• Mon 12 Aug 2019 18:25
    1199 visningar
    24 svar
    24
    1199

    Barnbidraget- BEHÖVER SNABBT SVAR

    Hej, jag år en 16 årig tjej som har hela mitt barnbidrag. Nu till vintern behöver jag en ny vinterjacka. Mina föräldrar hävdar då att jag måste spara mina pengar från barnbidraget (1250kr) till jackan som ska räcka till ALLT annat förutom mobilabonnemang som pappa betalar (och självklart inte mat som serveras hemma). Mina föräldrar har de inte alls dåligt ställt utan ligger i medelklass (övre medelklass) och jag hävdar då att iochmed att jag aldrig bett om pengar tidigare på kanske 2 år så borde dom finansiera min jacka. Dom tycker motsatsen. Kan jag få lite hjälp med argument då jag verkligen behöver min jacka, och även erbjudit mig att betala hälften men dom tycker fortfarande jag ska stå för den själv! Tacksam för svar!! :)

  • Svar på tråden Barnbidraget- BEHÖVER SNABBT SVAR
  • Textil­lim2
    Mon 12 Aug 2019 18:27
    #1

    I vilken prisklass hade du tänkt?

  • Mon 12 Aug 2019 18:29
    #2

    Tänkte mig ca 2000kr men att jag betalar ca 800kr av de! Då tänkte jag även att jackan ska hålla i ett par säsonger också!!

  • Textil­lim2
    Mon 12 Aug 2019 18:32
    #3
    Abergkvist skrev 2019-08-12 18:29:34 följande:

    Tänkte mig ca 2000kr men att jag betalar ca 800kr av de! Då tänkte jag även att jackan ska hålla i ett par säsonger också!!


    Jag tycker att de kan sponsra dig faktiskt. Tänkte om du ville ha en jacka för 6000 eller mer. Då hade jag inte som förälder gått in och betalat.

    Klarar du din ekonomi i vanliga fall hade jag nog troligen betalat hela jackan. Någon liten uppskattning tycker jag att du förtjänar om det är så.
  • Mon 12 Aug 2019 18:34
    #4

    Tack för svar!! :)

  • Mon 12 Aug 2019 18:38
    #5

    Brorsans familj har som policy att föräldrarna betalar vanliga kläder upp till en viss summa och vill barnen ha något dyrare får de själva lägga mellanskillnaden. För dem är det en vinterjacka för 1000 kr. Kostar då jackan barnet vill ha 2000 får barnet alltså själv lägga 1000 kr. 

    Så mitt råd är: vänd på det. Fråga dina föräldrar hur mycket de är villiga att lägga på en vinterjacka åt dig, och betala sedan resten själv. 


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 12 Aug 2019 18:42
    #6
    AniieeHär skrev 2019-08-12 18:38:06 följande:

    Brorsans familj har som policy att föräldrarna betalar vanliga kläder upp till en viss summa och vill barnen ha något dyrare får de själva lägga mellanskillnaden. För dem är det en vinterjacka för 1000 kr. Kostar då jackan barnet vill ha 2000 får barnet alltså själv lägga 1000 kr. 

    Så mitt råd är: vänd på det. Fråga dina föräldrar hur mycket de är villiga att lägga på en vinterjacka åt dig, och betala sedan resten själv. 


    Jag förstår! Tänkte då även att jag tycker att jag borde få en något dyrare jacka med argumentet att den så håller längre och att jag inte köpt en ny jacka på kanske 2/3 år! Har även jobbat hela sommaren för att visa mina föräldrar att jag kan ta ansvar men dom är inte så närvarande och ganska dåliga på att belöna duktigt beteende. Men tack för tipset!!
  • Mon 12 Aug 2019 19:01
    #7

    Det är långt till vintern. Du kan ju spara pengar. Har du inte sommarjobbat? Dina föräldrar kanske försöker lära dig att hantera ekonomi.

  • Mon 12 Aug 2019 19:02
    #8

    Vad har du för budget för den kommande terminen? Behöver du betala busskort/pendelkort? Vem står för förbrukningsvaror (tandkräm, deo osv)? Hur ser det ut med hobby-verksamhet, vem betalar för gymkort, fotbollen eller föreningsliv och liknande?

    Vi hade också så att föräldrarna betalade en viss summa för bas-kläder och resten fick betalas från barn-/studie-bidraget, som tidigare skribent nämnde.

  • Sommar­skugga­n
    Mon 12 Aug 2019 19:22
    #9
    cleoeme skrev 2019-08-12 19:01:22 följande:

    Det är långt till vintern. Du kan ju spara pengar. Har du inte sommarjobbat? Dina föräldrar kanske försöker lära dig att hantera ekonomi.


    Vädret är inte likadant i hela Sverige. Här är det vinter och snö om två månader. Och eftersom ts bara får drygt 1000:- per månad så är hon sent ute om hon nu ska spara till en dyrare jacka.
  • Mon 12 Aug 2019 19:28
    #10

    Vad innebär ?allt? i ?ska räcka till allt?? Du behöver för övrigt inte en jacka för 2000 kr. Det finns gott om jackor under 500 och de duger mer än väl. Har själv aldrig haft någon dyrare vinterjacka än så och ändå varken fryser eller blir jag blöt. Såg att du kunde tänka dig betala hälften eller 800, en jacka för 800-1000 kr är defintivt tillräckligt.

Svar på tråden Barnbidraget- BEHÖVER SNABBT SVAR