• Sun 11 Aug 2019 09:48
    2655 visningar
    16 svar
    16
    2655

    Utan dusch i fyra veckor - tips?

    Jag ska renovera badrummet vilket innebär fyra veckor utan dusch. Vi har en gästtoa med ett litet handfat där man kan vaska av sig lite. Jag kan duscha på jobbet och barnen på gympan och hos sin pappa. Jag ser dock inte fram emot att sätta mig på bussen måndag morgon efter en hel helg utan dusch... Har någon här överlevt en renovering ;) och har tips på vad man kan göra för att känna sig hyfsat fräsch?

  • Svar på tråden Utan dusch i fyra veckor - tips?
  • Sun 11 Aug 2019 09:58
    #1

    Duscha hos vänner.

    Torrschampo

    Våtservetter

    Gå till simhallen bada och avsluta med en lång dusch.

  • Sun 11 Aug 2019 10:01
    #2

    Ni har ingen trädgård, altan eller liknande? När vi renoverade badrum satte vi upp en presenning i ett träd och duschade med trädgårdsslangen. Senare i badbyxor/bikini på altanen - det var enklare. 

  • Sun 11 Aug 2019 10:09
    #3
    AndreaBD skrev 2019-08-11 10:01:00 följande:

    Ni har ingen trädgård, altan eller liknande? När vi renoverade badrum satte vi upp en presenning i ett träd och duschade med trädgårdsslangen. Senare i badbyxor/bikini på altanen - det var enklare. 


    Nej tyvärr, bara en pytteliten uteplats och grannar alldeles inpå. :)
  • Sun 11 Aug 2019 10:10
    #4
    LillaJag06 skrev 2019-08-11 09:58:17 följande:

    Duscha hos vänner.

    Torrschampo

    Våtservetter

    Gå till simhallen bada och avsluta med en lång dusch.


    Simhallen är ju en jättebra idé, att jag inte tänkte på det. Ibland är man lite trög (eller så är huvudet fullt av renovering :D ).
  • Sun 11 Aug 2019 10:13
    #5

    Skumgummitvättlappar för att kunna torka av kroppen och tvätta håret i diskhon

  • Sun 11 Aug 2019 10:16
    #6

    Skaffa dig ett gymkort till närmaste gymmet och duscha där. Passa på att träna lite samtidigt när du ändå är där

  • Sun 11 Aug 2019 11:29
    #7

    När jag var en svettig tonåring med fettigt hår renoverade vi badrummet i 3-4 veckor. Jag var i simhallen varje kväll och duschade och tvättade mig där Mamma tvättade hår och armhålor i gästtoans handfat, men mitt hår var så långt och tjockt att det var omöjligt.

  • Sun 11 Aug 2019 11:38
    #8

    Vi köpte en begagnad duschkabin och satte i källaren men då måste man ju ha en källare förstås. Gym och simhall är ju bra tips annars.

  • Sun 11 Aug 2019 11:52
    #9

    Tvättlappar av bomullsfrotté. Håret kan du tvätta under trädgårdsslangen.

  • Sun 11 Aug 2019 12:04
    #10
    Limajo skrev 2019-08-11 09:48:55 följande:

    Jag ska renovera badrummet vilket innebär fyra veckor utan dusch. Vi har en gästtoa med ett litet handfat där man kan vaska av sig lite. Jag kan duscha på jobbet och barnen på gympan och hos sin pappa. Jag ser dock inte fram emot att sätta mig på bussen måndag morgon efter en hel helg utan dusch... Har någon här överlevt en renovering ;) och har tips på vad man kan göra för att känna sig hyfsat fräsch?


    För några år sedan hände samma sak där min mamma bor. De satte upp duschar och toaletter (finns bara ett badrum i de lägenheterna) nere på gården som folk fick använda. Kolla upp om det ska bli så hos er också. Inte så jättekul kanske, men i nödfall duger det. 
  • Sun 11 Aug 2019 12:07
    #11

    Jag duschar normalt 1-2ggr/v så jag ser inte problemet. Du kan duscha på jobb 5 dagar i veckan ju. Tvättlappar i övrigt.

  • Sun 11 Aug 2019 12:49
    #12
    Limajo skrev 2019-08-11 09:48:55 följande:

    Jag ska renovera badrummet vilket innebär fyra veckor utan dusch. Vi har en gästtoa med ett litet handfat där man kan vaska av sig lite. Jag kan duscha på jobbet och barnen på gympan och hos sin pappa. Jag ser dock inte fram emot att sätta mig på bussen måndag morgon efter en hel helg utan dusch... Har någon här överlevt en renovering ;) och har tips på vad man kan göra för att känna sig hyfsat fräsch?


    Jag överlevde! 

    Man vänjer sig. 
    Våtservetter till underliv och fötter, tvättlappar till resten. 
    Tvätta håret i köksvasken. Kan bli en trevlig familjekväll.  

    Sen luktar man inte så mycket som man tror.
  • Sun 11 Aug 2019 13:25
    #13
    Tonårsmamman1 skrev 2019-08-11 12:04:58 följande:

    För några år sedan hände samma sak där min mamma bor. De satte upp duschar och toaletter (finns bara ett badrum i de lägenheterna) nere på gården som folk fick använda. Kolla upp om det ska bli så hos er också. Inte så jättekul kanske, men i nödfall duger det. 


    Det är jag själv som renoverar, inget stambyte eller så.
  • Sun 11 Aug 2019 13:55
    #14
    Limajo skrev 2019-08-11 13:25:57 följande:
    Det är jag själv som renoverar, inget stambyte eller så.
    OK, då förstår jag.
  • Tue 13 Aug 2019 13:32
    #15

    Batteridriven campingdusch, vattendunk och stor balja att stå, sitta eller luta sig över blev vår räddning när vi var utan vatten. Varmvatten fick vi genom att koka upp vattnet på spisen (men vi kunde ju använda duschkabinen istället för balja).

  • Fri 16 Aug 2019 12:14
    #16

    Simhallen är smart!
    Kanske finns det en granne som kan tänka sig att låna ut sin dusch, eller badtunna Skrattande Seriöst, om ni har vänner som bor nära borde det väl gå att låna duschen. Sedan så finns det koppbad. Det betyder att man står över en balja på toaletten och häller vatten över sig med en plastkopp. Inte direkt dusch men visst blir det fräschare än inget alls.


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
Svar på tråden Utan dusch i fyra veckor - tips?