• hoolab­andool­a88
    Sun 4 Aug 2019 12:54
    8258 visningar
    331 svar
    -4 +1
    331
    8258

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Tue 6 Aug 2019 16:36
    #43
    klyban skrev 2019-08-06 16:21:28 följande:

    Kan du inte lista ut detta, så kan jag inte hjälpa dig.

    Dock fortsatte jag diskutera det du citerade på mig, än börja prata om annat som högerextremismen helst vill.


     


    Jag är långt ifrån vänster kant, jag är långt ifrån högerkant.
    Försök hitta andra invektiv, då dessa är håller inte.


    TS har väl ingenstans ställt någon fråga om, och jag har inte skrivit något om, s k högerextremister?
    Men varför försöker du envetet diskuterar högerextremism med mig när vare sig jag eller TS har tagit upp den saken???

    Svara gärna vad din uppfattning är om min enkla fråga till dig:
    Är du en sådan där läskig person som påstår att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Och den uppfattningen anser du dig kunna stödja med sak, fakta och forskning???
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Tue 6 Aug 2019 16:48
    #44
    -1 +2

    Vissa här undviker envetet att svara på TS frågeställningar och väljer lägga ut dimridåer och försöka prata om helt andra saker.

    Jag påstår att de nya samhällsproblemen,
    problem som numera är belagda rent faktamässigt, vetenskapligt och i forskning, 
    är bakgrunden till framgången för högern och tillbakagången för vänstern, dvs det som TS beskriver som att "högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen.
    Den stora majoriteten är av uppfattningen att den förda politiken, s k traditionell vänsterpolitik, bär huvudansvaret för att vi i Sverige har drabbats så allvarligt av våra nya samhällsproblem.

    Som jag sagt tidigare, det är mycket enkelt att i de flesta jämförelser konstatera fakta i förhållande till jämförbara länder, t ex våra nordiska grannländer, som inte har motsvarande problem,
    tack vare att de valt att inte vara lika naiva och därmed inte har fört samma vänster-politik.

    Har "klyban" fakta, vetenskap och forskning som bestrider att jämförbara länder, som fört en annan politik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?

  • Tue 6 Aug 2019 16:52
    #45
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-06 16:36:35 följande:
    TS har väl ingenstans ställt någon fråga om, och jag har inte skrivit något om, s k högerextremister?
    Men varför försöker du envetet diskuterar högerextremism med mig när vare sig jag eller TS har tagit upp den saken???

    Svara gärna vad din uppfattning är om min enkla fråga till dig:
    Är du en sådan där läskig person som påstår att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Och den uppfattningen anser du dig kunna stödja med sak, fakta och forskning???

    Svar fanns, vad mer finns det och säga?
    Försök vara med i matchen.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Tue 6 Aug 2019 17:01
    #46
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-06 16:48:14 följande:
    Vissa här undviker envetet att svara på TS frågeställningar och väljer lägga ut dimridåer och försöka prata om helt andra saker.

    Jag påstår att de nya samhällsproblemen,
    problem som numera är belagda rent faktamässigt, vetenskapligt och i forskning, 
    är bakgrunden till framgången för högern och tillbakagången för vänstern, dvs det som TS beskriver som att "högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen.
    Den stora majoriteten är av uppfattningen att den förda politiken, s k traditionell vänsterpolitik, bär huvudansvaret för att vi i Sverige har drabbats så allvarligt av våra nya samhällsproblem.

    Som jag sagt tidigare, det är mycket enkelt att i de flesta jämförelser konstatera fakta i förhållande till jämförbara länder, t ex våra nordiska grannländer, som inte har motsvarande problem,
    tack vare att de valt att inte vara lika naiva och därmed inte har fört samma vänster-politik.

    Har "klyban" fakta, vetenskap och forskning som bestrider att jämförbara länder, som fört en annan politik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?

    Pratar om EXAKT samma sak nästan varje inlägg.

    Fakta, forskning saklighet, det funkar aldrig i högerextrema, men i högern är den möjlig, då de har inte det behovet att ljuga.


    Och givetvis kan man ha en höger politiker
    Men när man når till högerextrema, så är saklighet, fakta och forskning det värsta man vet om.

    För alla som inte tror på mig, så kan ni göra ett eget test.
    Och det man gör är att slänger i fakta du vet om är fel, inte för banal, men tillräckligt att det är lite viktigt.
    Och den reaktion du får se med källor och den extrem upprördhet som kommer, den ser du aldrig annars.
    Så de är snabba på att avslöja sig själva, gör den ibland när jag är osäker, och är de högerextrema så blir det glasklart direkt.

