• Anonym (Fredd­e)
    Tue 6 Aug 2019 22:26
    10031 visningar
    220 svar
    -1
    220
    10031

    Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän

    Hej,
    Ställer frågan för att jag mest är nyfikna på hur andra hade tänkt i min situation.


    Träffade en tjej/kvinna för två månader sedan och det blev snabbt seriöst. 


    Men magkänslan har varit lite sådär. Så vi hade ett bra samtal förra veckan om hur vi såg på olika saker och vi var överens om det mesta.


    Bland annat skulle vi berätta om något ex, dejt med mera hörde av sig.


    Måndag


    En person som varit intresserad av henne tidigare kontaktar henne via Messenger


    Onsdag


    Hon kommer på att hon glömt att stänga av KiK när en person kontaktar henne där som varit intresserad tidigare. Dejtingsajterna har hon tagit bort för 5 månader sedan.


    Tisdag


    En person som hon tidigare chattat med i en singelgrupp på Facebook kontaktar henne via Messenger.


     


    Detta är alltså bara på drygt 1 vecka. Kanske inget konstigt alls!?

  • Svar på tråden Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän
  • Anonym (Hjl)
    Tue 13 Aug 2019 23:56
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-13 01:05:55 följande:

    Min kvinna/tjej ser varken bra ut eller är ung


    Kan iof räcka med att hon är kvinna. Tro inte det värsta direkt.
  • Wed 14 Aug 2019 02:05
    Anonym (Kärleksmissbrukare) skrev 2019-08-13 23:23:02 följande:

    SLAA är föreningen för personer med sex- och kärleksberoende.

    Hur det skulle sluta mellan er om det nu är så att hon är beroende? Om hon inte söker hjälp kommer det inte sluta bra. Hon kommer inte göra dig illa med flit, men hon är hjälplös i sitt beroende av bekräftelse. Det du ger henne kommer inte räcka. Hon har ett svart hål av sorg och tomhet inom sig och innan hon har läkt sig själv kan hon inte ha en relation som fungerar i längden.

    OM hon nu är som jag, och är redo att söka hjälp och vill ändra på sig så skulle jag råda henne att läsa på SLAA: s hemsida och sedan gå på ett möte.

    Hon skulle även behöva terapi. Att växa upp med en pappa som är missbrukare lämnar stora spår. Hon behöver läka sin självkänsla.

    Jag tror tyvärr det är svårt att hålla ihop ett förhållande medans hon går igenom denna process. OM ni skulle försöka det måste du låta bli att ta rollen som någon slags terapeut, gud och vägledare. Hon kommer försöka sätta dig i den rollen.

    Men nu spekulerar vi. Det troligare är nog att hon säger att hon inte alls har problem.


    Läs det jag har skrivit om mig själv som är väldigt likt ts kvinna. Tror du jag lider av SLAA?
  • Anonym (kapte­n)
    Wed 14 Aug 2019 04:02

    Det verkar som att hon varit lite lösaktig. Jag skulle akta mig om jag var du. 

  • Wed 14 Aug 2019 05:32

    Har läst igenom en stor del av tråden.

    Förstår din tveksamhet kring de händelser som du tar upp.

    Tror det är en kvinna som är lite osäker, ogillar att vara själv, och är rädd för att säga nej och göra andra besvikna....det är nästan så att hon ber dig om hjälp att sätta ner foten och markera. Dvs om du vill satsa och ta det seriöst och är mer bestämd så klarar hon att avvisa andra män ? Annars vet hon inte vad hon vill riktigt. Andra får bestämma åt henne....

    I denna internetvärld måste man vara ganska bestämd själv och ha integritet själv för att inte ryckas runt och dras med av andra personer.

    Du verkar vara en bra kille - ni har bara dejtst två månader och hon har redan ställt dig mot väggen vad du vill med er relation ? ( tror jag du skrev i tråden). Är hon stressad för att någon annan ställt henne mot väggen ?

