• Anonym (Suck)
    Tue 13 Aug 2019 11:52
    5393 visningar
    147 svar
    147
    5393

    Otrohet, men från ett annat perspektiv

    Otrohetsdiskussioner finns det många. Men de handlar alltid mer eller mindre uteslutande om att otrogna är hemska för att de sviker sin partner/är inte hemska för det man inte vet lider man inte av. 


     


    Men det finns ju en annan komponent - utöver svek-komponenten - som är lika intressant, nämligen sex-komponenten. 


     


    Alltså, det är väl klart att man blir förtvivlad över *svek*-komponenten i otrohet - alltså att man blir förtvivlad över att ens partner har gått bakom ryggen på en - men jag tycker det är überkonstigt att man blir förtvivlad över *sex*-komponenten. Varför i hela världen skulle det spela nån roll att man har sex med andra? Så länge man skyddar sig osv förstås. 


     


    Notera att jag pratar alltså bara om sexdelen nu, inte om svekdelen - att svek är förkastligt, och kan ses som ett tecken på att man inte älskar sin partner kan jag absolut se (även om det kanske inte är fullt så enkelt alltid), men det har redan avhandlats i tusen andra trådar, så det är jag inte intresserad av här. 


     


    Vad jag undrar är alltså: hur blev otrohet överhuvudtaget en grej? *Varför* tycker man att det är så viktigt att ens partner inte har sex med andra? Och varför tycker man att man har rätt att begränsa just sex, när man aldrig någonsin skulle anse att man har rätt att begränsa sin partner på nåt annat sätt? Varför tycker man att man överhuvudtaget har rätt att sätta upp det som ett kriterium för ett förhållande? Om man till exempel har svårt att acceptera att partnern har andra vänner, eller en hobby som hen vill ägna sig åt några timmar i veckan så brukar man ju ändå inse att problemet ligger hos en själv, och därför kompromissa om det, och, om det är ett stort problem: jobba med sig själv för att komma över det. Man brukar ju inte säga sorry, vi kan inte ha ett förhållande, för jag tycker inte att det är ok att du har vänner/utövar en hobby etc, eller hur? Helt enkelt för att man inser att det är ju ett sjukt krav/kriterium. Så vad är det som gör sex annorlunda?


     


    Hoppas på lite konstruktiva, reflekterande svar, för jag är genuint nyfiken. 

  • Svar på tråden Otrohet, men från ett annat perspektiv
  • Tue 13 Aug 2019 12:06
    #1
    +2

    Därför att sex ofta är sammankopplad med känslor, kärlek, förälskelse och attraktion. Om ens partner har sex med någon annan riskerar man att hamna på plats 2 i sin partners liv och, att hen antingen redan har, eller kommer få ökade känslor för den andra. Dessutom hamnar man i en konkurrenssituation och får mindre tid med sin partner. Jag gissar att det kan ge rädsla att förlora sin partner, och känslor att inte duga.

    Sedan vet jag att det funkar för vissa att ha sex med flera, iofs kan även de hamna i dessa problem efter ett tag.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Tue 13 Aug 2019 12:09
    #2

    Antagligen för att då man har sällskap så har man sex med partnern för man älskar den.

    Men som singel älskar man ju inte sina lekkamrater, så förstår hur du menar men har inget bra svar, har aldrig varit otrogen.

  • Anonym (Andre­as)
    Tue 13 Aug 2019 12:11
    #3

    Det man gör bakom ryggen på sin partner är ett svek, oavsett vad handlingen består av. Här ryms allt på otrohetsskalan från oskyldiga flirtar, porrsurf, hångel, förälskad i någon annan, petting, samlag, etc etc etc.. Ett svek är alltid ett svek oavsett handling.

    Så med det sagt, om sexet plötsligt skulle vara något som är okej att dela med andra så är det ju en privat överenskommelse, en form av öppet förhållande och därmed inte otrohet. Då är själva sexet okej men det finns då andra handlingar som kan vara svek/otrohet och något som absolut inte är okej.

  • Anonym (trttr­)
    Tue 13 Aug 2019 12:26
    #4

    Du kommer få två sorters svar på ditt inlägg. Dels från de som tycker att de själva har rätten att vara otrogna av en eller annan anledning.

