• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4440 visningar
    130 svar
    130
    4440

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Wed 14 Aug 2019 07:00
    #21

    Du har rätt till 3 månaders uppsägningstid men det regleras inte i sambolagen.

    Du kommer däremot inte ha rätt till någon bodelning av huset om ert förhållande tar slut då det är hans egendom som han ägt innan ert samboskap.

  • Wed 14 Aug 2019 07:04
    #22
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 06:30:29 följande:

    Ok tack för svaren. När vi bråkar så säger han att jag ska packa allt och flytta på dagen.. Därför. Han har nämligen 2 barn varannan vecka som är fruktansvärt oroliga för att jag ska ta huset på något sätt, så giftermål är det inte tal om. Däremot är jag skriven här och då borde sambolagen gälla, dvs att han inte kan kasta ut mig. Jag gav upp min jättefina hyresrätt i stan och flyttade till honom och hans barn. Vi kommer inte få några gemensamma barn, eftersom vi är klara med den biten.

    Så 3 månaders uppsägning gäller? 

    Eftersom hans hus är så fruktansvärt dyrt och det blir svårt för mig att köpa in mig, så har vi pratat om gemensamt boende i spanien. Han vill ha något tillsammans med mig, och även jag.

    3000 kr går till el och vatten och ev hyra, även mat, rengöring, etc. Inga lån etc.


    3 månader gäller till och med för den som inte är skriven, om man har sin dygnsvila där. Har försökt bli av med pojkvän "på dagen" som misshandlade, det gick inte. Varken att kasta hans saker eller byta lås - eftersom han sovit här för ofta. Han var till och med skriven på annan adress, gjorde sig onåbar för polisen och jag bodde jour. Den här lagen är till skydd för dig men ett hinder för alla som blir misshandlade :/

    Fick alltså gå alla steg som en hyresvärd måste. Uppsägning, avhysning.
    Alla hästar hemma
  • Wed 14 Aug 2019 07:07
    #23
    +1
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 06:30:29 följande:

    Ok tack för svaren. När vi bråkar så säger han att jag ska packa allt och flytta på dagen.. Därför. Han har nämligen 2 barn varannan vecka som är fruktansvärt oroliga för att jag ska ta huset på något sätt, så giftermål är det inte tal om. Däremot är jag skriven här och då borde sambolagen gälla, dvs att han inte kan kasta ut mig. Jag gav upp min jättefina hyresrätt i stan och flyttade till honom och hans barn. Vi kommer inte få några gemensamma barn, eftersom vi är klara med den biten.

    Så 3 månaders uppsägning gäller? 

    Eftersom hans hus är så fruktansvärt dyrt och det blir svårt för mig att köpa in mig, så har vi pratat om gemensamt boende i spanien. Han vill ha något tillsammans med mig, och även jag.

    3000 kr går till el och vatten och ev hyra, även mat, rengöring, etc. Inga lån etc.


    Hade jag varit dig hade jag pratat med honom och förklarat att det funkar inte så att man kan kasta ut någon hur som helst, och att det skadar er relation att hota på det sättet och om han verkligen vill ha engemensam framtid behöver han sluta med det.

    Handlar han maten så 3000 ska täcka allt du äter och din del av boendekostnad? Låter väldigt lite isf.
  • Anonym (Ö)
    Wed 14 Aug 2019 07:15
    #24
    Anonym (ekon rådg) skrev 2019-08-14 06:58:11 följande:

    Vad menar du? Eller hur menar du?


    Det är barnsligt att vräka ur sig att den andra ska packa och dra när man grälar.
  • Wed 14 Aug 2019 07:17
    #25
    +1
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-13 20:09:19 följande:

    Jag betalar 3000 kr i månaden för att bo här, men känner mig ändå som en inneboende och om han får för sig så kan han slänga ut mig på dagen. Därför undrar jag hur andra gör när de flyttar in till någon?

    Kan jag köpa in mig med 25% tex? Eller kan man skriva några papper att jag betalar en del för lånet och på så sätt inte kan bli utkastad?


