• Mon 12 Aug 2019 14:27
    1196 visningar
    8 svar
    8
    1196

    15 år flytta hemifrån (har redan lägenhet)

    Hej!

    Jag är en tjej på 15 år. Jag har lätt asperger och har svårt att få ihop mitt liv med läxor, motion, äta rätt m.m om jag inte följer strikta rutiner.

    Om jag följer mina rutiner så går allting jättebra. Problemet är att när jag bor med hela min familj på 5 personer så är det svårt att passa ihop mina rutiner med deras liv, min mamma har inga rutiner alls och kan äta middag klockan 18 men också klockan 20:30.

    Allting har gått bra när jag ett fåtal gånger har fått bo själv hemma medans min familj har varit på landet.

    Därför vill jag flytta hemifrån så att jag kan klara av min vardag med mina egna rutiner.

    Jag har räknat ut att om jag flyttar in i min papps gamla lägenhet med internet och allt så skulle jag behöva 4000kr i månaden (1000kr i veckan) som skulle gå till mat diskmedel toapapper och sådant plus 1000kr som fickpengar.

    Mina föräldrar är skilda och pappa ska flytta in med hans särbo som han varit tillsammans med i ca 4 år. Han ska ej sälja sin lägenhet i stan (alltså behöver jag inte betala för bostad eller internet och vatten).

    Pappa tycker att det skulle gå för mig att flytta in i hans lägenhet när han flyttar men mamma är helt emot det.

    Hur går det till om jag vill flytta hemifrån och redan har en lägenhet?

    Kan jag kräva pengarna från mina föräldrar?

  • Svar på tråden 15 år flytta hemifrån (har redan lägenhet)
  • Mon 12 Aug 2019 14:32
    #1
    +1

    Nej, dina föräldrar måste inte förse dig med egen bostad och pengar till mat och omkostnader. Däremot är de skyldiga att ta hand om dig och de räcker med att du har en rum och mat hos din mamma

  • Anonym (..)
    Mon 12 Aug 2019 14:48
    #2
    +1

    Precis som Kjell säger så uppfyller din mamma sitt ansvar genom att erbjuda mat och husrum, däremot så kan ju din pappa som är positiv till flytten bidra med sin del av försörjningsansvaret i reda pengar förutsatt att du kan få din mamma att förstå ditt behov. Utöver det så kan du antagligen få igenom att själv ta hand om ditt studiebidrag om din mamma tillåter dig att flytta.

    I så fall borde du klara dig själv om du kan tjäna ihop en tusenlapp eller så, exempelvis geom ett extrajobb, som hundrastrare eller barnvakt.

    Har du lugnt och sansat pratat igenom det hela med din mamma så att hin förstår varför du vill flytta? Kan din pappa prata med henne? Börja med att säga att det är på prov, 2-3 månader för att testa. Jag själv flyttade hemifrån när jag var lika gammal som du, och klarade mig bra på egen hand. Lycka till.

  • Mon 12 Aug 2019 15:10
    #3
    -1

    Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för dig så länge du går i skolan, dock högst till 21 år (om jag minns rätt). Men detta gäller enbart om du bor hemma tillsammans med någon av dom. 

    Du KAN få hjälp av soc om det är så att dina hemförhållanden är dåliga, dock känns det enbart som om era rutiner inte funkar ihop. . Men troligen inte eftersom du är underårig. Det skadar dock inte att försöka. Du kan inte flytta hem till din pappa då? Om han fungerar annorlunda än mamma och han har rutiner som funkar, då kan du ju välja att bo med honom.

    Kan du inte ha egna rutiner hos mamma? Dvs du lagar mat till dig själv på bestämda tider? Det verkar som om det är just där det fallerar?

  • Mon 12 Aug 2019 15:20
    #4
    +1

    Men om lgh ändå bara står där (om jag förstår dig rätt?) och ingen bor i den.. kan du inte göra en deal med mamma att du kan få prova en månad eller något så får både du och hon se hur det funkar? Det är mer att tänka på när man bor själv än vad man kanske är medveten om!
    Du kan dock inte kräva att de ska hosta upp 5.000 kr/månad till dig! Så du kanske får vara beredd på att försöka dra in lite pengar själv för att det ska funka?

