• Anonym (Fredd­e)
    Tue 6 Aug 2019 22:26
    10208 visningar
    220 svar
    -1
    220
    10208

    Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän

    Hej,
    Ställer frågan för att jag mest är nyfikna på hur andra hade tänkt i min situation.


    Träffade en tjej/kvinna för två månader sedan och det blev snabbt seriöst. 


    Men magkänslan har varit lite sådär. Så vi hade ett bra samtal förra veckan om hur vi såg på olika saker och vi var överens om det mesta.


    Bland annat skulle vi berätta om något ex, dejt med mera hörde av sig.


    Måndag


    En person som varit intresserad av henne tidigare kontaktar henne via Messenger


    Onsdag


    Hon kommer på att hon glömt att stänga av KiK när en person kontaktar henne där som varit intresserad tidigare. Dejtingsajterna har hon tagit bort för 5 månader sedan.


    Tisdag


    En person som hon tidigare chattat med i en singelgrupp på Facebook kontaktar henne via Messenger.


     


    Detta är alltså bara på drygt 1 vecka. Kanske inget konstigt alls!?

  • Svar på tråden Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän
  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 07:23
    Anonym (Kärleksmissbrukare) skrev 2019-08-14 07:14:59 följande:
    Igen: SLAA är föreningen som hjälper Sex- och kärleksberoende (står för Sex and love addicts anonymous) och är INTE en "diagnos". Hon lider inte av SLAA, utan av kärleksberoende.

    Det där du beskriver om trassliga relationer som inte går att helt avsluta riktigt är typiskt i alla fall mig. Jag har/ hade jättesvårt att klippa band med killar. Och för min pojkvän bortförklarade jag allt med att det bara var kompisar, men jag ville behålla deras intresse för mig och att de skulle tycka att jag var speciell.

    Hon verkar väldigt manipulativ också som du har beskrivit i tråden. Får alla killarna att tro att han egentligen är hennes stora kärlek. Hon är beroende av att alla killarna är kära i henne, att de tycker att hon är oerhört speciell. Att de bekräftar henne. Hon drivs av sin dåliga självkänsla och vet inte riktigt själv vem hon är, hon måste spegla sig i mäns beundran.

    Hon vill inte såra människor, men det blir ju oundvikligen så ändå.

    Det ingår så klart i missbruket är man förnekar det. Så är det ju med alla missbruk. Man måste nå sin personliga "rock bottom", få nog och vilja ändra sitt liv. Då kan man göra det tuffa jobbet med sig själv och i SLAA får man hjälp och gemenskap. Precis som i AA för alkoholister.

    TS, jag tror tyvärr det bästa du kan göra för din egen skull är att göra slut. Hon har ju lämnat en hel rad med krossade män bakom sig, och du vill inte bli en av dem.

    Hon är inte ond, hon vill inte illa, men hon GÖR illa.

    Ja, jag förstod att diagnosen är kärleksberoende. När jag läste igår så sammankopplades det med sexberoende och det känner jag inte igen i henne. 

    Ja, du träffar ju helt rätt på i din analys av henne så som jag uppfattat henne:

    "Det där du beskriver om trassliga relationer som inte går att helt avsluta riktigt är typiskt i alla fall mig. Jag har/ hade jättesvårt att klippa band med killar. Och för min pojkvän bortförklarade jag allt med att det bara var kompisar, men jag ville behålla deras intresse för mig och att de skulle tycka att jag var speciell. 

    Hon verkar väldigt manipulativ också som du har beskrivit i tråden. Får alla killarna att tro att han egentligen är hennes stora kärlek. Hon är beroende av att alla killarna är kära i henne, att de tycker att hon är oerhört speciell. Att de bekräftar henne. Hon drivs av sin dåliga självkänsla och vet inte riktigt själv vem hon är, hon måste spegla sig i mäns beundran. 

    Hon vill inte såra människor, men det blir ju oundvikligen så ändå." 

