• Anonym (Madde­)
    Wed 7 Aug 2019 21:24
    1409 visningar
    10 svar
    10
    1409

    Bra BVC i Helsingborg?

    Hej! Har ett barn som snart fyller 2 och trots att vi var försiktiga råkade jag bli gravid (trots minipiller och att vi knappt hunnit ha sex ens i närheten lika ofta nu som innan vi fick barn).

    Jag borde vara i ca v 9-10 nu men har inte ringt mödravården än då jag med första barnet hade en mardrömsförlosdning. Jag var förlossningsrädd redan innan och fick beviljat kejsarsnitt, jag tar dessutom en ganska ovanlig medicin som gör att jag inte svarar bra på smärtstillande och behöver därför mer medicin än gemene man.

    Jag träffade narkosläkaren flera ggr som hävdade att han visste vad han gjorde och att det inte skulle bli några problem.

    Funderade redan från början att istället föda i Hbg eftersom de har mer erfarenhet av kvinnor som tar samma medicin som jag. Fick reda på att man då var tvungen att gå på MVC i staden man önskade föda för att få igenom det och eftersom läkaren lovade att han hade koll valde jag att lita på honom...

    Fick ryggmärgsbedövning som inte tog ordentligt, trots att jag kände skillnaden på varmt och kallt samt kände nypen sa de att det inte var några problem och att de lägger snittet under där de testade. De började skära upp och det var den värsta smärta jag känt under hela mitt liv!!! Skrek rätt ut och storgrät, gallskrek och bad de sluta!!! Fick narkos men för låg dos så jag låg där vaken och hade exakt lika ont och bara grät. De tog ut bebisen ändå och gav mig mer narkos när de skulle sy igen vilket fick mig att somna en liten stund... Min sambo var förkrossad över hur de behandlade mig.

    Nu har jag blivit oplanerat gravid och har sån enorm ångest över att de kommer begå samma misstag. I journalen stod det att allt gick precis som det skulle...

    Vägrar nu föda i min stad och åker hellre den extra biten till Hbg så att samma misstag inte ska upprepas igen. Frågan är nu vilken BVC jag bör välja? Vid googling kom det upp hur många resultat som helst. Vill börja på en BVC med ödmjuk och fördomsfri personal (helst med erfarenhet av patienter som går på samma medicin som jag).

    Vill gå privat men med avtal med regionen så att besöken är kostnadsfria.

    Det är ju en hel djungel! Vilken bör jag välja?

    Snälla hjälp mig, det börjar bli bråttom nu...

    Kramar!

  • Svar på tråden Bra BVC i Helsingborg?
  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 04:08
    #1

    Gah! Menar förstås MVC!!! Hur ändrar jag rubrik???

  • Thu 8 Aug 2019 18:00
    #2

    Jag har valt Capio Citykliniken Söders barnmorskemottagning och är hittills väldigt nöjd med dem. Har även hört mycket gott om Mammakulan och hade nog valt dem om jag hade haft närmare dit :)


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 23:03
    #3

    Tack så mycket för svaret! Finns ju så många och man vill ju ha den bästa. :) Ska ringa runt imorgon. Kram på dig!

  • Anonym (Liind­a)
    Fri 9 Aug 2019 00:07
    #4

    Jag gick på Underverk under min andra graviditet, så nöjd! Hade flera vänner som gått där och var nöjda. Hade en äldre bm som var extremt kunnig och objektiv, vilket jag önskade då. Vägrade föda i Hbg fler gånger och hon la inga värderingar i det, blev också involverad då hon ju fick skriva remiss eftersom jag ville ha snitt. Hört bra om mammakulan överlag men inget alternativ för mig då en av bm där var väldigt subjektiv i efterförloppet av min första förlossning och det gjorde mig vansinnig (jag var helt säker på att jag aldrig mer skulle föda vaginalt och ville prata om snitt men hon förminskade min känsla och typ du kommer ångra dig senare, nej 35+ och vet vad jag vill liksom). Lycka till!

  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Sat 10 Aug 2019 02:48
    #5

    Tack för ditt svar Linda. ???? Jag har dock redan bokat tid hos mammakulan och hoppas att den BM jag ska träffa inte är dömande och fördomsfull mot människor som äter samma medicin som jag (i Halmstad är den medicinen väldigt ovanlig, medan i Hbg är den relativt vanlig).

    Receptionisten var väldigt trevlig iaf och trots att de hade massor art göra lyckades hon klämma in mig nästa vecka. Tackade ja till KUB och hoppas att siffrorna blir bra trots att jag är 34... Nervös! Var 32 år när jag födde min första men fick inte göra KUB då om jag inte bekostade det själv.