    Vet du varför mamma säger nej?

  • Anonym (Borde funka)
    Mon 12 Aug 2019 16:18
    #5
    +1

    Kolla med din mamma varför hon inte gillar ideen. 
    Underhållet din pappa idag betalar till din mamma borde han kunna betala till dig, sen borde hon betala lika mycket till dig. Sen har du ju studiebidraget.

    Kolla om du kan få bostadsbidrag.

    Din mamma tappar ju ganska mycket i underhåll om du inte bor hos henne.

  • Anonym (Nja)
    Mon 12 Aug 2019 18:09
    #6
    +1
    Alicefransthlm skrev 2019-08-12 14:27:46 följande:

    Hej!

    Jag är en tjej på 15 år. Jag har lätt asperger och har svårt att få ihop mitt liv med läxor, motion, äta rätt m.m om jag inte följer strikta rutiner.

    Om jag följer mina rutiner så går allting jättebra. Problemet är att när jag bor med hela min familj på 5 personer så är det svårt att passa ihop mina rutiner med deras liv, min mamma har inga rutiner alls och kan äta middag klockan 18 men också klockan 20:30.

    Allting har gått bra när jag ett fåtal gånger har fått bo själv hemma medans min familj har varit på landet.

    Därför vill jag flytta hemifrån så att jag kan klara av min vardag med mina egna rutiner.

    Jag har räknat ut att om jag flyttar in i min papps gamla lägenhet med internet och allt så skulle jag behöva 4000kr i månaden (1000kr i veckan) som skulle gå till mat diskmedel toapapper och sådant plus 1000kr som fickpengar.

    Mina föräldrar är skilda och pappa ska flytta in med hans särbo som han varit tillsammans med i ca 4 år. Han ska ej sälja sin lägenhet i stan (alltså behöver jag inte betala för bostad eller internet och vatten).

    Pappa tycker att det skulle gå för mig att flytta in i hans lägenhet när han flyttar men mamma är helt emot det.

    Hur går det till om jag vill flytta hemifrån och redan har en lägenhet?

    Kan jag kräva pengarna från mina föräldrar?


    Du behöver inte 5000 kr i månaden till mat och fickpengar.

    Jag och 2 barn klarar oss på 6000 kr.

    3200 kr - mat

    1600 kr - bensin

    500 kr - blöjor&välling

    700 kr - nöjen

    Du kan dock inte kräva några pengar av dina föräldrar så länge de erbjuder dig mat osv hemma.
  • Mon 12 Aug 2019 19:19
    #7
    +1

    Jag kan förstå att man inte vill låta sitt 15-åriga barn flytta hemifrån.

    Kan din pappa hjälpa dig att prata med din mamma?

    Har du någon kontakt med t. ex. kurator, psykolog eller liknande som kan hjälpa dig lägga fram din sak för din mamma?

    Går det att kompromissa, bo några dagar själv och några dagar hemma? Bo själv under skoldagarna men hemma på helger och lov (eller tvärt om)?

  • Mon 12 Aug 2019 20:46
    #8

    Jag flyttade också hemifrån vid 15, men mina föräldrar betalade absolut inte 5000 kr i månaden för mig även om det var drygt 10 år sedan. Eftersom jag gick på riksidrottsgymnasium fick jag inackorderingsbidrag på typ 1500 och studiebidrag på 1000 kr. Det fick räcka till alla inköp av mat, kläder och nöjen. Lunch får man ju i skolan på vardagarna. Ville jag ha mer pengar fick jag sommarjobba. Mina föräldrar var snälla och betalade hyra och räkningar för rummet på skolan samt min mobil så att jag alltid kunde ringa hem.
    Med 2% inflation borde 3000 kr/månad räcka gott och väl idag.

Svar på tråden 15 år flytta hemifrån (har redan lägenhet)