• Anzil
    Wed 7 Aug 2019 18:57
    1707 visningar
    40 svar
    40
    1707

    Är det alltså florsocker som jag saknar?!

    Hej!

    Jag har i princip aldrig bakat för mig själv och jag försöker göra kärleksmums men det blir inget smak. Jag försöker vara ordentligt med sockret så det inte blir för mycket socker. I butiken fick jag lättströ, jag trodde den ersattes för strösocker. Vaniljsocker har jag men jag saknar florsocker. Är det den som gör smaken av det hela?

    Jag får nästan ingen smak för min bakelse och det gjorde mig smått besviken.

    Känns som om det är mängder av socker som jag använder. Florsocker, lättströsocker och vaniljsocker. Känns ju väldigt, väldigt mycket. Att bara använda vaniljsocker och lättströsocker känns bara det som om det är tok för mycket.

    Är det verkligen florsocker som gör så att det nu inte blev knappt någon smak?

  • Svar på tråden Är det alltså florsocker som jag saknar?!
  • Anzil
    Wed 7 Aug 2019 18:59
    #1

    Jag använde inte heller någon kaffe eller mjölk när jag skulle smälta det tillsammans med smöret. Är det även det som gör en enorm skillnad?

    MÅSTE jag använda kaffe? Jag har ingen kaffebryggare. Mjölk glömde jag att köpa och orkade inte springa till affären som köpa det så jag skippade mjölken just av den anledningen.

    Vad kan vara anledningen till att min bakelse inte fick någon smak i sig?

  • Wed 7 Aug 2019 19:00
    #2
    +1

    Kaffet ger mycket smak. Ska vara starkt kaffe. Blir som senapssill utan senap annars.

  • Wed 7 Aug 2019 19:01
    #3
    +4

    Jaa, vad tror du? Du har inte alla ingredienser och är förvånad över att det inte smakar som det ska?


  • Wed 7 Aug 2019 19:04
    #4
    +1

    Vad är lättströ? Sötningsmedel? Använd vanligt socker. Sötningsmedel är djävulens påfund.

  • Anzil
    Wed 7 Aug 2019 19:05
    #5
    Virriga Vera skrev 2019-08-07 19:01:27 följande:

    Jaa, vad tror du? Du har inte alla ingredienser och är förvånad över att det inte smakar som det ska?


    Jag syftade mer på vilken av de ingredienserna är det som ger mest smak. Jag har ingen kaffebryggare och känns onödigt att jag skall köpa en hel sådan där maskin bara för att en enda bakelse skall ge smak.


    Det kanske bara räcker om jag använder florsocker eller är KAFFE lika viktigt för att det skall smaka?!

  • Anzil
    Wed 7 Aug 2019 19:06
    #6
    Aikido skrev 2019-08-07 19:04:20 följande:

    Vad är lättströ? Sötningsmedel? Använd vanligt socker. Sötningsmedel är djävulens påfund.


    Jag vet inte riktigt vad det är för någonting. Jag fick den i min hand när jag sa i butiken att jag inte är så intresserad av att använda så mycket socker egentligen. Den skulle tydligen vara någonting för de som inte använder så mycket socker. Men bör nog ge lika bra smak?
  • Wed 7 Aug 2019 19:07
    #7
    +2
    Anzil skrev 2019-08-07 19:05:09 följande:

    Jag syftade mer på vilken av de ingredienserna är det som ger mest smak. Jag har ingen kaffebryggare och känns onödigt att jag skall köpa en hel sådan där maskin bara för att en enda bakelse skall ge smak.


    Det kanske bara räcker om jag använder florsocker eller är KAFFE lika viktigt för att det skall smaka?!


    Köp snabbkaffe.

    Följ receptet i övrigt. 
  • compli­cit
    Wed 7 Aug 2019 19:10
    #8
    +2

    Att baka är inte som att laga mat där man kan göra lite som man vill. Du måste följa receptet. Det har väl hänt någon gång att jag struntat i vaniljsocker om det varit slut hemma och jag glömt att köpa, och det går bra, men det är väl det enda.

    Följ receptet noga och använd exakta mått så kommer det att smaka bra.

  • Sommar­skugga­n
    Wed 7 Aug 2019 19:16
    #9
    +1

    Men vad har du använt då, bara smör och kakao till glasyren och du undrar varför det smakar konstigt? Du kan inte skippa ingredienser, speciellt inte florsockret som det krävs flera dl av..

  • Anzil
    Wed 7 Aug 2019 19:27
    #10
    Aikido skrev 2019-08-07 19:07:42 följande:
    Köp snabbkaffe.

    Följ receptet i övrigt. 
    SNabbkaffe?

    Behöver man ingen bryggare för det?
Svar på tråden Är det alltså florsocker som jag saknar?!