• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4431 visningar
    130 svar
    130
    4431

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (ekon rådg)
    Tue 13 Aug 2019 22:55
    #11

    Varför inte gå till den gratis ekonomiska rådgivning som finns i de flesta kommuner. De kan svara på om vilka regler som finns ifall du måste flytta från huset. En del jurister har också 15 min gratis rådgivning.

    Sen kan du skriva till lawline där är det juridikstudenter som svarar på frågor. Jag läste tex"kan man tvinga sambon att flytta ut" 2017-09-19 i bodelning på lawline. Läs det svaret och du har svaret på din fråga.

  • Anonym (mjaou­)
    Tue 13 Aug 2019 22:59
    #12
    -1

    Huset du bor i klassas inte som samboegendom då han skaffat huset innan ni träffats. Du har därmed ingen rätt till huset om ni separerar. Du är inte heller någon hyresgäst i formell mening och har därmed inte heller någon besittningsrätt. Rent juridiskt antar jag att du klassas som en gäst och att du i princip kan bli utkickad från en dag till en annan.

    Är du superorolig så kan ni skriva inneboendekontrakt där ni avtalar om exempelvis uppsägningstid. Då kommer du juridiskt vara både hyresgäst hos din partner och hans sambo. Jätteologiskt. Vet inte hur förenliga de två rollerna är egentligen ur ett juridiskt perspektiv.

    I vilket fall så känns det inte realistiskt att du i längden ska bo inneboende hos din man. Ni behöver ju skaffa er någonting gemensamt. Ska ni skaffa barn är det bästa för dig att ni gifter er.

  • Anonym (ekon rådg)
    Wed 14 Aug 2019 06:04
    #13

    När man bor ihop är det sambolagen som gäller.

    Läs samboavtal 24 på goggle.

    Det bästa är att gifta sig. Men om han inte vill och ni förblir sambo så är han tex inte underhållsskyldig och du kan inte ärva honom.

    Har ni skrivit samboavtal. Där kan man formulera hur man vill ha det.

    Ta kontakt med jurist om dina frågor om boendet är mitt svar. Det är för krångligt annars.

    Då vet du helt säkert istället för att gissa. Sparar pengar och tid.

  • Anonym (Ö)
    Wed 14 Aug 2019 06:13
    #14

    Du ska i så fall köpa in dig för 4-4,5 miljoner.

  • Anonym (Ö)
    Wed 14 Aug 2019 06:14
    #15
    +1

    Dina 3 000, vad går de pengarna till?

    Han måste ge dig tre månaders uppsägningstid.

  • Wed 14 Aug 2019 06:18
    #16
    +1
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-13 20:09:19 följande:

    Jag betalar 3000 kr i månaden för att bo här, men känner mig ändå som en inneboende och om han får för sig så kan han slänga ut mig på dagen. Därför undrar jag hur andra gör när de flyttar in till någon?

    Kan jag köpa in mig med 25% tex? Eller kan man skriva några papper att jag betalar en del för lånet och på så sätt inte kan bli utkastad?


    De som svarar att du INTE kan bli utkastad på dagen har rätt. 3 månaders uppsägningstid gäller för inneboende på obestämd tid (Jordabalken 12 kap §4)
    Alla hästar hemma
  • Wed 14 Aug 2019 06:23
    #17
    -1
    Anonym (ekon rådg) skrev 2019-08-14 06:04:21 följande:

    När man bor ihop är det sambolagen som gäller.

    Läs samboavtal 24 på goggle.

    Det bästa är att gifta sig. Men om han inte vill och ni förblir sambo så är han tex inte underhållsskyldig och du kan inte ärva honom.

    Har ni skrivit samboavtal. Där kan man formulera hur man vill ha det.

    Ta kontakt med jurist om dina frågor om boendet är mitt svar. Det är för krångligt annars.

    Då vet du helt säkert istället för att gissa. Sparar pengar och tid.


    Nej, sambolagen gäller ej då han ägde huset innan TS flyttade in
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 06:30
    #18

    Ok tack för svaren. När vi bråkar så säger han att jag ska packa allt och flytta på dagen.. Därför. Han har nämligen 2 barn varannan vecka som är fruktansvärt oroliga för att jag ska ta huset på något sätt, så giftermål är det inte tal om. Däremot är jag skriven här och då borde sambolagen gälla, dvs att han inte kan kasta ut mig. Jag gav upp min jättefina hyresrätt i stan och flyttade till honom och hans barn. Vi kommer inte få några gemensamma barn, eftersom vi är klara med den biten.

    Så 3 månaders uppsägning gäller? 

    Eftersom hans hus är så fruktansvärt dyrt och det blir svårt för mig att köpa in mig, så har vi pratat om gemensamt boende i spanien. Han vill ha något tillsammans med mig, och även jag.

    3000 kr går till el och vatten och ev hyra, även mat, rengöring, etc. Inga lån etc.

  • Anonym (Ö)
    Wed 14 Aug 2019 06:41
    #19
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 06:30:29 följande:

    Ok tack för svaren. När vi bråkar så säger han att jag ska packa allt och flytta på dagen.. Därför. Han har nämligen 2 barn varannan vecka som är fruktansvärt oroliga för att jag ska ta huset på något sätt, så giftermål är det inte tal om. Däremot är jag skriven här och då borde sambolagen gälla, dvs att han inte kan kasta ut mig. Jag gav upp min jättefina hyresrätt i stan och flyttade till honom och hans barn. Vi kommer inte få några gemensamma barn, eftersom vi är klara med den biten.

    Så 3 månaders uppsägning gäller? 

    Eftersom hans hus är så fruktansvärt dyrt och det blir svårt för mig att köpa in mig, så har vi pratat om gemensamt boende i spanien. Han vill ha något tillsammans med mig, och även jag.

    3000 kr går till el och vatten och ev hyra, även mat, rengöring, etc. Inga lån etc.


    Men vad är det för bebis som vräker ur sig sånt??
  • Anonym (ekon rådg)
    Wed 14 Aug 2019 06:58
    #20
    Anonym (Ö) skrev 2019-08-14 06:41:10 följande:

    Men vad är det för bebis som vräker ur sig sånt??


    Vad menar du? Eller hur menar du?
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?