• Anonym (Hjälp­)
    Tue 6 Aug 2019 21:07
    3272 visningar
    59 svar
    -1
    59
    3272

    Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?

    Sonen på 18 månader har vägt 10,8 kilo nu sedan i maj. Han har förflyttat sin kurva från medellinjen till en kurva nedan. BVC tycker han borde gå upp i vikt men tycker inte vi behöver dietist. De tjatar om att jag ska sluta amma så äter han bättre. Jag ammar honom kväll/natt, inget på dagen.

    Har nu börjat ge näringsdrycker i hopp om att han ska öka i vikt. Han gillar inga mjölkiga, bara de klara dryckerna, men finns ju knappt någon sort att ge till barn under tre år.

    Funderar på Fortimel juicy? På den står det över tre år, men tänkte om någon här som fått hjälp av dietist vet om man kan göra undantag? Någon som givit till mindre barn? Hur är det med Caligen? Därför jag skulle vilja prata med en dietist. Visst blir de billigare om man får på recept?

    Vi har verkligen gjort allt vi kan i matväg, och fortsätter givetvis med det. Tänker att näringsdrycken kanske ger den lilla extra kalorin som ger viktuppgång.

    Vi berikar maten med rapsolja, Bregott på pastan, ibland kokosfett. Ren vispgrädde i alla såser, men han äter så lite. 2 köttbullar, sen är han nöjd. Oftast måste vi mata på ståendes fot, typ när han leker. Vid matbordet vill han sällan äta. Han är alltid väldigt kräsen. Ena dagen äter han salami som bara den, nästa dag vill han inte ha alls. Får ofta erbjuda 2-3 olika rätter innan han äter. Och är det till exempel kyckling med ris och grönsaker äter han bara av en sak.

    Snälla hjälp, hur kan vi få upp hans vikt? Är i övrigt en pigg och glad kille med full fart i benen, som tycks må väldigt gott.

  • Svar på tråden Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?
  • Tue 6 Aug 2019 21:27
    #1

    Bananmilkshake

    2 stora bananer

    1.5 cup mjölk (bröstmjölk?)

    0.25 cup jordnötssmör

    Mixa och drick

    Räcker till 3 8oz portioner på 280 kcal

    Följ "kids eat i color" på Instagram för tips

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 21:36
    #2
    Aamon skrev 2019-08-06 21:27:08 följande:

    Bananmilkshake

    2 stora bananer

    1.5 cup mjölk (bröstmjölk?)

    0.25 cup jordnötssmör

    Mixa och drick

    Räcker till 3 8oz portioner på 280 kcal

    Följ "kids eat i color" på Instagram för tips


    Tack, men har provat alla sorters smoothies och milkshakes, men han vägrar dom. Dricker inget som är tjockare i konsistensen och inget som inte ser ut som saft/läsk tyvärr.

    Ska kolla sidan du hänvisar till.
  • Wed 7 Aug 2019 13:50
    #4

    Har du slutat amma som rekommenderat, blev det bättre av det?

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 7 Aug 2019 14:55
    #5

    Är lite kluven till det då jag hört andra som haft liknande problem som rådits av dietist att fortsätta amma, eftersom det är den födan barnet verkligen accepterar.

    Har nu sedan ett par veckor tillbaka bara låtit honom amma när han ska somna och en gång på natten, och tycker han äter lite mer under förmiddagen då. Är jättesvårt att bara ta bort amningen helt.

  • Wed 7 Aug 2019 15:07
    #6

    Vi har/hade samma problem med äldsta dottern nu 2,5 år och väger 12,5 kg.

    Till köttbullar och makaroner gav vi baconmjukost som sås eller dipp till. Vi har även bytt ut vanlig pasta mot bön/lins/ärtpasta pga av att hon vägrar alla grönsaker utom ärtor och majs.

    Sen älskar hon bananpannkaka. Vipsa 2 ägg med 1 mosad banan. Stek som plättar och serverade med smörklickar istället för sylt.

    Ostrullar är ett favorit mellanmål. Bre ostskivan med smör och rulla ihop.

    Hon kan inte sitta still en hel måltid utan ca halva sen tar vi med maten till leksakerna så får hon t.ex. En pusselbit om hon tar en tugga osv. Eller att vi sjunger sånger och för varje ny vers får hon en tugga.

    Tröttsamt men det börjar gå bättre...

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 7 Aug 2019 15:21
    #7
    GAndrea skrev 2019-08-07 15:07:14 följande:

    Vi har/hade samma problem med äldsta dottern nu 2,5 år och väger 12,5 kg.

    Till köttbullar och makaroner gav vi baconmjukost som sås eller dipp till. Vi har även bytt ut vanlig pasta mot bön/lins/ärtpasta pga av att hon vägrar alla grönsaker utom ärtor och majs.

    Sen älskar hon bananpannkaka. Vipsa 2 ägg med 1 mosad banan. Stek som plättar och serverade med smörklickar istället för sylt.

    Ostrullar är ett favorit mellanmål. Bre ostskivan med smör och rulla ihop.

    Hon kan inte sitta still en hel måltid utan ca halva sen tar vi med maten till leksakerna så får hon t.ex. En pusselbit om hon tar en tugga osv. Eller att vi sjunger sånger och för varje ny vers får hon en tugga.

    Tröttsamt men det börjar gå bättre...


    Precis, man jagar kalorier! Tack för all bra tips! Ska prova pastan, vår son är precis som ert barn med grönsaker, slinker in någon ärta och majskorn ibland. Frukt går bättre, men i perioder. Ibland äter han hallon, ibland blåbär eller päron, just nu enbart fysalis.

