• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4518 visningar
    130 svar
    130
    4518

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 10:44
    #41
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 07:53:45 följande:

    Stämmer det verkligen? Om tre månaders uppsägningstid menar jag. Har sett att det yttras många gånger här på familjeliv och på lawline (men de skriver ju mycket som är galet). 12 kap jordabalken är nämligen inte tillämpligt när man är inneboende (utan ensamrätt till något rum). Lawline skriver att det är praxis men hänvisar inte till några rättsfall. Någon uppsägningstid måste det såklart vara. Men att det är tre månader som är skäligt ser jag inte som självklart.

    Hur som helst. Man ska inte känna sig inneboende när man är sambo (oavsett hur bostaden ägs och införskaffats). Att vräka ur sig hot om att flytta vid bråk är helt oacceptabelt. Tror tyvärr inte att en sådan konflikt upphör bara för att den andre köper in sig. Ni (ts) har större problem.


    Varför måste det finnas en uppsägningstid? Det måste ju finnas ett hyresförhållande för att det ska kunna finnas en uppsägningstid.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 14 Aug 2019 11:01
    #42
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 10:44:47 följande:

    Varför måste det finnas en uppsägningstid? Det måste ju finnas ett hyresförhållande för att det ska kunna finnas en uppsägningstid.


    Det är en allmän rättsprincip att avtal som gäller tillsvidare ska sägas upp med skälig uppsägningstid (om inte uppsägningstid är avtalad). Vad som är skäligt varierar på typ av avtal. Jag tror att det borde vara applicerbart på samboförhållande. Med det sagt kan ju skäligt vara kortare än tre månader.
  • Wed 14 Aug 2019 11:15
    #43
    Anonym (Z) skrev 2019-08-14 09:34:35 följande:

    Lån får du om du är kreditvärdig och äger del av bostaden som säkerhet. Det är inte konstigare än att köpa ett eget hus. .


    Jag har själv precis köpt bostad (med sambo) jag hade 350.000 kontant och fick ett lån pä 1.300.000. Har svårt att tro att TS som inte har pengar får låna 4.000.000....
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 11:16
    #44
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 11:01:23 följande:

    Det är en allmän rättsprincip att avtal som gäller tillsvidare ska sägas upp med skälig uppsägningstid (om inte uppsägningstid är avtalad). Vad som är skäligt varierar på typ av avtal. Jag tror att det borde vara applicerbart på samboförhållande. Med det sagt kan ju skäligt vara kortare än tre månader.


    Okej fattar. Känns rimligt. Antar att saken inte är prövad i domstol.
  • Anonym (K)
    Wed 14 Aug 2019 11:20
    #45
    Anonym (ekon rådg) skrev 2019-08-14 10:00:03 följande:
    inlägg nr 18 gjort av ts själv.
    Nu ser jag.... wow... det där lät verkligen inte vidare. Sambon verkar väldigt medveten om att huset är hans.
    Vill sambon att TS köper in sig i en del av huset så gör så, kanske efter att hon sparat ihop något. Ta över lån, skriv ev skuldebrev.

    Alternativet är att bo "inneboende" för den låga kostnaden som är. TS exit om hon blir utslängd är att leta upp en hyresrätt eller ha sparat kapital till en kontantinsats till BR. Jag skulle spara ihop kapital till en "exit" före att spara ihop till en lägenhet i Spanien. Men det är jag det.

    Sen kan ju faktiskt sambon lära sig att gräla som folk. Hade min sambo sagt så där till mig hade jag tagit väldigt illa vid mig. Gränsen för vad som är OK är passerad för länge sedan.


  • Wed 14 Aug 2019 11:22
    #46
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 10:10:38 följande:
    Enligt vem?

