• Sat 10 Aug 2019 13:39
    647 visningar
    8 svar
    8
    647

    Kommer det hända något nu?

    En person har låtsats vara mig och tagit mina bilder i x antal år. Jag vet nu vem personen är som gjort detta och hen har aldrig använt mitt riktiga namn(bara förnamnet) och bara tagit mina bilder. Hen har alltså inte tagit mina personuppgifter eller annat. Jag undrar nu om jag kan polisanmäla hen och vad isåfall polisen kan göra? Vet inte vad för brott detta kan vara men hade uppskattat om någon här inne visste något.

  • Svar på tråden Kommer det hända något nu?
  • Anonym (?)
    Sat 10 Aug 2019 13:41
    #1

    "Tagit dina bilder" menar du facebookbilder? Isåfall är det inte brottsligt eftersom när man går med i Facebook godkänner att bilderna kan läggas ut någon annanstans.

  • Sat 10 Aug 2019 13:42
    #2

    Både från fb och instagram.

  • Anonym (?)
    Sat 10 Aug 2019 13:44
    #3
    cemelie skrev 2019-08-10 13:42:33 följande:

    Både från fb och instagram.


    Det står tyvärr i deras avtal att man tillåter det. Gäller att läsa ordentligt innan man klickar i att man godkänner avtalet och blir medlem där.
  • Sat 10 Aug 2019 13:47
    #4

    Jo kanske det. Men personen har ju håller på flera år med detta. Lurat andra personer att det är hon på bilderna. Måste väl ändå vara någon form av olovlig identitetsanvändning?

  • Anonym (?)
    Sat 10 Aug 2019 13:48
    #5
    cemelie skrev 2019-08-10 13:47:23 följande:

    Jo kanske det. Men personen har ju håller på flera år med detta. Lurat andra personer att det är hon på bilderna. Måste väl ändå vara någon form av olovlig identitetsanvändning?


    Det kan jag tyvärr inte svara på.
  • Anonym (Nja)
    Sat 10 Aug 2019 18:41
    #6
    Anonym (?) skrev 2019-08-10 13:44:56 följande:

    Det står tyvärr i deras avtal att man tillåter det. Gäller att läsa ordentligt innan man klickar i att man godkänner avtalet och blir medlem där.


    Nej det står inte alls så. Det står att FACEBOOK har vissa rättigheter till det man lägger upp. Inte att andra personer får kopiera ens bilder och använda dom.
  • Anonym (Nja)
    Sat 10 Aug 2019 18:49
    #7
    cemelie skrev 2019-08-10 13:47:23 följande:

    Jo kanske det. Men personen har ju håller på flera år med detta. Lurat andra personer att det är hon på bilderna. Måste väl ändå vara någon form av olovlig identitetsanvändning?


    Var har den här personen skapat konton? Tex på Facebook är det inte tillåtet att lägga upp ett konto med andras bilder eller att inte använda sitt efter namn (förnamn tror jag det bara gäller). Så där kan du anmäla och få kontot borttaget i alla fall. Samma på instragram.

    Ring 11414 och hör vad dom säger. Tror absolut att du kan anmäla det, men vad det går under vet jag inte.
  • Anonym (K)
    Sat 10 Aug 2019 19:15
    #8

    Och ändå så fortsätter du att lägga upp bilder år efter år som hen kan använda?

Svar på tråden Kommer det hända något nu?