• Thu 8 Aug 2019 00:01
    1214 visningar
    10 svar
    10
    1214

    Bolån utan fast arbete?

    Hej, jag och min sambo bor för tillfället i en liten 1a med en bebis och jag vantrivs och vill bara flytta till större nu. Men problemet är att jag lever på mammapenning (inget jobb) och min sambo är anställd på vikariat (går ut i mars) men söker annat jobb och kommer högst troligen få arbete på den platsen efter vikariatet om han inte hittar annat.

    Är det möjligt att kunna ta bolån då? Vi har kontantinsats och ekonomiska förutsättningar.

    Någon med kunskap/erfarenhet? Är det ens värt att gå till banken?

  • Svar på tråden Bolån utan fast arbete?
  • Anonym (Stina­)
    Thu 8 Aug 2019 04:49
    #1

    Ni kommer med största sannolikhet inte få ett lån via de traditionella bankerna. Prova bluestep, men där är det skyhög ränta just för säkerheten.

  • Anonym (Sandr­a)
    Thu 8 Aug 2019 06:23
    #2

    Tveksamt.

    Min syster hade kontantinsats till hennes lägenhet, men bara långtidsvikariat (som hade förlängts flera gånger) men där behövde våra föräldrar stå på lånet..

    Så fort din sambo fått tillsvidare bör han kunna söka lån.

  • Thu 8 Aug 2019 06:47
    #3
    okändokänd2 skrev 2019-08-08 00:01:43 följande:

    Hej, jag och min sambo bor för tillfället i en liten 1a med en bebis och jag vantrivs och vill bara flytta till större nu. Men problemet är att jag lever på mammapenning (inget jobb) och min sambo är anställd på vikariat (går ut i mars) men söker annat jobb och kommer högst troligen få arbete på den platsen efter vikariatet om han inte hittar annat.

    Är det möjligt att kunna ta bolån då? Vi har kontantinsats och ekonomiska förutsättningar.

    Någon med kunskap/erfarenhet? Är det ens värt att gå till banken?


    Tveksamt om ni kommer få. Däremot kan det vara värt att tala med banken för att höra vad som krävs av er.
  • Thu 8 Aug 2019 06:48
    #4
    okändokänd2 skrev 2019-08-08 00:01:43 följande:

    Hej, jag och min sambo bor för tillfället i en liten 1a med en bebis och jag vantrivs och vill bara flytta till större nu. Men problemet är att jag lever på mammapenning (inget jobb) och min sambo är anställd på vikariat (går ut i mars) men söker annat jobb och kommer högst troligen få arbete på den platsen efter vikariatet om han inte hittar annat.

    Är det möjligt att kunna ta bolån då? Vi har kontantinsats och ekonomiska förutsättningar.

    Någon med kunskap/erfarenhet? Är det ens värt att gå till banken?


    Tveksamt om ni kommer få. Däremot kan det vara värt att tala med banken för att höra vad som krävs av er.
  • Thu 8 Aug 2019 11:20
    #5

    Nej, ni kommer inte få något lån. Bankerna ser över er återbetalningsförmåga. Numera måste ni också amortera ganska rejält. Ni måste också ha en kontantinsats. Prova Bluestep. MEN: har ni ens möjlighet att betala räntor på lånet? Har ni ens möjlighet att amortera på lånet? Om ni köper lägenhet, har ni möjlighet att dessutom betala en månadsavgift på x antal tusenlappar? Det handlar inte om enbart en större lägenhet, ni gör en investering som faktiskt är ett lån som skall betalas tillbaka. 

  • Thu 8 Aug 2019 12:42
    #6
    Anna60 skrev 2019-08-08 11:20:43 följande:

    Nej, ni kommer inte få något lån. Bankerna ser över er återbetalningsförmåga. Numera måste ni också amortera ganska rejält. Ni måste också ha en kontantinsats. Prova Bluestep. MEN: har ni ens möjlighet att betala räntor på lånet? Har ni ens möjlighet att amortera på lånet? Om ni köper lägenhet, har ni möjlighet att dessutom betala en månadsavgift på x antal tusenlappar? Det handlar inte om enbart en större lägenhet, ni gör en investering som faktiskt är ett lån som skall betalas tillbaka. 


    Klart vi har möjlighet att betala jag fattar väl att det ska betalas tillbaka. Vi bor i en bostadsrätt nu och betalar varje månad (lån på sambons mamma).
  • Anonym (Fick lån)
    Thu 8 Aug 2019 12:47
    #7

    Har du lägsta föräldrapenning? Alltså inget jobb innan som föräldrapenningen baseras på? Jag och sambo fick lån nu i våras när jag var föräldraledig (men hade en ganska bra lön och ett jobb jag förväntas återgå till), när sambon samtidigt pluggade men med extrajobb och ett anställningsavtal som väntade när han studerat färdigt (3 månader senare).

  • Anonym (Helen­a)
    Thu 12 Sep 2019 08:45
    #8

    Jag har precis tagit ett nytt bolån.. de som förvånade mig va att dom inte ens frågade om jag hade fast jobb.. de kollade taxerad inkomst senaste åren, att jag skött betalningar tidigare osv.. å första gången jag fick bolån tillsammans med mitt ex för ett antal år sedan pluggade jag, hade inget fast jobb men pluggade till ett yrke med bra arbetsmöjligheter så de gick bra ändå.. så med lite flyt kan de funka för er med.. man måste ju inte servera dom info dom inte ber om..

  • Anonym (12345­)
    Thu 12 Sep 2019 21:22
    #9
    okändokänd2 skrev 2019-08-08 12:42:41 följande:
    Klart vi har möjlighet att betala jag fattar väl att det ska betalas tillbaka. Vi bor i en bostadsrätt nu och betalar varje månad (lån på sambons mamma).
    Varför står lånet på sambons mamma?
  • Thu 12 Sep 2019 21:57
    #10
    Anna60 skrev 2019-08-08 11:20:43 följande:

    Nej, ni kommer inte få något lån. Bankerna ser över er återbetalningsförmåga. Numera måste ni också amortera ganska rejält. Ni måste också ha en kontantinsats. Prova Bluestep. MEN: har ni ens möjlighet att betala räntor på lånet? Har ni ens möjlighet att amortera på lånet? Om ni köper lägenhet, har ni möjlighet att dessutom betala en månadsavgift på x antal tusenlappar? Det handlar inte om enbart en större lägenhet, ni gör en investering som faktiskt är ett lån som skall betalas tillbaka. 


    Nej för om man inte har två fasta jobb har man ju automatiskt varken inkomst eller grundläggande kunskaper i hushållsekonomi? Hur tänkte du nu?
Svar på tråden Bolån utan fast arbete?