  • Anonym (J)
    Sat 10 Aug 2019 03:38
    #6
    Anonym (Liinda) skrev 2019-08-09 00:07:19 följande:

    Jag gick på Underverk under min andra graviditet, så nöjd! Hade flera vänner som gått där och var nöjda. Hade en äldre bm som var extremt kunnig och objektiv, vilket jag önskade då. Vägrade föda i Hbg fler gånger och hon la inga värderingar i det, blev också involverad då hon ju fick skriva remiss eftersom jag ville ha snitt. Hört bra om mammakulan överlag men inget alternativ för mig då en av bm där var väldigt subjektiv i efterförloppet av min första förlossning och det gjorde mig vansinnig (jag var helt säker på att jag aldrig mer skulle föda vaginalt och ville prata om snitt men hon förminskade min känsla och typ du kommer ångra dig senare, nej 35+ och vet vad jag vill liksom). Lycka till!


    Nu har ju inte åldern någon betydelse om du inte har någon genuin kunskap och erfarenhet av obstetrik. Och att bli gravid när man är helt säker på att man aldrig mer kommer gå med på att föda vaginalt låter jävligt omoget.
  • Anonym (Liind­a)
    Sat 10 Aug 2019 07:49
    #7

    [quote=79820807][quote-nick]Anonym (Madde) skrev 2019-08-10 02:48:46 följande:[/quote-nick]

    Tack för ditt svar Linda. ???? Jag har dock redan bokat tid hos mammakulan och hoppas att den BM jag ska träffa inte är dömande och fördomsfull mot människor som äter samma medicin som jag (i Halmstad är den medicinen väldigt ovanlig, medan i Hbg är den relativt vanlig).

    Receptionisten var väldigt trevlig iaf och trots att de hade massor art göra lyckades hon klämma in mig nästa vecka. Tackade ja till KUB och hoppas att siffrorna blir bra trots att jag är 34... Nervös! Var 32 år när jag födde min första men fick inte göra KUB då om jag inte bekostade det själv.

    [/

    Det blir säkert jättebra! Just ja, kub erbjuds alla i region Skåne nu va? Samma för mig, gjorde inte med första men däremot med andra.

    Om du bor i Halmstad så ligger ju Mammakulan bra till geografiskt eller hur man säger, slipper ner till centrala delarna!

  • Anonym (Liind­a)
    Sat 10 Aug 2019 08:04
    #8

    [quote=79820828][quote-nick]Anonym (J) skrev 2019-08-10 03:38:37 följande:[/quote-nick]

    Nu har ju inte åldern någon betydelse om du inte har någon genuin kunskap och erfarenhet av obstetrik. Och att bli gravid när man är helt säker på att man aldrig mer kommer gå med på att föda vaginalt låter jävligt omoget.

    [/

    Och var fan kom du ifrån? Jag skrev dessutom inte att jag inte så utan att jag ALDRIG MER SKULLE VILJA. Kanske ändå lite rimligt efter min första förlossning, vilket läkaren som beviljade snittet också tyckte. Men har man ingen jävla kunskap om hur någonting var, tycker jag man ska vara akta sig för att vara otrevlig. Kontentan av det jag skrev till TS, inte till dig, var att jag tycker man ska lyssna på sina patienter och bemöta dem utifrån deras tankar.

  • Anonym (Madde­) Trådstartaren
    Sat 10 Aug 2019 19:36
    #9
    +1
    Anonym (J) skrev 2019-08-10 03:38:37 följande:

    Nu har ju inte åldern någon betydelse om du inte har någon genuin kunskap och erfarenhet av obstetrik. Och att bli gravid när man är helt säker på att man aldrig mer kommer gå med på att föda vaginalt låter jävligt omoget.


    Varje människa är expert på sina egna känslor och väljer efter SINA erfarenheter och inte en djävul har rätt att förringa andras svåra erfarenheter och/eller rädslor. Ditt svar låter synnerligen omoget och är dessutom helt off-topic. Vänligen respektera trådens ämne och gnäll om kejsarsnitt i en tråd avsedd för detta eller starta en ny där du kan spy galla över kvinnor som inte vågar föda vaginalt.
  • Anonym (=)
    Mon 26 Aug 2019 05:37
    #10

    Det är ju sjukhuset som beslutar om all vård på sjukhuset, så vilken MVC du går på spelar ju ingen roll. Vid förlossningsrädsla så skickar BM remiss till önskat sjukhus. 

Svar på tråden Bra BVC i Helsingborg?