  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 07:27
    Less is more skrev 2019-08-14 07:19:22 följande:
    Hon verkar inte ha förmågan att bara vara kompis med en man. Det blir alltid nåt strul - för att mannen ifråga vill pröva något mer och hon inte klarar att avvisa. Eller hon kanske inte hade lust att avvisa.

    Hon är helt enkelt inte en tjej som bara kan vara kompis med en man - det blir alltid nåt mer strul till slut. Då kan bli svprt för henne att definiera vad det var för en slags relation.
    Det är exakt min uppfattning också. Se posten ovan också.

    Jag tror inte att hon stöter egentligen och väldigt få gånger har hon nog ett riktigt intresse av killen. Men hon antyder saker och är väldigt bra på att vara charmig. Så på det sättet får hon killar att bli intresserade av henne. Hon är som sagt ingen ursnygging som killar vänder sig om efter men hon kan vara jävligt charmig och kul.
  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 07:34
    Less is more skrev 2019-08-14 06:57:28 följande:
    Ja, jag är själv kvinna - så jag kan leva mig in i hur andra kvinnor är och tänker.

    Kärleks och bekräftelseberoende kan man nog bota...om hon vill själv, och det bara är det.

    Att dottern har borderline ( är det emotionell instabilitet ? ) kanske delvis kanske bero på henne som mamma. Hon har kanske inte lyckats skapa ett stabilt hem och trygghet för hennes dotter. Vilket förstås även gäller dotterns pappa. Man kan tänka sig att hennes dotter är lite skör, precis som mamma. Borderline går att bota med terapi och med mognad. Dvs dottern kan kanske komma ur det här med tiden. Kanske har även din flickvän haft detta "drag" tidigare ?

    Kärlek och en bra stabil och bestämd man - som kan hjälpa till att skapa struktur, sätta vissa gränser, ge trygghet kan vara en bra medicin för henne. Men det är min gissning.

    Det kan ju också vara så att hon är en notorisk spänningsökare.

    Det viktigaste är förstås vad du känner för och hur du skulle må av detta.

    För det är ju ändå så - att hon Måste ta ansvar för sig själv och förstå vad hon gör. Du kan inte göra det åt henne. Så du behöver få lära känna henne bättre.

    Om det inte verkar som att hon förstår sitt ansvar - så kommer inte förhållandet att fungera.

    Du har väldigt många bra poänger kring det mesta du skriver. 


    Bland annat det här med dottern. Det verkar aldrig ha funnits ett stabilt hem. Vilket också är en varningssignal. Då ska jag säga att när jag pratar med henne så är hon en av de vettigaste jag pratat med. Det går liksom inte ihop med allt det andra runt om kring.

    Ska till jobbet, men jag ska svara mer utförligt ikväll.

  • Anonym (Kärle­ksmiss­brukar­e)
    Wed 14 Aug 2019 07:37
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-14 07:27:31 följande:

    Det är exakt min uppfattning också. Se posten ovan också.

    Jag tror inte att hon stöter egentligen och väldigt få gånger har hon nog ett riktigt intresse av killen. Men hon antyder saker och är väldigt bra på att vara charmig. Så på det sättet får hon killar att bli intresserade av henne. Hon är som sagt ingen ursnygging som killar vänder sig om efter men hon kan vara jävligt charmig och kul.


    Hon är antagligen oerhört bra på att bekräfta människor. Inte bara män faktiskt, men mest män. Hon vet precis hur hon ska göra för att mannen ska känna sig som bäst i världen och hennes hjälte och då blir han kär.
  • Wed 14 Aug 2019 07:49
    Anonym (Fredde) skrev 2019-08-06 23:11:48 följande:

    Menar du att gamla hör av sig när de ser att man är upptagen? 

    Hon är väldigt förälskad i mig. Det tvekar jag inte på.

    Men den dåliga känslan är väl att hon håller en massa dörrar öppna. Varför inte radera Messengerdiskussioner med gamla nätchatt som varit intresserade?