    3000? Det var lite.
  • Wed 14 Aug 2019 07:19
    #26
    +1
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-14 06:23:57 följande:

    Nej, sambolagen gäller ej då han ägde huset innan TS flyttade in


    Jo, sambolagen gäller. I den står bland annat att huset i detta fall inte är samboegendom.
  • Wed 14 Aug 2019 07:32
    #27
    Ms H skrev 2019-08-14 07:19:32 följande:

    Jo, sambolagen gäller. I den står bland annat att huset i detta fall inte är samboegendom.


    Ja om man vill tolka det på det viset. Jag menade att sambolagen ej gäller till TS fördel.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 14 Aug 2019 07:53
    #28
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-14 07:00:08 följande:

    Du har rätt till 3 månaders uppsägningstid men det regleras inte i sambolagen.

    Du kommer däremot inte ha rätt till någon bodelning av huset om ert förhållande tar slut då det är hans egendom som han ägt innan ert samboskap.


    Stämmer det verkligen? Om tre månaders uppsägningstid menar jag. Har sett att det yttras många gånger här på familjeliv och på lawline (men de skriver ju mycket som är galet). 12 kap jordabalken är nämligen inte tillämpligt när man är inneboende (utan ensamrätt till något rum). Lawline skriver att det är praxis men hänvisar inte till några rättsfall. Någon uppsägningstid måste det såklart vara. Men att det är tre månader som är skäligt ser jag inte som självklart.

    Hur som helst. Man ska inte känna sig inneboende när man är sambo (oavsett hur bostaden ägs och införskaffats). Att vräka ur sig hot om att flytta vid bråk är helt oacceptabelt. Tror tyvärr inte att en sådan konflikt upphör bara för att den andre köper in sig. Ni (ts) har större problem.
  • Anonym (ekon rådg)
    Wed 14 Aug 2019 08:40
    #29
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 07:53:45 följande:

    Stämmer det verkligen? Om tre månaders uppsägningstid menar jag. Har sett att det yttras många gånger här på familjeliv och på lawline (men de skriver ju mycket som är galet). 12 kap jordabalken är nämligen inte tillämpligt när man är inneboende (utan ensamrätt till något rum). Lawline skriver att det är praxis men hänvisar inte till några rättsfall. Någon uppsägningstid måste det såklart vara. Men att det är tre månader som är skäligt ser jag inte som självklart.

    Hur som helst. Man ska inte känna sig inneboende när man är sambo (oavsett hur bostaden ägs och införskaffats). Att vräka ur sig hot om att flytta vid bråk är helt oacceptabelt. Tror tyvärr inte att en sådan konflikt upphör bara för att den andre köper in sig. Ni (ts) har större problem.


    Jamen det är ju det jag säger. Hon måste gå till en jurist och fråga om uppsägningstid och vad sambolagen gäller i övrigt. Annars kanske hon tror på något som inte är sant och blir lurad i slutändan.

    Sen konstigt förhållande verkar det vara. Sånt som man där man läser i tidningen om. Ingen jag känner eller vet om har sagt så till sin partner.

    Sen inga besparingar. Typ den billigaste lägenheten i spanien går på minst en miljon kronor. Hur ska han få lån till den? Belåna huset? Om man har så stora lån kan det bli svårt. Hur ska hon få till kontantinsatsen på 15% och sen lån på en halv miljon. Bara undrar. Lotto?

    Nej även här måste ts ta kontakt med en bank och kolla vad som gäller för henne att få lån. Annars så blir det ju precis som i sambolag och uppsägningstid att hon inte vet någonting alls bara gissar.

    De här frågorna är ju så viktiga att man måste få veta från sakkunniga och inte bara tro en massa saker vad folk säger.

    Lycka till!
  • Wed 14 Aug 2019 08:44
    #30
    +1

    Om jag hade en sambo som hade vräkt ur sig att jag ska flytta ut så hade jag faktiskt gjort det.

Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?