• hoolab­andool­a88
    Sun 4 Aug 2019 12:54
    8254 visningar
    331 svar
    -4 +1
    331
    8254

    Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?

  • Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
  • Anonym (trup)
    Sat 10 Aug 2019 20:01
    ds3 skrev 2019-08-10 19:45:44 följande:
    1+1 = 2 vare sej vissa säger 3.

    Släpper diskussionen nu och inväntar facit från framtiden.
    Exakt så att du tolkar vissa saker som att svaret skulle vara 3 eller att jag tolkar svaret till 4 betyder inte automatiskt att det är så fakta är ju att 1+1=2 hur mycket man än vill få det till annat, det du och jag kommer med är ju åpsikter och då är det fel att försöka göra det till fakta i dom fall det alltså bara är åsikter.

    Att komma med svar i efterhand när man har facit är dessutom inte svårt för någon, däremot mer vanligt att man hänvisar till det dom gånger man haft rätt annars håller dom flesta tyst..
  • Sun 11 Aug 2019 11:31
    ds3 skrev 2019-08-10 17:23:43 följande:
    Rätt svårt att tolka det annorlunda.
    "Och de få vänsterextrema vet jag inte varför vi ska prata om ens, de är ju helt obetydliga och för få för ha en relevans för nått i politiken idag."
    Läs igen, du är inte nära.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • hoolab­andool­a88
    Sun 11 Aug 2019 14:11

    Ni som inte vet vad populism är så har ni definitionen här:

    www.bbc.com/news/world-43301423

    Statistiken talar för att högerpopulismen är långt mycket starkare och ett långt mycket större hot mot det etablerade samhället än vänsterns dito. Min fråga var vad det beror på? Det är värt att fundera över.

  • Anonym (H)
    Sun 11 Aug 2019 14:22
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-11 14:11:48 följande:

    Ni som inte vet vad populism är så har ni definitionen här:

    www.bbc.com/news/world-43301423

    Statistiken talar för att högerpopulismen är långt mycket starkare och ett långt mycket större hot mot det etablerade samhället än vänsterns dito. Min fråga var vad det beror på? Det är värt att fundera över.


    Jag har svarat på det.
  • Sun 11 Aug 2019 17:26
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-11 14:11:48 följande:
    Ni som inte vet vad populism är så har ni definitionen här:
    www.bbc.com/news/world-43301423

    Statistiken talar för att högerpopulismen är långt mycket starkare och ett långt mycket större hot mot det etablerade samhället än vänsterns dito. Min fråga var vad det beror på? Det är värt att fundera över.
    Den som försvarar högerextremism den är en del av problemet.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Inte gjort, utan är)
    Sun 11 Aug 2019 18:03
    klyban skrev 2019-08-11 17:26:24 följande:
    Den som försvarar högerextremism den är en del av problemet.
    Vem i denna tråden har försvarat högerextremism?
    Jag kan inte finna att någon här skulle har försvarat någon form av extremism?

    Fakta är att jag och andra har inte pratat om extremism, framförallt inte försvarat extremism, oavsett höger-, vänster eller annan inriktning.

    Jag har bara pratat om populism.
    POPULISM (inte extremism).
    och försökt att svara på TS frågeställning:
    "Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?"
  • hoolab­andool­a88
    Sun 11 Aug 2019 19:44
    klyban skrev 2019-08-11 17:26:24 följande:

    Den som försvarar högerextremism den är en del av problemet.


    Ja visst. Men det finns ju inga i den här tråden som försvarar den så det konstaterandet är överflödigt klyban.
  • Mon 12 Aug 2019 12:21
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-11 19:44:41 följande:
    Ja visst. Men det finns ju inga i den här tråden som försvarar den så det konstaterandet är överflödigt klyban.
    Dock så är problemet dessa som försvarar högerextremism, ingen ad hominem i världen kommer ändra det.
    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Haha)
    Mon 12 Aug 2019 13:40
    klyban skrev 2019-08-12 12:21:36 följande:

    Dock så är problemet dessa som försvarar högerextremism, ingen ad hominem i världen kommer ändra det.


    Och där kom dagens ad hominem!

    Ganska ironiskt med tanke på ditt eget inlägg om stöd för högerextremister var just.... Ja, ni övriga fattar!
  • Anonym (pende­l)
    Mon 12 Aug 2019 14:16
    +3
    hoolabandoola88 skrev 2019-08-04 12:54:19 följande:
    Det kan väl inte ha undgått någon att högerpopulismen är på frammarsch över hela världen. Invandringskritik (ibland hat), antiglobalism, protektionism, nationalism osv har varit frågor som dominerat världspolitiken de senaste fem åren och globalt har vi fler högerpopulistiska stats- eller regeringschefer än på mycket länge (Modi i Indien, Bolzonaro i Brasilien, Trump i USA, osv).

    Samtidigt som detta händer har vänstern inte vunnit mark alls utan snarare gått bakåt. Färre personer tycks ansluta sig till vänstergrupperingar, motståndet mot nätverk åt vänster som exempelvis antifa är stort också bland organisationer som inte är höger (t.ex. anonymous) och färre vill befatta sig med frågor som lyfts fram av vänstern (transpersoners rättigheter exempelvis).

    Detta syns tydligt också på internet. På Youtube (världens näst mest besökta hemsida/app) har högerpopulismen dominerat de senaste åren. Den mest kända och populäraste högerpopulisten, Steven Crowder, har 4 miljoner följare på Youtube. Den mest populära vänsterinfluensern, ContraPoints har drygt 700 000 följare, vilket är färre än exempel den mer extrema Paul Joseph Watson. Den enda sidan som vänstern har ett någorlunda stort inflytande är Reddit, men det har ändå långt ifrån samma dignitet som Youtube.

    Så vad har vänstern gjort för fel? Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?
    Allt är en pendelrörelse.

    Efter ungefär fyra-fem decennier av vänster- och socialliberal politik (och dess misslyckanden) så har nu motrörelsen börjat sedan kanske en tio år tillbaka. Än har vi inte passerat ens mitten av pendelns svängning. Det kommer att komma mer höger och konservatism.

    Sedan, om en tre, fyra decennier så börjar vänsteridéerna vinna kraft igen.

    Det är egentligen ingens fel. Det blir bara så när ett system får dominiera länge och skapa en massa problem. Då tröttnar folk och vill ha något annat.
Svar på tråden Varför har högerpopulismen vunnit över vänsterpopulismen?