    Jag tycker att du gör rätt om du vill ge denna relation mer tid och lära känna henbe bättre först. Du kan ju inte redan nu svara på om du vill flytta ihop och gifta dig - eller vad hon nu förväntar sig. Klarar hon inte av att vänta på att er relation utvecklar sig och samtidigt avvisa andra män - så kan du avsluta relationen. Lita på din magkänsla - dina känslor är också viktiga.

  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 06:21
    Less is more skrev 2019-08-14 05:32:47 följande:

    Har läst igenom en stor del av tråden.

    Förstår din tveksamhet kring de händelser som du tar upp.

    Tror det är en kvinna som är lite osäker, ogillar att vara själv, och är rädd för att säga nej och göra andra besvikna....det är nästan så att hon ber dig om hjälp att sätta ner foten och markera. Dvs om du vill satsa och ta det seriöst och är mer bestämd så klarar hon att avvisa andra män ? Annars vet hon inte vad hon vill riktigt. Andra får bestämma åt henne....

    I denna internetvärld måste man vara ganska bestämd själv och ha integritet själv för att inte ryckas runt och dras med av andra personer.

    Du verkar vara en bra kille - ni har bara dejtst två månader och hon har redan ställt dig mot väggen vad du vill med er relation ? ( tror jag du skrev i tråden). Är hon stressad för att någon annan ställt henne mot väggen ?

    Jag tycker att du gör rätt om du vill ge denna relation mer tid och lära känna henbe bättre först. Du kan ju inte redan nu svara på om du vill flytta ihop och gifta dig - eller vad hon nu förväntar sig. Klarar hon inte av att vänta på att er relation utvecklar sig och samtidigt avvisa andra män - så kan du avsluta relationen. Lita på din magkänsla - dina känslor är också viktiga.


    Vad glad jag blir för ditt svar! 

    Så som du beskriver det är exakt så som jag uppfattar det på varenda punkt.

    Du har även listat ut saker om henne som stämmer men som jag inte har skrivit i tråden. Hon vill att jag ska sätta ner foten som du skriver. Det ger henne en trygghet i att det är vi och botar hennes osäkerhet. Det kan vara så att det leder till att hon är fantastisk när hon känner sig lugn och trygg.

    Hon tycker om när jag är tydlig, kommunicerar och är rätt hård(väldigt tydlig) med henne. Hon hatar all form av osäkerhet. Sånt som kan uppfattas som dubbla signaler.

    Samtidigt så får jag ju känslan att många av hennes beteenden är på gränsen för diagnos. Som någon skrev SLAA/kärleksberoende. Vissa delar av beteendet påminner om borderline även om jag inte tror hon är det.
  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 06:29
    Anonym (kapten) skrev 2019-08-14 04:02:14 följande:

    Det verkar som att hon varit lite lösaktig. Jag skulle akta mig om jag var du. 


    Var tvungen att kolla lite i alla fall och hon har inte det ryktet. Har också haft flera långa relationer.

    Men grejen är den att jag uppfattar det som att hon har ett nästan sjukligt uppmärksamhetsbehov i form av uppskattning från killar. Så hon flörtar, charmar, chattar, nätdiskuterar med mängder av män. Jag är helt förvirrad av alla namn som dyker upp och vilka de är. 

    Frågan är väl om det beteendet fortsätter om vi är i en relation och jag ger henne omtanke och uppmärksamhet. Om det inte räcker så kan hennes beteende lätt leda till otrohet eller att hon snabbt lämnar mig om hon hela tiden har män runtomkring sig som är "evenuellt intresserade" och som "förstår" henne.

    Jag fattar att hon kan uppfattas som lösaktig med tanke på beteendet ovan. Men jag tror inte det är så.
  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 06:41
    Anonym (Kärleksmissbrukare) skrev 2019-08-13 23:23:02 följande:
    SLAA är föreningen för personer med sex- och kärleksberoende.

    Hur det skulle sluta mellan er om det nu är så att hon är beroende? Om hon inte söker hjälp kommer det inte sluta bra. Hon kommer inte göra dig illa med flit, men hon är hjälplös i sitt beroende av bekräftelse. Det du ger henne kommer inte räcka. Hon har ett svart hål av sorg och tomhet inom sig och innan hon har läkt sig själv kan hon inte ha en relation som fungerar i längden.