    Vilken lag reglerade hans rätt att bo hos dig? Ingen. Du kunde bara lagt hans saker i förrådet och bytt lås medans han var ute.
    Inte enligt regelverket, nej. T ex Lawline anger att Jordabalkens regler om hyresgäster nedan är tillämpliga för sambor:

    [K12]4 §  Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla


    vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,

    Lawlines jurist skriver:
    Eftersom du hade lägenheten innan ni träffades är lägenheten inte samboegendom (3 § SamL). Trots detta kan din sambo väcka talan om övertagande av din bostad inom tre månader från att ni flyttar isär eller annars inom ett år från att någon av er ansöker om bodelningsförättare (2 och 22 §§ SamL). I detta fall är det väldigt otroligt att han skulle vinna en sådan process eftersom ni inte har gemensamma barn. Om han skulle väcka sådan talan kan du yrka att domstolen ska låta dig bo kvar och förbjuda honom att vistas där fram tills domstolen har tagit ett slutgiltigt beslut (31 § SamL).
    /.../
    Om din sambo inte har satt igång ovanstående process kan du säga upp honom till avflyttning som om han hade hyrt hos dig som inneboende. Detta gäller eftersom 12 kap. JB som reglerar hyresförhållanden är tillämplig analogt på situationer där en sambo har bott gratis hos den andra. Du måste då beakta tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap. 8 § JB).
    /.../
    Om din sambo inte flyttar efter uppsägningstiden har gått ut får du inte kasta ut honom på egen hand. Du måste ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden.

    lawline.se/answers/vrakning-av-sambo-och-hans-saker

  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 12:22
    #47
    Åsa skrev 2019-08-14 11:22:08 följande:

    Inte enligt regelverket, nej. T ex Lawline anger att Jordabalkens regler om hyresgäster nedan är tillämpliga för sambor:4 §  Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla

    vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,

    Lawlines jurist skriver:

    Eftersom du hade lägenheten innan ni träffades är lägenheten inte samboegendom (3 § SamL). Trots detta kan din sambo väcka talan om övertagande av din bostad inom tre månader från att ni flyttar isär eller annars inom ett år från att någon av er ansöker om bodelningsförättare (2 och 22 §§ SamL). I detta fall är det väldigt otroligt att han skulle vinna en sådan process eftersom ni inte har gemensamma barn. Om han skulle väcka sådan talan kan du yrka att domstolen ska låta dig bo kvar och förbjuda honom att vistas där fram tills domstolen har tagit ett slutgiltigt beslut (31 § SamL).

    /.../

    Om din sambo inte har satt igång ovanstående process kan du säga upp honom till avflyttning som om han hade hyrt hos dig som inneboende. Detta gäller eftersom 12 kap. JB som reglerar hyresförhållanden är tillämplig analogt på situationer där en sambo har bott gratis hos den andra. Du måste då beakta tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap. 8 § JB).

    /.../

    Om din sambo inte flyttar efter uppsägningstiden har gått ut får du inte kasta ut honom på egen hand. Du måste ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden.

    lawline.se/answers/vrakning-av-sambo-och-hans-saker


    Tack. Jag fattar, delvis.

    Begreppet "inneboende" är inget juridiskt begrepp.

    Kollat i jordabalken. Ts är rätt och slätt en hyresgäst. Frågan är om hon är att klassa som hyresgäst på obestämd tid med rätt till tre månaders uppsägningstid eller hyresgäst på bestämd tid (under tiden de är ett par). I praktiken spelar det ingen större roll då en hyresgäst på bestämd tid också har rätt till tre månaders uppsägning efter 9 månader.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 14 Aug 2019 12:34
    #48
    Åsa skrev 2019-08-14 11:22:08 följande:

    Inte enligt regelverket, nej. T ex Lawline anger att Jordabalkens regler om hyresgäster nedan är tillämpliga för sambor:4 §  Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla

    vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,

    Lawlines jurist skriver:

    Eftersom du hade lägenheten innan ni träffades är lägenheten inte samboegendom (3 § SamL). Trots detta kan din sambo väcka talan om övertagande av din bostad inom tre månader från att ni flyttar isär eller annars inom ett år från att någon av er ansöker om bodelningsförättare (2 och 22 §§ SamL). I detta fall är det väldigt otroligt att han skulle vinna en sådan process eftersom ni inte har gemensamma barn. Om han skulle väcka sådan talan kan du yrka att domstolen ska låta dig bo kvar och förbjuda honom att vistas där fram tills domstolen har tagit ett slutgiltigt beslut (31 § SamL).

