• hoolab­andool­a88
    Sun 4 Aug 2019 12:54
    8342 visningar
    331 svar
    -4 +1
    331
    8342

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anonym (min tanke)
    Wed 7 Aug 2019 16:40
    #63
    jo 67 skrev 2019-08-07 16:12:36 följande:
    4 miljoner följare? dominerat? herregud då är Pewdiepie världshärskare då...

    DrömmerSkrattande
    Klockrent  +1
  • Anonym (Ha!)
    Wed 7 Aug 2019 16:51
    #64
    klyban skrev 2019-08-07 16:33:50 följande:

    Är det så svårt och förstå att det är enkelt för högerextrema att vinna denna kampen, då vänsterextrema är så få.

    Det faller under SJÄLVFÖRKLARANDE och inbillar mig att man förstår denna enkla.

    Men tydligen inte.


    Det var inte det jag frågade. Vad jag undrar är varför du svarar ts om du tycker att hans fråga var irrelevant?
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Wed 7 Aug 2019 17:02
    #65
    +2

    Var i trådstarten står det något om extremism?

    Trådstartaren ställer två frågor, där finns 2 st frågetecken, där ingen av dem handlar om vare sig högerextremism eller vänsterextremism.

    Jag citerar båda frågorna i trådstarten eftersom det verkar finnas någon i tråden som inte klarar av att hitta dessa frågor:
    "Så vad har vänstern gjort för fel?
    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?"

    Jag kan inte finna att någon har öppnat upp en fråga till klyban som handlar om vare sig högerextremism eller vänsterextremism, utan det är bara klyban ensam som envetet och ideligen pratar om detta,
    trots att tråden inte alls handlar om extremism!

    Eller är det jag som inte klarar av att begripa trådstarten?

  • Wed 7 Aug 2019 17:23
    #65
    jo 67 skrev 2019-08-07 16:12:36 följande:
    4 miljoner följare? dominerat? herregud då är Pewdiepie världshärskare då...

    DrömmerSkrattande
    hahahahahha
  • Thu 8 Aug 2019 06:34
    #66
    Anonym (Ha!) skrev 2019-08-07 16:51:01 följande:
    Det var inte det jag frågade. Vad jag undrar är varför du svarar ts om du tycker att hans fråga var irrelevant?

    Vänsterextrema är så få, så de blir aldrig relevanta för samtalet om extremism.
    Och att högerextremism vinner då över vänster dito, är inte det självklart menar du?

    Dock bad jag om att man skulle specificera frågan, då inte svar accederades.
    Väntar!


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Thu 8 Aug 2019 06:36
    #67
    Anonym (Inte gjort, utan är) skrev 2019-08-07 17:02:18 följande:
    Var i trådstarten står det något om extremism?

    Trådstartaren ställer två frågor, där finns 2 st frågetecken, där ingen av dem handlar om vare sig högerextremism eller vänsterextremism.

    Jag citerar båda frågorna i trådstarten eftersom det verkar finnas någon i tråden som inte klarar av att hitta dessa frågor:
    "Så vad har vänstern gjort för fel?
    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?"

    Jag kan inte finna att någon har öppnat upp en fråga till klyban som handlar om vare sig högerextremism eller vänsterextremism, utan det är bara klyban ensam som envetet och ideligen pratar om detta,
    trots att tråden inte alls handlar om extremism!

    Eller är det jag som inte klarar av att begripa trådstarten?

    För dagens högerpopulism är extremism.
    Ta bara att den menar på att den aldrig haft fel, bara en sådan sak är väldigt talande.

    Det du menar är att du tolkar den som du önskar, det innebär inte att det är så.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Ha!)
    Thu 8 Aug 2019 07:54
    #68
    klyban skrev 2019-08-08 06:34:49 följande:

    Vänsterextrema är så få, så de blir aldrig relevanta för samtalet om extremism.

    Och att högerextremism vinner då över vänster dito, är inte det självklart menar du?

    Dock bad jag om att man skulle specificera frågan, då inte svar accederades.

    Väntar!


    Förstod du inte min fråga?
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Thu 8 Aug 2019 13:45
    #69
    klyban skrev 2019-08-08 06:36:20 följande:

    För dagens högerpopulism är extremism.
    Ta bara att den menar på att den aldrig haft fel, bara en sådan sak är väldigt talande.

    Det du menar är att du tolkar den som du önskar, det innebär inte att det är så.


    Nej, du har fel och har fått fått precis allting om bakfoten.

    Populism och extremism är absolut inte samma sak och faktiskt inte ens jämförbart.
    Du som pratar om fakta, vetenskap och forskning; hur kan du påstå att populism och extremism skulle vara samma sak???

    Om du påstår en sådan sak, och i sammanhanget refererar till fakta, vetenskap och forskning, så tycker jag att du uppträder som en elefant i en glasbutik.

    Och återigen, trådskaparen har ingenstans pratat om eller frågat om extremism.
    Du borde absolut visa någon liten respekt för trådens ämne och åtminstone försöka ge ditt svar på TS.
    Jag måste fråga dig om du har extrema uppfattningar och ett extremt beteende så som du går på?
  • Thu 8 Aug 2019 14:22
    #70
    klyban skrev 2019-08-08 06:34:49 följande:

    Vänsterextrema är så få, så de blir aldrig relevanta för samtalet om extremism.
    Och att högerextremism vinner då över vänster dito, är inte det självklart menar du?

    Dock bad jag om att man skulle specificera frågan, då inte svar accederades.
    Väntar!


    Anonym (Ha!) skrev 2019-08-08 07:54:42 följande:
    Förstod du inte min fråga?


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Ha!)
    Thu 8 Aug 2019 16:57
    #71

    [quote=79816608][quote-nick]klyban skrev 2019-08-08 14:22:23 följande:[/quote-nick][/quote]

    Så svaret är ja, du förstod inte frågan. Märkligt då att du fortsätter diskutera ämnet utan att veta vad det handlar om kan jag tycka.

Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?