• Tue 13 Aug 2019 18:47
    899 visningar
    7 svar
    7
    899

    Varför är alla lås på fel håll?

    Detta är en fråga jag grubblat på sedan jag var i femårsåldern...

    när man är runt i världen så är alla dörrlås på motsatt håll mot dörrlåsen i sverige. Alltså man sätter in nyckeln med tänderna nedåt och sätter in det i hålet som är i överkant av låskolven... men i sverige sätter man in det tvärt om... hur kommer detta sig? Någon som vet? Varför har vi av typ hela världen låsen på fel håll?

  • Svar på tråden Varför är alla lås på fel håll?
  • Tue 13 Aug 2019 18:56
    #1

    Jag fattar inte....


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tue 13 Aug 2019 19:01
    #2
    vcent skrev 2019-08-13 18:47:46 följande:

    Detta är en fråga jag grubblat på sedan jag var i femårsåldern...

    när man är runt i världen så är alla dörrlås på motsatt håll mot dörrlåsen i sverige. Alltså man sätter in nyckeln med tänderna nedåt och sätter in det i hålet som är i överkant av låskolven... men i sverige sätter man in det tvärt om... hur kommer detta sig? Någon som vet? Varför har vi av typ hela världen låsen på fel håll?


    Jag har faktisk bara sett "uppochnervända" lås i Norge och tänkte det var de som var konstiga.

    I Frankrike använde man nyckel både på in- och utsidan, och hade nån glömt nyckeln i låset så kunde man inte låsa upp från andra hållet. Kändes lagom brandsäkert.
  • Wed 14 Aug 2019 01:01
    #3
    AniieeHär skrev 2019-08-13 18:56:32 följande:

    Jag fattar inte....




    Om du kollar på där man sätter in nyckeln. Överallt utanför sverige jag varit sätter man in nyckeln med ?tänderna? nedåt medan i sverige sätter vi in nyckeln upp och ner, alltså med ?tänderna? uppåt
  • Wed 14 Aug 2019 01:04
    #4
    BuoBä skrev 2019-08-13 19:01:47 följande:

    Jag har faktisk bara sett "uppochnervända" lås i Norge och tänkte det var de som var konstiga.

    I Frankrike använde man nyckel både på in- och utsidan, och hade nån glömt nyckeln i låset så kunde man inte låsa upp från andra hållet. Kändes lagom brandsäkert.


    Jasså???? jag har sett dem i danmark, england, luxemburg, tyskland, polen, schweiz, spanien, andorra och frankrike. Så jag tycker det är sverige som har lustiga lås. Fast redan innan jag reflekterade över låsen utomlands vid typ 5 års ålder tyckte jag det var lustigt att vi satte in nycklarna i låset så som vi gör????
  • Wed 14 Aug 2019 01:10
    #5

    Var tvungen att gå och kolla - tänderna uppåt hos oss (bor i usa).

    Så det beror nog mycket på vilken typ av lås man har, finns ju ganska många olika...

  • Wed 14 Aug 2019 02:05
    #6
    vcent skrev 2019-08-14 01:01:05 följande:
    Om du kollar på där man sätter in nyckeln. Överallt utanför sverige jag varit sätter man in nyckeln med ?tänderna? nedåt medan i sverige sätter vi in nyckeln upp och ner, alltså med ?tänderna? uppåt
    Hm... ok....  Jag har aldrig tänkt på vilket håll jag sätter i nyckeln på underlåset...
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Stämm­er inte)
    Thu 15 Aug 2019 10:22
    #7

    Det handlar om olika traditioner och låstyper.

    Det vanligaste är att man har "tänderna" uppåt i Sverige och USA (stift och fjädrar nedåt i låset). I USA är det nästan uteslutande på det sättet. Nere på kontinenten (Främst Tyskland, Spanien) och i Storbritannien så är det vanligare att man installerar låset åt andra hållet, så nyckelns "tänder" hamnar nedåt men båda sätten förekommer.

    En del lås, exempelvis det ASSA-låset du visar bild på, är betydligt enklare och bättre att installera med stift och fjädrar nedåt, vilket då innebär att tänderna på nyckeln hamnar uppåt.

    Jag dyrkar en del lås och diskuterar det med andra och amerikaner och svenskar har inte sällan problem med uppochnedvända lås (med stift som kommer underifrån) medan tyskar har större problem med lås som sitter åt andra hållet. Det handlar helt enkelt om vad man är van vid.

Svar på tråden Varför är alla lås på fel håll?