• Sat 10 Aug 2019 21:40
    1496 visningar
    43 svar
    43
    1496

    10 månader och sover mycket, hjälp!!

    Hallå!

    Undrar om det finns någon förälder där ute som har/haft barn som sover mycket? Min dotter är 10 månader och har sedan midsommar sovit ca 18-19 timmar per dygn och sista dagarna runt 20 timmar. Hon hinner bara vara vaken 45-60 min sen gnugga hon ögonen och de är sovdags igen och då sover hon ett par timmar i streck. Har provar hålla henne vaken men då somnar hon nästan sittandes och flera gånger jag hittat henne i tex gåstolen sovandes. Natten sover hon 12-15 timmar i rad förutom att ja kliver upp och ger henne ersättning för att hon ska få i sig nått. Hon har även ätit dåligt sista månaderna, så från att följa kurvan perfekt så har hon börjat dala lite i vikten.

    Förövrigt är hon glad och nyfiken dom stackars timmarna hon är vaken och följer utvecklingen mkt bra!

    Vi har vart på barn där dom tagit en hel del prover där allt sett bra ut, nu vet varken jag eller läkarna vart man ska börja leta ev orsaker till den enorma tröttheten.

    Snälla, om det är någon som vart med om nått liknande så skriv. Vill få en förklaring eller hitta en orsak till detta eller kanske så enkelt att hon är tröttare än andra barn (även om läkarna säger att de inte är troligt att ett barn i den åldern kräver så mkt sömn)

  • Svar på tråden 10 månader och sover mycket, hjälp!!
  • Anonym (sara)
    Sat 10 Aug 2019 21:45
    #1

    Jag har tyvärr i gen aning men undrar vad som planeras från sjukvårdens sida. Kommer de att göra fler undersökningar? Är det något mer som avviker. Förstår att det är tufft att gå runt med oron. Har hon alltid varit trött eller kom det plötsligt? och vad säger läkarna om det?

  • Sat 10 Aug 2019 22:06
    #2

    Inget planeras egentligen mer än att vi får höras av oss om det blir sämre eller att hon slutar orka leka mm. Vill dock inte behöva vänta till det blir värre än va det är om hennes trötthet nu beror på nått? Inga fler undersökningar är inplanerade.

    Inget annat avviker mer än att hon ibland tappar huvudet, (nickar till) men tror även det beror på hennes enorma trötthet. Jo, hon har börjat kräkas en hel del också och det kom kanske för en månad sen och vad som går att tillägga är att hon aldrig vart ett ?kräkbarn? inte ens som nyfödd. Hon har alltid sovit bra, men innan midsommar sov hon en kort sväng efter frukost och en längre mitt på dagen sen va hon vaken till läggdags då hon sov mellan 11-12 timmar, så snitt 15 timmar på ett dygn. Sen vart hon rejält sjuk med hög feber och krupp midsommarafton och va då sjuk över en v. Men hon började kvickna till efter det och allt gick tillbaka till det normala men kort efter de började hon sova extremt mkt och åt nästan ingenting och mer gnällig. Vi trodde hon höll på bli sjuk igen men har inte haft nått tecken på förkylning sedan dess (dom har även tagit sänka mm som visat under 5) och nu sista dagarna sover hon ÄNNU mera vilket vi inte trodde skulle va möjligt.

  • Anonym (Mama)
    Sat 10 Aug 2019 22:13
    #3

    Jag skulle nog kräva en ordentlig utredning. Alla känner sina barn bäst och alla har olika sömnbehov. Men om ni upplever att hon sover mer och mer och inte orkar vara vaken mer än en timme så skulle jag se till att kolla upp det. 18-19 timmar låter väldigt mkt att sova.

  • Anonym (Mama)
    Sat 10 Aug 2019 22:14
    #4

    Kanske borde ni utreda för allergi. Tänker på kräkningarna. Har man tagit tester för det?

  • Anonym (sara)
    Sat 10 Aug 2019 22:17
    #5
    Anonym (Mama) skrev 2019-08-10 22:14:31 följande:

    Kanske borde ni utreda för allergi. Tänker på kräkningarna. Har man tagit tester för det?


    Tänkte också på det. har det undersökts?
  • Sat 10 Aug 2019 22:22
    #6
    Anonym (Mama) skrev 2019-08-10 22:14:31 följande:

    Kanske borde ni utreda för allergi. Tänker på kräkningarna. Har man tagit tester för det?


    Ja dom har testat gluten och vi har slutat ge laktos sedan nån v utan resultat. Ja det är de vi börja känna att man bör göra/undersöka mer. Men vet inte vad man ska kräva och sista gångerna vi vart in på återbesök så frågar läkarna OSS om vi kan misstänka vad det kan bero på men HUR ska VI veta det? Det är ju därför vi söker vård :( Ja hon va så pigg och glad jämt förut och nu vill hon inte annat än att sova nästan, hinner knappt åka på affären (tar 3 min) utan att hon somna i bilen, samma om man lägger henne i vagnen även om hon nyss sovit. Känns inte bra och speciellt inte när de nu pågått så länge utan minsta förbättring. Tänker att även om hon är i behov av mer sömn än andra så bör hon väl ändå sova mindre ju äldre hon blir.. hmm... Dom ha även testat socker och kollat salter.
  • Sat 10 Aug 2019 23:11
    #7

    Har de röntgat hjärnan mm? Känns ju som att alla sjukvårdens resurser måste till NU!

  • Sat 10 Aug 2019 23:29
    #8
    Alexi skrev 2019-08-10 23:11:46 följande:

    Har de röntgat hjärnan mm? Känns ju som att alla sjukvårdens resurser måste till NU!


    Nej, dom har inte gjort nån liknande undersökning. Bara en del blodprover som nämnts ovan. Men ska de va så bedrövligt att man som förälder ska behöver tvinga dom göra undersökningar? Dom på barn säger ju dock att nått är fel men dom vet inte vad. Vill ju inte heller utsätta henne för massa onödiga undersökningar. Åh va detta är

    jobbigt, blä...
  • Anonym (Mee)
    Sat 10 Aug 2019 23:35
    #9

    Spontant tänker jag ME/Cfs när du beskriver att de kom efter att hon varit sjuk. Vet att barn kan få det har dock aldrig hört om så små barn som får det :/
    Stå på er och kriga mot vården i alla fall, de är väldigt duktiga på att INTE hjälpa folk...


     

  • Sat 10 Aug 2019 23:43
    #10
    Anonym (Mee) skrev 2019-08-10 23:35:08 följande:

    Spontant tänker jag ME/Cfs när du beskriver att de kom efter att hon varit sjuk. Vet att barn kan få det har dock aldrig hört om så små barn som får det :/

    Stå på er och kriga mot vården i alla fall, de är väldigt duktiga på att INTE hjälpa folk...

     


    Vad betyder det?
Svar på tråden 10 månader och sover mycket, hjälp!!