    Dels från de som inte vill bli bedragna.

    Vilka vill du ha konstruktiva svar ifrån?

  • Tue 13 Aug 2019 12:55
    #5
    +1

    Jag tror att själva sexet för många är det mest intima ögonblicket, närmare kan man ju inte komma en annan människa fysiskt! Detta vill man inte dela med någon annan eller att ens utvalda partner ska dela med någon annan.

    Ofta sker det ju i kombination med lögner och svek så att ligga med någon annan bakom ryggen på sin partner blir liksom det ultimata sveket!

  • Anonym (Kåta Stina)
    Tue 13 Aug 2019 13:07
    #6
    CitronTulo skrev 2019-08-13 12:55:38 följande:

    Jag tror att själva sexet för många är det mest intima ögonblicket, närmare kan man ju inte komma en annan människa fysiskt! Detta vill man inte dela med någon annan eller att ens utvalda partner ska dela med någon annan.

    Ofta sker det ju i kombination med lögner och svek så att ligga med någon annan bakom ryggen på sin partner blir liksom det ultimata sveket!


    För mig som aktiv BDSM utövare så ser jag inte sex som speciellt intimt. En bra session där man kryper innanför skinnet på sin lekkamrat är oftast bra mycket intimare och skapar band och bygger ett förtroende lång över vad sex kan ge.

    Är nog därför jag inte på något sätt ser sex som något man bara har av kärlek i en relation.
  • Anonym (A)
    Tue 13 Aug 2019 13:14
    #7
    CitronTulo skrev 2019-08-13 12:55:38 följande:

    Jag tror att själva sexet för många är det mest intima ögonblicket, närmare kan man ju inte komma en annan människa fysiskt! Detta vill man inte dela med någon annan eller att ens utvalda partner ska dela med någon annan.

    Ofta sker det ju i kombination med lögner och svek så att ligga med någon annan bakom ryggen på sin partner blir liksom det ultimata sveket!


    Det tror jag med
  • Anonym (W47)
    Tue 13 Aug 2019 13:25
    #8

    Största sveket för mig vore om min man öppnade sig och berättade sina innersta känslor och problem för en annan kvinna än mig.. Då jag förutsätter att vi delar på allt/ berättar allt för varandra. Sex-biten är inte hela världen. Jag är en öppen person och jag har full förstående om man "faller" eller blir sugen på någon annan efter så många år ihop.  

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 13:29
    #9
    New Dawn skrev 2019-08-13 12:06:55 följande:

    Därför att sex ofta är sammankopplad med känslor, kärlek, förälskelse och attraktion. Om ens partner har sex med någon annan riskerar man att hamna på plats 2 i sin partners liv och, att hen antingen redan har, eller kommer få ökade känslor för den andra. Dessutom hamnar man i en konkurrenssituation och får mindre tid med sin partner. Jag gissar att det kan ge rädsla att förlora sin partner, och känslor att inte duga.

    Sedan vet jag att det funkar för vissa att ha sex med flera, iofs kan även de hamna i dessa problem efter ett tag.


    Ja, ok, jag kan förstå rädslan över att bli nummer två eller till och med förlora sin partner, men den risken finns ju alltid, och, skulle jag vilja påstå, den är ännu större om man förnekar partnern saker som den har ett behov av. Samma sak med konkurrens om tid - det gäller ju allting, men man säger ju inte "du får inte ha några hobbies, för de innebär att jag får mindre tid med dig". 

    Känslan av att inte duga... är ju svårare att komma runt. Men varför ser man inte det som nånting man själv behöver jobba med, snarare än nånting som ens partner bara måste acceptera?

    Tack för att bra, balanserat svar!!
  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 13:29
    #10
    Giftskåneman skrev 2019-08-13 12:09:43 följande:

    Antagligen för att då man har sällskap så har man sex med partnern för man älskar den.

    Men som singel älskar man ju inte sina lekkamrater, så förstår hur du menar men har inget bra svar, har aldrig varit otrogen.


    Solig
Svar på tråden Otrohet, men från ett annat perspektiv