville kompisen hämta hem mitt barn för fortsatt spel efter middagen.

    Jag kan ju definitivt inte råda över hur mkt det spelas någon annan förstås. Men ska man låta en annan familj "sätta tonen" för hur mkt som spelas per dag? Det görs verkligen inget annat där.

    Nu har det blivit lite så att kompisen försöker få med sig mitt barn i lögner om att de gör annat hos honom (än att spela) eftersom jag har försökt uppmuntra dem till att göra annat hemma hos oss (men då vill de ju snart tillbaka till kompisen för att spela x antal timmar till...)


    Tyvärr, så får du även begränsa kompisens närvaro.

    Hitta en annan kompis - låt inte din son påverkas av andras spelande och andra barnets slappa föräldrar. Det blir bara bråk.

    Been there done that!

    Hitta en bättre hobby och fritidsintresse till din son, så att han även får bättre kompisar. Spelar kompisar är inte riktiga kompisar. :-P

    Lycka till!
  • Anonym (Karla­) Trådstartaren
    Sat 3 Aug 2019 21:41
    #7
    Anonym (Linda) skrev 2019-08-03 21:28:52 följande:

    Du bestämmer inte hemma hos andra. Det enda du kan göra är att bestämma hur mycket tid ditt barn får tillbringa med sin kompis. 

    Det är tragiskt att vissa föräldrar inte sätter gränser för sina barn, men det enda du kan göra är att se till att de gör annat hemma hos er, samt att begränsa ditt barns tid hemma hos dom. Säg att sonen ska hem efter två timmar, och vill hans kompis följa med är det ok, då kan du se till att de gör annat.

    Har han andra kompisar att vara med?


    Ja han har andra kompisar, och då är de ute, bygger kojor mm.

    Nä precis, jag kan ju inte tvinga dem att göra annat när jag inte ser, bara uppmuntra till att vara här. Och då har mitt barn ju redan "uppnått sin speltid" med råge. Det blir ett nästan maniskt beroende detta spelande hos kompisen. Mitt barn har samvete nog att inte ljuga, men kompisen har inte det och hittar på det ena efter det andra för att lura mig att låta mitt barn få gå hem till kompisen för fortsatt spelande ("Vi ska bara spela fotboll/leka kull" (Yeah, right). Blir en högst irriterande "maktkamp" eller ett argumenterande (jag försöker bara "argumentera" för att de kan vara här, och föreslår andra saker än att spela.)
  • Sat 3 Aug 2019 21:46
    #8

    Har samma sak i ett av barnets umgänge, men det är som flera redan sagt så få tillfällen som det blir många timmar.
    Jag brukar få barnet/barnen att gå hem till oss och äta iallafall, då det serveras mat i vårt hem (inte bara chips och snacks eller micropizza) och det uppskattas. Så det blir kanske att de träffas vid 14-15 och sen äter vi hos oss vid 18 (+5-10 min att gå till oss) = ca 3-4 h spelande, om de går tillbaka efter maten så är det hemgång 21 så det blir blir max 2 h till.
    Detta händer ca 1-2 gång/veckan ibland och sen kan det gå lång tid kanske 4-5 veckor utan att de träffas en enda gång.
    Anledningen till att det inte blir oftare än så är att båda barnen har flera olika aktiviteter som tar tid och givetvis också är utvecklande för dem, det är tex olika sporter och kulturaktiviteter. Så när de väl har tid att träffas så får de väl spela då...

  • Anonym (Karla­) Trådstartaren
    Sat 3 Aug 2019 21:49
    #9
    Elgar skrev 2019-08-03 21:37:09 följande:

    Jag skulle inte bekymra mig om det alls. Antar att de inte umgås 7 dagar/vecka hos kompisen och det lär bli än mindre tid när semestern är slut och skola/fritids drar igång. Vad är du orolig för ska hända om din son spelar några timmar extra när han är hos denna kompis?


    Klart det inte "händer" någonting. Men det är ändå normen/värderingen jag vill att mina barn ska ha, att inte sitta stilla så länge och spela en hel dag. Konstigt? Precis som jag vill lägga andra grunder för deras ungdomsår/vuxenliv; att inte äta pizza x antal ggr/vecka, att välja annat än socker varje dag, att inte röka osv osv. Det är för mina barn skull.
  • Anonym (XX)
    Sat 3 Aug 2019 21:56
    #10

    Jag är så trött på föräldrarnas gnäll över skärmtid. Börja med att sätta dig in i ditt barns hobby till att börja med. Det heter Minecraft och TV'spel? Herregud det kan ju vara vilket typ av spel som helst...

    Både fysisk och mental aktivitet behövs för ett barns utveckling, TV-spel är väldigt bra mental träning. Minecraft ger dem alla möjligheter i världen att använda sin fantasi och nyfikenhet.

    Du kan inte styra vad vännen får göra och så länge sitt barn inte är endast med den här vännen hela tiden är det väl knappast ett problem.

    Det är tv-spel, inte heroin.

Svar på tråden Skärmtid (spelande) och andras obegränsade skärmtid