    De som jag har haft kontakt med tidigare på nätet har jag avslutat med. Det är ingen som skulle kontakta mig. Varför skulle någon kontakta en person som sagt att de inte är intresserade?


    Har ej läst hela tråden.

    Nu skulle jag iofs inte inleda en relation med en man som brydde sig om sånt. Men.

    Det är ju DE som hör av sig. Snubbarna hon lämnat bakom sig, dissat, ghostat, inte varit intresserad av, tackat nej till. De har inte hittat någon, eller haft och svslutat en relation sen sist de hördes, går igenom gamla kontakter och hoppas på ett lucky shot. Män gör såhär! (du vet att det tex är jättevanligt att kvinnliga prefix på wordfeud och liknande appar, samt blocket, facebook, instagram osv osv får random raggningsförslag HELA TIDEN). Att män hon tidigare haft kontakt med och inte blockat överallt för hon inte ansett/trott hon behövt hör av sig nåt år senare ligger inte på henne, det är inte att göra sig tillgänglig. Så gör många män. Det betyder inte att hon 'lämnat en dörr öppen' mer än att hon rör sig ute i samhället. Kvinnor kontaktar i regel inte män som sagt att de inte är intresserad, män gör det dock.

    Det som jag tycker känns relevant är att hon respekterar ert inbördes avtal och berättar för dig. Bra tjej!
  • Wed 14 Aug 2019 07:50

    Lycka till - hur det nu än blir !

    Ser att jag skrivit irriterande mycket "kanske" i mina svar. Men det är ju för att det ändå är omöjligt att ge helt tvärsäkra svar på "familjeliv" hur andra människor man aldrig träffat är och egentligen tänker.

    Hur som helst - det vaaar väldigt konstigt att hon pussade en annan på krogen (som du tidigare berättat om ) - många skulle ha gått redan där.

    En bra man, som du verkar vara, och som hon också säger att du är, sviker man inte, man gör inte honom illa. Man vill ge honom allt, sitt bästa " jag ". Det är ju så det ska kännas för dig.

  • Wed 14 Aug 2019 09:11
    -1 +1
    smulpaj01 skrev 2019-08-13 12:24:29 följande:
    Oj, jag hade tolkat dig som extremt osäker, svartsjuk och kontrollerande. Såna där förhör hade jag inte uppskattat alls från min pojkvän.
    Trams!! Med tanke på hur hans flickvän beter sig så är det inte alls konstigt att ställa dessa frågor. Och det var ju befogat, för den där Kalle var inte alls bara en "kompis" utan ett gammalt ligg. Och såna vill man inte ska höra av sig till sin partner. 

    Så det är bara korkat att påstå att han är svartsjuk, extremt osäker och kontrollerande bara för att han inte accepterar och sväljer vad som helst. 
  • Anonym (Sakna­den)
    Wed 14 Aug 2019 11:17

    1) Många med borderline är kärleks-/sexmissbrukare.  Det är inte precis så att den ena diagnosen utesluter den andra. Tvärtom är de relaterade. Jag är vän/kollega med en sån här person. Hon kan vara mycket intensiv och kärleksfull men känna intensivt äckel för samma kille en tid senare ? ofta när han visar svaghet eller beroende. 
    2) Det känns viktigt för dig, ts, att tänka på din tjejs beteende som någonting botbart, något som du ska fixa genom din kärlek. Det tror jag du kan glömma. Hon är den hon är och du får antingen acceptera de här sidorna eller inte. Sen så kan hon givetvis påverka sitt beteende genom terapi och/eller medicin, men det är isåfall som någon skrev HENNES projekt, inget du ska driva igenom eller vara delaktig i.
    3) Mitt råd till dig är att göra slut. Annars kommer det  garanterat en dag när du får ångra din hängivenhet. Hon drar och du känner dig sviken som investerat så mycket och haft sånt överseende. Hon å sin sida kommer inte minnas någonting bra med dig (typiskt borderline) och leva livet med sitt nya objekt.