    Det är precis som felaktig fakta är mer triggande än rätt, för kommer korrekt fakta, så pratar man bara om annat.
    De avslöjar sig alltid.
    Det är därför vi vet om att högerextrema alltid förlorar, men sure tillfälliga slag vinner man, då populism är populism och inte politik.


    Vi ser redan i Grekland och DK att pendel börjar antyda på svinga tillbaka.
    Dock en sak man ska veta, att det är ingen linjär nedgång, utan den går i etapper:
    För den "diskussionen" kommer senare, så lika bra att förekommit den redan nu.


    Men ska tillägga att jag trodde vi skulle få SD regeringsbildare, för normala partier var galet tröga på att fatta den flyktingpolitik, man förde var sjukt dålig.
    Så är det inte längre, utan rätt okey(men rätt okey räcker inte för rasister, men för oss normala gör det det).


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Tue 6 Aug 2019 17:36
    #47
    klyban skrev 2019-08-06 16:52:00 följande:

    Svar fanns, vad mer finns det och säga?
    Försök vara med i matchen.


    Nej, jag har ännu en gång skummat igenom det du skrivit i tråden och jag kan inte finna att du gett något svar på det jag skriver.
    Om jag skulle ha fel ber jag dig vänligen visa det för mig och du får gärna hjälpa mig komma in i matchen, tack.

    Fortfarande ber jag dig svara på:
    TS har väl ingenstans ställt någon fråga om, och jag har inte skrivit något om, s k högerextremister?

    Menar du att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Och den uppfattningen anser du dig kunna stödja med sak, fakta och forskning???
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Tue 6 Aug 2019 17:46
    #48
    +2
    klyban skrev 2019-08-06 17:01:13 följande:

    Pratar om EXAKT samma sak nästan varje inlägg.

    Fakta, forskning saklighet, det funkar aldrig i högerextrema, men i högern är den möjlig, då de har inte det behovet att ljuga.


    Och givetvis kan man ha en höger politiker
    Men när man når till högerextrema, så är saklighet, fakta och forskning det värsta man vet om.

    För alla som inte tror på mig, så kan ni göra ett eget test.
    Och det man gör är att slänger i fakta du vet om är fel, inte för banal, men tillräckligt att det är lite viktigt.
    Och den reaktion du får se med källor och den extrem upprördhet som kommer, den ser du aldrig annars.
    Så de är snabba på att avslöja sig själva, gör den ibland när jag är osäker, och är de högerextrema så blir det glasklart direkt.

    Det är precis som felaktig fakta är mer triggande än rätt, för kommer korrekt fakta, så pratar man bara om annat.
    De avslöjar sig alltid.
    Det är därför vi vet om att högerextrema alltid förlorar, men sure tillfälliga slag vinner man, då populism är populism och inte politik.


    Vi ser redan i Grekland och DK att pendel börjar antyda på svinga tillbaka.
    Dock en sak man ska veta, att det är ingen linjär nedgång, utan den går i etapper:
    För den "diskussionen" kommer senare, så lika bra att förekommit den redan nu.


    Men ska tillägga att jag trodde vi skulle få SD regeringsbildare, för normala partier var galet tröga på att fatta den flyktingpolitik, man förde var sjukt dålig.
    Så är det inte längre, utan rätt okey(men rätt okey räcker inte för rasister, men för oss normala gör det det).


    Och återigen upprepar du dig
    och undviker envetet att svara på TS frågeställningar och väljer lägga ut dimridåer och försöka prata om helt andra saker.

    Trådstarten pratar inte om högerextremism!
    Men du fortsätter tjata om just det och du försöker ändra tråden till att handla om det just du vill diskutera.
    Då får du väl starta en egen tråd om just högerextremism.

    Var har du, som du själv påstår, fakta, vetenskap och forskning som visar att jämförbara länder, som fört en annan politik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?
    Nej, du har inga sådana fakta, det finns ingen forskning eller vetenskap som stödjer detta.
    Om du påstår det så ljuger du, eller hur?
  • Anonym (Ha!)
    Wed 7 Aug 2019 08:15
    #49
    klyban skrev 2019-08-06 17:01:13 följande:

    Pratar om EXAKT samma sak nästan varje inlägg.