    Ibland när jag känner mig desperat försöker jag locka honom att äta choklad, tänker att det är mycket fett och kalorier, men han tar någon liten tugga sen inget mer.

    Funderar hur det ska gå när han börjar förskolan. Kan man be att de har extra smör på maten osv? Eller krävs intyg? Förhoppningsvis äter barnen bättre på förskolan.
  • Anonym (Låt dom bli hungri­ga)
    Wed 7 Aug 2019 15:21
    #8
    -1 +1

    Nu vet jag att det finns barn som inte äter men det är väldigt få och dom får ganska sbnart en diagnos på det.

    Fortimell och annan näringsdryck tycker jag är vansinnigt om ingen sjukdom ligger bakom.
    Låt barnet bli hungrig. Äter gör man vid köksbordet.
    Inte konstigt att barnet inte äter när det lika väl kan leka.

    Hade jag varit du hade jag slutat amma och på morgonen (vid köksbordet) serverat gröt med frukt. Barnet äter tills det är mätt.
    Sen serveras det ett rån med smör o ost(vid köksbordet) 
    Lunch mitt på dagen 
    (vid köksbordet) 
    Fruktstund på EM 
    (vid köksbordet) 
    Kvällsmat 
    (vid köksbordet) 
    Sängfösare Gröt 
    (vid köksbordet)  eller välling i sängen 
    Många föräldrar säger att barnen bara äter vid lek sen så fort dom börjar på förskola så är det ingas problem att äta vid bordet (vem är då problemet? barnet eller föräldern?)

  • Wed 7 Aug 2019 16:14
    #9
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-06 21:36:29 följande:

    Tack, men har provat alla sorters smoothies och milkshakes, men han vägrar dom. Dricker inget som är tjockare i konsistensen och inget som inte ser ut som saft/läsk tyvärr.

    Ska kolla sidan du hänvisar till.


    Hur serverar du smoothies och milkshake? Jag tänker eftersom han dricker bröstmjölk så vägrar han ju inte mjölkig dryck. Provat att servera det ljummet som bröstmjölk? Vad jag hört från dietister så brukar man kunna trappa in saker för att det ska gå lättare. Utgå från bröstmjölken och tillsätt små mängder som långsamt ökas över tid. Kräver ju dock att du pumpar. Det skulle då även möjliggöra att gå från bröstmjölk till vanlig mjölk.

    Finns en annan bra sida "newwaysnutrition" men också fler. Många av dem skrivna av dietister. De flesta håller hårt på att maten serveras vid bordet, du bestämmer vad som serveras och barnet bestämmer vad denne äter.

    Det är inte lätt med barn som är petiga, har snäva och varierande smaklökar etc. Man tror ofta man gör dem en tjänst genom att erbjuda något annat "för då äter de ju något i alla fall". Jag var ett sådant barn när jag var liten. Hade en mamma som alltid gjorde något annat om jag inte ville ha maten, och självklart ville jag inte det, jag visste ju att om jag inte åt kom det snart fram något bättre. Smal har jag alltid varit men alltid varit nöjd och glad.

    Du skriver att ditt barn för övrigt är en pigg och glad kille med full fart i benen, som tycks må väldigt gott. Är så fallet tror jag bvc ser det med och därför har is i magen innan de anser att dietist behöver kopplas in. Näringsdryck är ju sällan optimalt eller bäst.
  • Anonym (M-amm­a)
    Wed 7 Aug 2019 16:17
    #10

    Bröstmjölk är väldigt näringsrik, så det är väl dumt att sluta amma. Kanske borde du amma oftare? Tyvärr tror jag barn känner av att man är stressad och att det inte blir så bra vid måltid.

    Min son åt hellre mat från min tallrik än sin egen. Kanske funkar för ditt barn också?

    Min son började förskolan vid 13 mån, då åt han väldigt dåligt, ville bara amma. Han följde dock sin kurva. Jag var orolig för maten på förskolan, men han åt jättebra där. Tror han ville äta som de andra barnen. Men hemma var det fortfarande svårt med vanlig mat, han var ca 18 mån när han började äta mer mat och amning var mer mellanmål eller tröst. Jag ammade honom i flera år.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 7 Aug 2019 21:28
    #11
    Anonym (M-amma) skrev 2019-08-07 16:17:51 följande:

    Bröstmjölk är väldigt näringsrik, så det är väl dumt att sluta amma. Kanske borde du amma oftare? Tyvärr tror jag barn känner av att man är stressad och att det inte blir så bra vid måltid.

    Min son åt hellre mat från min tallrik än sin egen. Kanske funkar för ditt barn också?

    Min son började förskolan vid 13 mån, då åt han väldigt dåligt, ville bara amma. Han följde dock sin kurva. Jag var orolig för maten på förskolan, men han åt jättebra där. Tror han ville äta som de andra barnen. Men hemma var det fortfarande svårt med vanlig mat, han var ca 18 mån när han började äta mer mat och amning var mer mellanmål eller tröst. Jag ammade honom i flera år.


    Ja, vill också amma länge, tycker det ger så mycket närhet. Och så bra till tröst. Och när barnet är sjukt, så hår alltid bröstet hem.

    Just nu sitter han kanske 10 minuter i sin egen stol, sen sitter han i mitt knä och petar i min mat, äter litegrann. Sen får han gå ner på golvet när han inte vill längre.
Svar på tråden Tips om mat och näringsdryck till 18 månaders som äter dåligt?