    /.../

    Om din sambo inte har satt igång ovanstående process kan du säga upp honom till avflyttning som om han hade hyrt hos dig som inneboende. Detta gäller eftersom 12 kap. JB som reglerar hyresförhållanden är tillämplig analogt på situationer där en sambo har bott gratis hos den andra. Du måste då beakta tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap. 8 § JB).

    /.../

    Om din sambo inte flyttar efter uppsägningstiden har gått ut får du inte kasta ut honom på egen hand. Du måste ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden.

    lawline.se/answers/vrakning-av-sambo-och-hans-saker


    Tycker inte att man ska vara så tvärsäker på att det är så bara för att några juriststudenter tycker att JB kap 12 är analogt tillämpligt på samboförhållanden (utan att ange någon källa).
  • Kverul­ant67
    Wed 14 Aug 2019 13:07
    #49
    Anonym (Astrid) skrev 2019-08-14 06:30:29 följande:

    Ok tack för svaren. När vi bråkar så säger han att jag ska packa allt och flytta på dagen.. Därför. Han har nämligen 2 barn varannan vecka som är fruktansvärt oroliga för att jag ska ta huset på något sätt, så giftermål är det inte tal om. Däremot är jag skriven här och då borde sambolagen gälla, dvs att han inte kan kasta ut mig. Jag gav upp min jättefina hyresrätt i stan och flyttade till honom och hans barn. Vi kommer inte få några gemensamma barn, eftersom vi är klara med den biten.

    Så 3 månaders uppsägning gäller? 

    Eftersom hans hus är så fruktansvärt dyrt och det blir svårt för mig att köpa in mig, så har vi pratat om gemensamt boende i spanien. Han vill ha något tillsammans med mig, och även jag.

    3000 kr går till el och vatten och ev hyra, även mat, rengöring, etc. Inga lån etc.


    Giftermål förändrar ingenting eftersom han ahde med sej det in i boet, dvs du kan inte göra anspråk på det. Så gift er!

    Personligen med alla förhållanden jag har haft (är 56 nu), så råder jag er att köpa något nytt ihop!

    Om inte annat så kanske du kan köpa in dej till 20-25% i huset och sedan skriver ni papper på att du äger den delen. 

    Jag separerade själv för 1.5år sedan och köpte mej ett litet radhus. Då tjänade jag (bara) ca 41 000kr och fick veta att jag kunde låna upp till 2.4 mille med den lönen. Så det är tveksamt om du kan låna 2 mille med 30000/mån. Men det är ju bara fråga olika banker samt samtidigt be dom offerar sin bästa ränta!
  • sextio­talist
    Wed 14 Aug 2019 13:12
    #50
    Kverulant67 skrev 2019-08-14 13:07:20 följande:

    Giftermål förändrar ingenting eftersom han ahde med sej det in i boet, dvs du kan inte göra anspråk på det. Så gift er!

    Personligen med alla förhållanden jag har haft (är 56 nu), så råder jag er att köpa något nytt ihop!

    Om inte annat så kanske du kan köpa in dej till 20-25% i huset och sedan skriver ni papper på att du äger den delen. 

    Jag separerade själv för 1.5år sedan och köpte mej ett litet radhus. Då tjänade jag (bara) ca 41 000kr och fick veta att jag kunde låna upp till 2.4 mille med den lönen. Så det är tveksamt om du kan låna 2 mille med 30000/mån. Men det är ju bara fråga olika banker samt samtidigt be dom offerar sin bästa ränta!


    Hur tänkte du nu. Om de gifter sig så får ts giftorätt, oavsett om han ägde det innan, om de inte upprättar äktenskapsförord.
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?