• Zegol

    Är det farligt för en hund att äta spånskiva?

    Familjens valp har på sistone börjat tugga på kattens klösträd. "Pälsen" utanpå är väl en sak, men är det någon fara med att han tuggar i sej spånskiva?

  • Svar på tråden Är det farligt för en hund att äta spånskiva?
  • Anna60

    Pälsen är farligare än spånskivan eftersom fibrerna kan skada tarmarna. Ring veterinären, de har gratis telefonrådgivning.

  • Anna60

    Tips är att hälla riktigt stark chilipepparkrydda på ställena han tuggar på. Vi hade samma problem under tandömsning med valpen. Funkade skitbra. Sladdar smörjde jag in med Yes diskmedel (smakar fan, och de fick också vara ifred). 

  • BurningDiamond

    Beror lite på storleken på hunden också. När min valp var 4 mån och 20 kg stoppade han i sig en påse lökringar från BK och han blev lite gasig av det. Hade han varit en yorkie-valp på 1kg så hade han kunnat vara döende av den mängden lök.

  • Zegol

    Valpen är en golden retriever på 5 månader och ungefär 15 kg.

    Jag hittade en gammal burk med chilipepparkrydda och la på dom ställen på klösträdet där han tuggat mest. Han slickade i sej en del av kryddan både igår kväll och nu på morgonen, men tuggade inget just då i alla fall så kanske gör det nytta.

    Måste diskmedlet vara just Yes?

  • Dexter dot com
    Zegol skrev 2019-08-13 07:47:20 följande:

    Valpen är en golden retriever på 5 månader och ungefär 15 kg.

    Jag hittade en gammal burk med chilipepparkrydda och la på dom ställen på klösträdet där han tuggat mest. Han slickade i sej en del av kryddan både igår kväll och nu på morgonen, men tuggade inget just då i alla fall så kanske gör det nytta.

    Måste diskmedlet vara just Yes?


    Både chili och diskmedel kan ge diarre´ och framför allt är ju chilli smärtsamt för valpen. Är det inte bättre att avleda valpen med ett tuggben istället?
  • BurningDiamond
    Zegol skrev 2019-08-13 07:47:20 följande:

    Valpen är en golden retriever på 5 månader och ungefär 15 kg.

    Jag hittade en gammal burk med chilipepparkrydda och la på dom ställen på klösträdet där han tuggat mest. Han slickade i sej en del av kryddan både igår kväll och nu på morgonen, men tuggade inget just då i alla fall så kanske gör det nytta.

    Måste diskmedlet vara just Yes?



    Jag tycker inte att djurplågeri är en bra lösning.

    Se hellre till att valp-säkra hemmet och inte ge valpen tillträde till ställen där ni inte kan ha ögonen på honom. Ingen hade rekommenderat diskmedel och chilipeppar för att lära ett litet barn vad det inte får göra.
    All skada valpen gör på sin omgivning (och sig själv i form av att tugga på olämpligheter) är alltid och utan undantag husses och mattes fel.

    Min valp hittade på allt möjligt bus, rev loss tapeter, tuggade sönder dörrkarmar och bordsben och duntäcken och jag vet inte allt. Men alla dessa händelser var mitt fel, inte valpens. Det är mitt jobb att se till att valpen är fysiskt och mentalt stimulerad (och inte över-stimulerad), lära den vad och var den får tugga och markera gränser.
  • Anna60
    Zegol skrev 2019-08-13 07:47:20 följande:
    Valpen är en golden retriever på 5 månader och ungefär 15 kg.

    Jag hittade en gammal burk med chilipepparkrydda och la på dom ställen på klösträdet där han tuggat mest. Han slickade i sej en del av kryddan både igår kväll och nu på morgonen, men tuggade inget just då i alla fall så kanske gör det nytta.

    Måste diskmedlet vara just Yes?
    Om han slickar i sig istället för att helt enkelt rynka på nosen och gå därifrån, så ta bort kryddan. Nej, diskmedlet måste inte vara YES . Men normala valpar skyr så starka dofter. Och har de slickat på det en gång så gör de det aldrig mer. Fortsätter din valp att slicka på de ställen du preparerat så får du helt enkelt ta bort preparaten. Så håll koll!
Svar på tråden Är det farligt för en hund att äta spånskiva?