    Fakta, forskning saklighet, det funkar aldrig i högerextrema, men i högern är den möjlig, då de har inte det behovet att ljuga.

    Och givetvis kan man ha en höger politiker

    Men när man når till högerextrema, så är saklighet, fakta och forskning det värsta man vet om.

    För alla som inte tror på mig, så kan ni göra ett eget test.

    Och det man gör är att slänger i fakta du vet om är fel, inte för banal, men tillräckligt att det är lite viktigt.

    Och den reaktion du får se med källor och den extrem upprördhet som kommer, den ser du aldrig annars.

    Så de är snabba på att avslöja sig själva, gör den ibland när jag är osäker, och är de högerextrema så blir det glasklart direkt.

    Det är precis som felaktig fakta är mer triggande än rätt, för kommer korrekt fakta, så pratar man bara om annat.

    De avslöjar sig alltid.

    Det är därför vi vet om att högerextrema alltid förlorar, men sure tillfälliga slag vinner man, då populism är populism och inte politik.

    Vi ser redan i Grekland och DK att pendel börjar antyda på svinga tillbaka.

    Dock en sak man ska veta, att det är ingen linjär nedgång, utan den går i etapper:

    För den "diskussionen" kommer senare, så lika bra att förekommit den redan nu.

    Men ska tillägga att jag trodde vi skulle få SD regeringsbildare, för normala partier var galet tröga på att fatta den flyktingpolitik, man förde var sjukt dålig.

    Så är det inte längre, utan rätt okey(men rätt okey räcker inte för rasister, men för oss normala gör det det).


    Kan du ge exempel på fakta som vänsterextremismen grundar sig på och som högerextremister vägrar diskutera?
  • Wed 7 Aug 2019 10:30
    #50
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-06 17:36:08 följande:
    Nej, jag har ännu en gång skummat igenom det du skrivit i tråden och jag kan inte finna att du gett något svar på det jag skriver.
    Om jag skulle ha fel ber jag dig vänligen visa det för mig och du får gärna hjälpa mig komma in i matchen, tack.

    Fortfarande ber jag dig svara på:
    TS har väl ingenstans ställt någon fråga om, och jag har inte skrivit något om, s k högerextremister?

    Menar du att Sveriges nya samhällsproblem är önskade och någonting bra? Och den uppfattningen anser du dig kunna stödja med sak, fakta och forskning???

    Specificera dig, och glöm inte relevansen till det du citerade och jag först svarade på, för jag kommer tillbaka till de tom du avviker.

    Även är detta också typiskt högerextrema, kräva svar och aldrig svara själva.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Wed 7 Aug 2019 10:33
    #51
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-06 17:46:26 följande:
    Och återigen upprepar du dig
    och undviker envetet att svara på TS frågeställningar och väljer lägga ut dimridåer och försöka prata om helt andra saker.

    Trådstarten pratar inte om högerextremism!
    Men du fortsätter tjata om just det och du försöker ändra tråden till att handla om det just du vill diskutera.
    Då får du väl starta en egen tråd om just högerextremism.

    Var har du, som du själv påstår, fakta, vetenskap och forskning som visar att jämförbara länder, som fört en annan politik, har jämförelsevis lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige?
    Nej, du har inga sådana fakta, det finns ingen forskning eller vetenskap som stödjer detta.
    Om du påstår det så ljuger du, eller hur?

    Varför citerar du mig om du vill prata om annat?
    Jag tänker inte prata om annat och bara för du tycker det är jobbigt.

    Och jo, jag testar att droppa en felaktig fakta och ser vad som händer ibland, och resultatet är alltid den samma.
    Man går ballistiskt med källor, det är faktiskt rätt roligt och se, och extremt talande.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Wed 7 Aug 2019 10:35
    #52
    Anonym (Ha!) skrev 2019-08-07 08:15:13 följande:
    Kan du ge exempel på fakta som vänsterextremismen grundar sig på och som högerextremister vägrar diskutera?

    För mig är vänsterextremism irrelevant, med att de är alldeles för få för att ens pratas om.
    Det är en fråga som vi får borda lägga till den dagen vänsterextremism finns som är relevant.


     


    Men så är inte fallet med högerextremism, de är betydligt fler.
    Men jag vet de har så svårt för fakta, forskning och saklighet, att de gör sig själva irrelevanta med tiden och speciellt nr politiska misstag inte står som spön i backen.


    hur många meter var det? 88-ägd
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?