  • Wed 14 Aug 2019 11:38
    Anonym (Saknaden) skrev 2019-08-14 11:17:58 följande:

    1) Många med borderline är kärleks-/sexmissbrukare.  Det är inte precis så att den ena diagnosen utesluter den andra. Tvärtom är de relaterade. Jag är vän/kollega med en sån här person. Hon kan vara mycket intensiv och kärleksfull men känna intensivt äckel för samma kille en tid senare ? ofta när han visar svaghet eller beroende. 

    2) Det känns viktigt för dig, ts, att tänka på din tjejs beteende som någonting botbart, något som du ska fixa genom din kärlek. Det tror jag du kan glömma. Hon är den hon är och du får antingen acceptera de här sidorna eller inte. Sen så kan hon givetvis påverka sitt beteende genom terapi och/eller medicin, men det är isåfall som någon skrev HENNES projekt, inget du ska driva igenom eller vara delaktig i.

    3) Mitt råd till dig är att göra slut. Annars kommer det  garanterat en dag när du får ångra din hängivenhet. Hon drar och du känner dig sviken som investerat så mycket och haft sånt överseende. Hon å sin sida kommer inte minnas någonting bra med dig (typiskt borderline) och leva livet med sitt nya objekt.


    Håller med.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Fredd­e) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 16:04
    Anonym (Saknaden) skrev 2019-08-14 11:17:58 följande:

    1) Många med borderline är kärleks-/sexmissbrukare.  Det är inte precis så att den ena diagnosen utesluter den andra. Tvärtom är de relaterade. Jag är vän/kollega med en sån här person. Hon kan vara mycket intensiv och kärleksfull men känna intensivt äckel för samma kille en tid senare ? ofta när han visar svaghet eller beroende. 
    2) Det känns viktigt för dig, ts, att tänka på din tjejs beteende som någonting botbart, något som du ska fixa genom din kärlek. Det tror jag du kan glömma. Hon är den hon är och du får antingen acceptera de här sidorna eller inte. Sen så kan hon givetvis påverka sitt beteende genom terapi och/eller medicin, men det är isåfall som någon skrev HENNES projekt, inget du ska driva igenom eller vara delaktig i.
    3) Mitt råd till dig är att göra slut. Annars kommer det  garanterat en dag när du får ångra din hängivenhet. Hon drar och du känner dig sviken som investerat så mycket och haft sånt överseende. Hon å sin sida kommer inte minnas någonting bra med dig (typiskt borderline) och leva livet med sitt nya objekt.


    Hej,
    Tack för ditt svar och engagemang. Förklarar nedanför varför jag inte tror att hon har borderline: 
    Diagnoskriterier

    För att diagnosticeras med bordeline krävs att störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxen ålder.


    Det finns också vissa kriterier som psykiatriker och psykologer använder för att diagnosticera borderline. Om en person uppvisar minst fem av följande kriterier kan diagnosen borderline ställas.


    Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer. (Observera att det suicidala/ självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5) inte räknas in här.)

    Högst troligt JA!


    Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.

    Absolut inte, NEJ!


    Uppvisar identitetsstörning, dvs. varaktig och påtaglig instabilitet i självbild och identitetskänsla.

    Absolut inte, NEJ!

    Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, Hetsätning). Observera att det suicidala/ självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5) inte räknas in här.

    Absolut inte, NEJ!


    Uppvisar upprepat suicidalt (själmordsbenäget) beteende, suicidala gester, hot om självmord eller självstympande handlingar.

    Absolut inte, NEJ!


    Är känslomässigt instabil, vilket beror en ökad benägenhet att reagera med förändrad sinnestämning (t ex intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar.

    Absolut inte, NEJ!


    Känner en kronisk tomhetskänsla.

    Absolut inte, NEJ!


    Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (t ex ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).

    Absolut inte, NEJ!


    Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symtom (splittrad verklighetsuppfattning).
    Absolut inte, NEJ!

     
Svar på tråden Ett antal före detta dejter hör av sig till min flickvän