• Mon 5 Aug 2019 21:43
    1160 visningar
    14 svar
    14
    1160

    9 månaders har ALDRIG sovit hela nätter

    Våran 9månaders har ALDRIG sovit en hel natt,

    Första månaderna ammade jag flera ggr per natt,

    Men nu äter han mat, gröt åså på dagarna,

    På kvällarna en stor portion gröt och lite amning.

    Somnar vid 20-20.30 ,

    Han vaknar ändå vid tolv ledsen, som att han är hungrig och somnar om direkt efter han fått amma lite!

    Han och jag sover på en madrass i hans rum, var först tänkt att det vara skulle vara i början men sedan har vi blivit kvar där då pappan börjarvtidigt och behöver sova.

    Nu börjar det bli ohållbart, jag får ingen sömn alls eftersom bebis tar upp hela madrassen och ibland känns det som vi väcker varandra.

    Testat att få honom att sova i spjälsäng men han kommer inte till to där utan börjar rulla runt, sätta sig och busa fast han är hur trött som helst.

    Har nån några tips???

    Sova hela nätter och i egen säng! Hur?

  • Svar på tråden 9 månaders har ALDRIG sovit hela nätter
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 5 Aug 2019 22:42
    #1
    humlan00 skrev 2019-08-05 21:43:09 följande:

    Somnar vid 20-20.30 ,

    Han vaknar ändå vid tolv ledsen, som att han är hungrig och somnar om direkt efter han fått amma lite!

    Han och jag sover på en madrass i hans rum, var först tänkt att det vara skulle vara i början men sedan har vi blivit kvar där då pappan börjarvtidigt och behöver sova.

    Nu börjar det bli ohållbart, jag får ingen sömn alls eftersom bebis tar upp hela madrassen och ibland känns det som vi väcker varandra.

    Testat att få honom att sova i spjälsäng men han kommer inte till to där utan börjar rulla runt, sätta sig och busa fast han är hur trött som helst.

    Har nån några tips???

    Sova hela nätter och i egen säng! Hur?


    1) Sluta amma på natten!
    2) Lägg barnet i spjälsängen, räkna med att lägga om honom hundra ggr första natten och sedan mindre allt eftersom (allt annat kan du se som en vinst), det kan ta en eller två veckor att vänja honom vid detta
  • Anonym (4barn­)
    Mon 5 Aug 2019 22:50
    #2

    Har 4 barn. Ingen sovit en hel natt under första året.

    Minstingen nu är 1. Sov spjälsäng från början sen bara panik ledsen. Men runt 10 mån funkade det att lägga ner honom efter han somnade. Sover nu till 03:30-04 tiden. Får komma över till mig då och ammar å somnar om.

  • Anonym (4barn­)
    Mon 5 Aug 2019 22:51
    #3

    Har 4 barn. Ingen sovit en hel natt under första året.

    Minstingen nu är 1. Sov spjälsäng från början sen bara panik ledsen. Men runt 10 mån funkade det att lägga ner honom efter han somnade. Sover nu till 03:30-04 tiden. Får komma över till mig då och ammar å somnar om.

  • Mon 5 Aug 2019 22:52
    #4

    Inget av mina barn sov en hel natt innan de var drygt ett år. Dina förväntningar verkar vara lite fel.

  • Anonym (Hm)
    Mon 5 Aug 2019 22:58
    #5

    Tycker att det låter helt normalt faktiskt. Jag har 2 och ingen av dem har sovit en hel natt innan 1,5 års ålder.

  • Anonym (Så är det)
    Mon 5 Aug 2019 22:59
    #6

    Sluta amma på natten och prova dig fram med bra kvällsmål. Annars är det nog bara att gilla läget att man inte får sova hela natten. 3 av mina barn har varit krångliga på natten. En hade bla nattskräck och vaknade nästan varje natt tills hen säkert var runt 5 och skrek otröstlig. Två andra var nattvandrare allt som oftast. En av de två åt välling länge på natten, så till slut så ställde vi in två kalla flaskor med välling som hen drack upp själv. Kan tänka att så gör man inte nuförtiden men det funkade bra gör oss. Har gjort lite olika saker för att få barnen att sova iallafall del av natt i sin säng. Någon har somnat själv, några har man fått legat bredvid och lagt över i spjälsäng. En somnade i knät i fotöljen sedan la vi över. Yngsta sov väldigt kort tid i spjälsäng vi gav upp och hade en låg vanlig säng. Det vi aldrig har lyckats med är att lägga i spjälsäng och försökt att gå ifrån och komma in och gå ifrån. Däremot har någon somnat så fort vi har lagt ner den. Har du ingen pappa till barnet som kan hjälpa till, allra minst ta helgnätterna. Hoppas det ordnar till sig för er.

  • Mon 5 Aug 2019 23:03
    #7

    Vår tvååring har först nu börjat sova själv på egen madrass!.

