• Tue 13 Aug 2019 19:05
    612 visningar
    12 svar
    12
    612

    Bjuda två klasskompisar på minikalas?

    Hej!

    Min grabb fyller 10 om två veckor och vi har inte råd med nåt stort kalas för alla klasskompisar i år.

    Bor i en liten lägenhet så vi kan inte vara inne heller och finns inga bra ställen att vara ute här i närheten.

    Så vi tänkte om han får ta med sig två kompisar på go-cart eller laserdome istället, visst ?får? man det?

    Om man skickar sms och bjuder in utan att flasha med inbjudningskort i facken i skolan osv..!

    Vad ska man skriva i smset isåfall?

    Jag hatar sånt här... Helst av allt vill jag skita i allt vad som kalas heter men det går ju inte heller ????

    Snälla hjälp och tipsa en förvirrad mamma!?

  • Svar på tråden Bjuda två klasskompisar på minikalas?
  • Tue 13 Aug 2019 19:07
    #1

    Givetvis får du bjuda vem du vill till ditt barns kalas.

  • Tue 13 Aug 2019 19:11
    #2
    +1

    Ja, det går jättebra.
    Då de flesta i klassen inte är inbjudna finns det inga risk att någon känner sig utanför.

  • Tue 13 Aug 2019 19:12
    #3
    +1

    Det är en bra idé! Man behöver bara bjuda hela klassen när man utelämnar någon enstaka, tycker jag. Nu gör du tvärtom.

  • Tue 13 Aug 2019 19:58
    #4

    Vad ska jag skriva till dom vi bjuder?

    Ska jag skriva att dom här två är bjudna på det här för att NN fyller år?

    Det är inga föräldrar jag har jättebra kontakt med och pojkarna leker inte utanför skolan, men sonen ser dom som två nära vänner.

  • Elin P
    Tue 13 Aug 2019 21:19
    #5
    Millisen88 skrev 2019-08-13 19:58:49 följande:

    Vad ska jag skriva till dom vi bjuder?

    Ska jag skriva att dom här två är bjudna på det här för att NN fyller år?

    Det är inga föräldrar jag har jättebra kontakt med och pojkarna leker inte utanför skolan, men sonen ser dom som två nära vänner.


    Min son har haft liknande och då skrev jag att "XX vill istället för kalas när han fyller år bjuda YY på pizza och sedan lekland" (aktivitet som sonen valde).
  • Tue 13 Aug 2019 21:27
    #6

    Men får? Klart att man får. Man får göra som man vill med sin födelsedag. Tioåringar har väl sällan större kalas.

    När min dotter fyllde tio bjöd hon de två bästa kompisarna på middag och övernattning.

  • Kodia
    Tue 13 Aug 2019 23:34
    #7

    Jag tycker att det låter som en jättebra idé! 
    Dock tycker jag att du ska prata med föräldrarna, så får du svar meden gång om de kan. Då kan du också berätta att sonen bara bjuder X och Y, så att föräldrarna (och barnen) vet det och inte börjar fråga andra kompisar om de ska med osv. Det är också ett bra tillfälle att passa på att få lite bättre kontakt med de föräldrarna - extra viktigt om din som har lite svårt med kompisar.

  • Wed 14 Aug 2019 12:50
    #8

    Klart att du kan göra så. Hoppas ni får en fin kalasdag.

  • Wed 14 Aug 2019 12:52
    #9

    Kontakta föräldrarna och berätta ditt barn vill bjuda deras barn på kalas, så får du reda på ev födoallergi, eller överkönslighet mot blinkande ljus.

  • Wed 14 Aug 2019 17:00
    #10
    Kodia skrev 2019-08-13 23:34:42 följande:

    Jag tycker att det låter som en jättebra idé! 

    Dock tycker jag att du ska prata med föräldrarna, så får du svar meden gång om de kan. Då kan du också berätta att sonen bara bjuder X och Y, så att föräldrarna (och barnen) vet det och inte börjar fråga andra kompisar om de ska med osv. Det är också ett bra tillfälle att passa på att få lite bättre kontakt med de föräldrarna - extra viktigt om din som har lite svårt med kompisar.


    Så skulle jag också gjort.
  • Thu 15 Aug 2019 14:54
    #11

    När sonen fyllde 11 så bjöd han endast in 2 kompisar på pizza o övernattning. Väldigt uppskattat!

  • Thu 15 Aug 2019 16:36
    #12

    Helt ok. Precis som du säger, så länge du inte flashar med inbjudningskort så är det inga problem.


    Om det dessutom bara är två personer ur klassen, så är är det ÄNNU mindre problem. Skillnad på om det hade varit 90% av klassen.

Svar på tråden Bjuda två klasskompisar på minikalas?