• Sat 10 Aug 2019 20:48
    1084 visningar
    9 svar
    9
    1084

    Tips på gott te!

    Ska bjuda en som inte tycker om te, på te! :)

    Hen har inte druckit det sedan hen var liten och är nu vuxen så jag tänkte fråga om tips på ett riktigt gott te till denna personen!

    Mina favoriter är söders höjder (tror det heter så), rabarber/grädd, roibos, vanligt earl grey och ett grönt te med citron som jag brukar köpa.

    Tipsa gärna om ditt favorit te! :)

  • Svar på tråden Tips på gott te!
  • Sat 10 Aug 2019 21:22
    #1

    Vad tycker din kompis om för övriga drycker?

    Gillar han rökig maltwhiskey så hade jag föreslagit en lapsang. Gillar han varm choklad? Prova med choklad eller mintchoklad-te. En kryddig chai kan passa om han gillar den smakprofilen.

    Själv är jag vansinnigt svag för att blanda lapsang och ett tropiskt te (mango, passion, papaya osv).

  • Sat 10 Aug 2019 21:23
    #2

    Söderblandning är godare än Söders höjder tycker jag. Bra att köpa i tebutik. Earl Grey är också god, tror at Twining är godast.

    Darjeeling är också gott om man inte vill ha smaksatt te.

  • Sat 10 Aug 2019 21:48
    #3

    Mitt tips är att gå till en tebutik om be om kanske tre, fyra olika teer - ett lite kraftigare svart, ett milt svart, lapsang och något grönt. Då har ni lite att laborera med. Ta mjölk eller inte, brygg länge eller kort stund, få eller mycket blad. En te-orgie! :)

    Och så lite kex, grevéost + marmelad till det.

    Och glöm inte att även andra (och på vissa teer tredje) koppen på samma blad är minst lika god!

    Jag är inte så förtjust i smaksatta teer, så det är mitt huvudsakliga tips - kör ?naturell?!

  • 85Lisa
    Sat 10 Aug 2019 23:13
    #4

    Köp "PG tips" på typ Willys, ett äkta Brittiskt te för en vanlig kopp svart te. Är motsvarigheten till vanligt bryggkaffe istället för en massa smaksatta nespressosar och konstiga macchiator.. Serveras med mjölk i och kanske scones eller rostat bröd?

  • Sat 10 Aug 2019 23:50
    #5

    Själv är jag definitivt inget fan av Earl Grey eller Söders (sistnämnda är för blommigt i smaken för mig).

    Däremot gillar jag fruktiga teer! Jordgubb, rabarber/grädd. Är det grönt så Kahls Mareld om det funkar med ert vatten. Champange-te var också en höjdare!

    Kusmi teer kan funka också. Fick smaka nåt med choklad som var gott. 

    Men, som sagt var, bra att ha koll på vad personen gillar i övrigt. Jag är ju i vanliga fall en frukt och bärmänniska, så det är kanske inte så konstigt att jag gillar fruktiga teer. 

    Folk som gillar whiskey gillar ofta Lapsang som är nämnt ovan. 

    Men bästa tipset - gå till en tebutik och be om sk smakpåsar på ett par olika "nybörjarvänliga teer" så kan ni ju testa dem ihop och se om ni hittar något som passar för en billig peng

  • Sun 11 Aug 2019 14:17
    #6

    Tack, kul med alla tips!

    Tror jag provar med ett vanligt, men gott, svart te. Inte för blaskigt utan lite kraftigare. Tror det passar personen bäst, men vi får se :)

  • Sun 11 Aug 2019 15:10
    #7
    LillaLina01 skrev 2019-08-11 14:17:57 följande:

    Tack, kul med alla tips!

    Tror jag provar med ett vanligt, men gott, svart te. Inte för blaskigt utan lite kraftigare. Tror det passar personen bäst, men vi får se :)


    Lycka till! Vore ju fint om du fick öppna teets underbara värld för din vän!
  • Sun 11 Aug 2019 15:16
    #8

    Lite ot men hur ska man lyckas börja gilla något annat än Earl Grey eller EG med tillsatt smak som vanilj t ex.

    Jag dricker te varje dag men har snöat in på EG. Det kommer att bli tråkigt i längden, haha.

  • Tue 13 Aug 2019 18:32
    #9

    Gillar h*n lakrits isåfall three licorice mums med en tesked honung i finns på apotea och i vissa matvaruaffärer


    ALL KÄRLEK
Svar på tråden Tips på gott te!