    OM hon nu är som jag, och är redo att söka hjälp och vill ändra på sig så skulle jag råda henne att läsa på SLAA: s hemsida och sedan gå på ett möte.

    Hon skulle även behöva terapi. Att växa upp med en pappa som är missbrukare lämnar stora spår. Hon behöver läka sin självkänsla.

    Jag tror tyvärr det är svårt att hålla ihop ett förhållande medans hon går igenom denna process. OM ni skulle försöka det måste du låta bli att ta rollen som någon slags terapeut, gud och vägledare. Hon kommer försöka sätta dig i den rollen.

    Men nu spekulerar vi. Det troligare är nog att hon säger att hon inte alls har problem.
    Tack för all hjälp!

    Jag diskuterade lite försiktigt med henne igår om de här frågorna men det kom inte fram så mycket bra. Hon hade gått i lite terapi tidigare och haft någon utmattningsdepression men det var inget direkt som jag kunde ta på.

    Vill fråga en "sista" fråga. Bland det märkligaste med hennes beteende är att hon har svårt att definiera sina relationer med män/killar som jag uppfattar det om hon inte försöker lura mig med halvlögner/sanningar. 

    En person kan ena stunden vara:

    1. En kompis och sen plötsligt en gammal relation
    2. En dejt och sen nästa stund någon har legat med
    3. En kompis och sen plötsligt en före detta dejt
    4. Ett avslutat förhållande och sen plötsligt någon som vill fortsätta
    5. En gammal kompis som hon tar en öl med och sen plötsligt en gift man som vill ligga med henne

    Och så vidare. Är det ett typiskt SLAA-beteende?
  • Wed 14 Aug 2019 06:57
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-14 06:21:42 följande:

    Vad glad jag blir för ditt svar! 

    Så som du beskriver det är exakt så som jag uppfattar det på varenda punkt.

    Du har även listat ut saker om henne som stämmer men som jag inte har skrivit i tråden. Hon vill att jag ska sätta ner foten som du skriver. Det ger henne en trygghet i att det är vi och botar hennes osäkerhet. Det kan vara så att det leder till att hon är fantastisk när hon känner sig lugn och trygg.

    Hon tycker om när jag är tydlig, kommunicerar och är rätt hård(väldigt tydlig) med henne. Hon hatar all form av osäkerhet. Sånt som kan uppfattas som dubbla signaler.

    Samtidigt så får jag ju känslan att många av hennes beteenden är på gränsen för diagnos. Som någon skrev SLAA/kärleksberoende. Vissa delar av beteendet påminner om borderline även om jag inte tror hon är det.


    Ja, jag är själv kvinna - så jag kan leva mig in i hur andra kvinnor är och tänker.

    Kärleks och bekräftelseberoende kan man nog bota...om hon vill själv, och det bara är det.

    Att dottern har borderline ( är det emotionell instabilitet ? ) kanske delvis kanske bero på henne som mamma. Hon har kanske inte lyckats skapa ett stabilt hem och trygghet för hennes dotter. Vilket förstås även gäller dotterns pappa. Man kan tänka sig att hennes dotter är lite skör, precis som mamma. Borderline går att bota med terapi och med mognad. Dvs dottern kan kanske komma ur det här med tiden. Kanske har även din flickvän haft detta "drag" tidigare ?

    Kärlek och en bra stabil och bestämd man - som kan hjälpa till att skapa struktur, sätta vissa gränser, ge trygghet kan vara en bra medicin för henne. Men det är min gissning.

    Det kan ju också vara så att hon är en notorisk spänningsökare.

    Det viktigaste är förstås vad du känner för och hur du skulle må av detta.

    För det är ju ändå så - att hon Måste ta ansvar för sig själv och förstå vad hon gör. Du kan inte göra det åt henne. Så du behöver få lära känna henne bättre.

    Om det inte verkar som att hon förstår sitt ansvar - så kommer inte förhållandet att fungera.
  • Anonym (Kärle­ksmiss­brukar­e)
    Wed 14 Aug 2019 07:14
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-14 06:41:13 följande:

    Tack för all hjälp!