    Bland mina vänner som alla har barn är det en som lyckats få sina barn att sova ensamma från att de var små. Hon ammade inte vilket underlättade ansvarsfördelning lite.

    Jag upplever att det finns många felaktiga förväntningar kring detta . Det går ju emot trygghet- anknytning (Hallin) bebisar är ju helt utelämnade så det är ju fullt logiskt att de vill vara nära.

    Förstår att det år sjukt jobbigt men du är medveten om att en hel natt för en 1 åring räknas som 4-5 timmar i sträck ?

    Kör varannan natt med din partner ..(jo han orkar- jag jobbar heltid på ett högpresterande tjänst o har tagit varje natt sen sonen kom)

    Köp en större madrass så ni båda får plats

    O sluta natt amma det gjorde jag när sonen var drygt 15 mån o hjälpte oss lite grann .

    Säkert inte svaret du ville ha men jag har varit där, jag vet hur det är!

  • Mon 5 Aug 2019 23:18
    #8
    +1

    Det är fullt normalt att han fortfarande vaknar på nätterna. Att sova på en obekväm madrass på golvet är däremot inte så bra. Byt plats med din man! Han kan sova på madrassen, så tar du och babyn sängen.

  • Anonym (Tufft jobb)
    Tue 13 Aug 2019 09:56
    #9
    lövet2 skrev 2019-08-05 23:18:17 följande:

    Det är fullt normalt att han fortfarande vaknar på nätterna. Att sova på en obekväm madrass på golvet är däremot inte så bra. Byt plats med din man! Han kan sova på madrassen, så tar du och babyn sängen.


    Tänkte precis samma sak! :)

    Ts: jag och min man resonerar som så att den som är hemma med bebis har det tuffaste och viktigaste jobbet. Den behöver få sova för att orka hela dagen med en krypande och äventyrlig bebis. Vi delar därför upp nätterna till varannan natt, oavsett vem som jobbar och vem som är fl. och på helgen får man en sovmorgon var. Det är tufft att ha bebis pga sömnbrist och set visste vi båda när vi valde att skaffa barn. Dem bördan ska inte ligga på bara en förälder.

    Eftersom din son inte sover hela nätter (helt vanligt för en bebis, min 9 mån sover inte heller hela nätter än), och du är hemma på heltid, måste ni dela på natt-bördan. Kan pappan ta en eller två nätter i veckan, så du får sova lite?
  • Tue 13 Aug 2019 18:47
    #10

    Vi har ställt spjälsängen med sidan borttagen bredvid min säng, så det går att klappa lite på barnet om det behöver. Även om man ammar barnet kan man lyfta över barnet till sin säng när det har somnat.

    Alternativet är att din man får ta några tuffa nätter då ni slutar med amningen, alternativt erbjuder vatten som inte är lika gott. Sedan har många bebisar en närhetsperiod vid 9 månader då de mer och mer ger sig ut på egna äventyr samt att en del börjar ogilla främlingar. Så mer närhet kan krävas även nattetid. Sådana perioder återkommer även senare.

  • Anonym (skärp­ning!)
    Wed 14 Aug 2019 19:41
    #11

    Han är en BEBIS! Det är helt normalt och barn är olika. Jg har haft ett barn som sov hela nätter från fem veckor och ett som inte sov hela nätter fören hon var nästan fyra år.

  • Fri 6 Sep 2019 16:05
    #12

    Kanske inte till nån tröst. Men min dotter på snart 1 år har heller aldrig sovit en hel natt, hon vaknar mellan 3-10 gånger varje natt.

    Men det är bara att hålla ut. Det blir förhoppningsvis snart bättre.

    Sömnbristen blir man van vid ????

  • Anonym (gratt­is)
    Fri 6 Sep 2019 16:10
    #13

    bara 9 månader? Ta det lugnt. Jag sov inte en hel natt på 4 år...

  • Anonym (youuu­...!)
    Sat 7 Sep 2019 21:27
    #14

    Får han ingen vanlig mat/burkmat? Det brukar rekommenderas att man börjar introducera vanlig mat vid 6 mån för då börjar amningsmjölken tappa i näring. Närungsbrist kan ställa till med alla möjliga sjukdomar både psykiskt och fysiskt på barn (och vuxna).

    När det kommer till sängläggning så borde du testa att helt enkelt försiktigt bädda ner det sovande barnet i sin säng och smyga ut ur rummet. Investera gärna i vyssan lull- fötter och en babyvakt med bild+ljud och termometer så kan du hålla koll på honom. Vaknar han kan du pröva att vagga honom till sömns i famnen och testa att lägga ner honom igen. Se till att det alltid finns en vattenflaska tillgänglig i sängen och att han dricker ordentligt innan han somnar.

    9 av 10 gånger om ett litet barn vaknar på natten har att göra med att det är för kallt/varmt eller att det knte druckit ordentligt.

    Lycka till!

Svar på tråden 9 månaders har ALDRIG sovit hela nätter