    Jag diskuterade lite försiktigt med henne igår om de här frågorna men det kom inte fram så mycket bra. Hon hade gått i lite terapi tidigare och haft någon utmattningsdepression men det var inget direkt som jag kunde ta på.

    Vill fråga en "sista" fråga. Bland det märkligaste med hennes beteende är att hon har svårt att definiera sina relationer med män/killar som jag uppfattar det om hon inte försöker lura mig med halvlögner/sanningar. 

    En person kan ena stunden vara:

    1. En kompis och sen plötsligt en gammal relation

    2. En dejt och sen nästa stund någon har legat med

    3. En kompis och sen plötsligt en före detta dejt

    4. Ett avslutat förhållande och sen plötsligt någon som vill fortsätta

    5. En gammal kompis som hon tar en öl med och sen plötsligt en gift man som vill ligga med henne

    Och så vidare. Är det ett typiskt SLAA-beteende?


    Igen: SLAA är föreningen som hjälper Sex- och kärleksberoende (står för Sex and love addicts anonymous) och är INTE en "diagnos". Hon lider inte av SLAA, utan av kärleksberoende.

    Det där du beskriver om trassliga relationer som inte går att helt avsluta riktigt är typiskt i alla fall mig. Jag har/ hade jättesvårt att klippa band med killar. Och för min pojkvän bortförklarade jag allt med att det bara var kompisar, men jag ville behålla deras intresse för mig och att de skulle tycka att jag var speciell.

    Hon verkar väldigt manipulativ också som du har beskrivit i tråden. Får alla killarna att tro att han egentligen är hennes stora kärlek. Hon är beroende av att alla killarna är kära i henne, att de tycker att hon är oerhört speciell. Att de bekräftar henne. Hon drivs av sin dåliga självkänsla och vet inte riktigt själv vem hon är, hon måste spegla sig i mäns beundran.

    Hon vill inte såra människor, men det blir ju oundvikligen så ändå.

    Det ingår så klart i missbruket är man förnekar det. Så är det ju med alla missbruk. Man måste nå sin personliga "rock bottom", få nog och vilja ändra sitt liv. Då kan man göra det tuffa jobbet med sig själv och i SLAA får man hjälp och gemenskap. Precis som i AA för alkoholister.

    TS, jag tror tyvärr det bästa du kan göra för din egen skull är att göra slut. Hon har ju lämnat en hel rad med krossade män bakom sig, och du vill inte bli en av dem.

    Hon är inte ond, hon vill inte illa, men hon GÖR illa.
  • Wed 14 Aug 2019 07:19
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-14 06:41:13 följande:

    Tack för all hjälp!

    Jag diskuterade lite försiktigt med henne igår om de här frågorna men det kom inte fram så mycket bra. Hon hade gått i lite terapi tidigare och haft någon utmattningsdepression men det var inget direkt som jag kunde ta på.

    Vill fråga en "sista" fråga. Bland det märkligaste med hennes beteende är att hon har svårt att definiera sina relationer med män/killar som jag uppfattar det om hon inte försöker lura mig med halvlögner/sanningar. 

    En person kan ena stunden vara:

    1. En kompis och sen plötsligt en gammal relation

    2. En dejt och sen nästa stund någon har legat med

    3. En kompis och sen plötsligt en före detta dejt

    4. Ett avslutat förhållande och sen plötsligt någon som vill fortsätta

    5. En gammal kompis som hon tar en öl med och sen plötsligt en gift man som vill ligga med henne

    Och så vidare. Är det ett typiskt SLAA-beteende?


    Hon verkar inte ha förmågan att bara vara kompis med en man. Det blir alltid nåt strul - för att mannen ifråga vill pröva något mer och hon inte klarar att avvisa. Eller hon kanske inte hade lust att avvisa.

    Hon är helt enkelt inte en tjej som bara kan vara kompis med en man - det blir alltid nåt mer strul till slut. Då kan bli svprt för henne att definiera vad det var för en slags relation.
Svar på tråden Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän