• Anonym (Astri­d)
    Tue 13 Aug 2019 19:05
    4427 visningar
    130 svar
    130
    4427

    Köpa in mig i hans hus?

    Jag flyttade in till min sambo och hans barn för 2 år sedan. Hans hus är värt ca 8-9 miljoner. Han har lån på 4 miljoner och hade helst sett att jag antingen köpte in mig eller att vi skaffade något gemensamt. Själv har jag precis fått fast jobb och har en lön på ca 30.000 kr/mån och inga besparingar. Är det ens möjligt att få lån på 2 miljoner för min del eller hur gör ni andra? Jag hade hellre sett att vi satsade på något gemensam utomlands, typ spanien. Att vi köpte en lägenhet där för ca 1,5 milj och hade det som vår semesterbostad. Har ni några tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?
  • Wed 14 Aug 2019 13:16
    #51
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 10:10:38 följande:

    Enligt vem?

    Vilken lag reglerade hans rätt att bo hos dig? Ingen. Du kunde bara lagt hans saker i förrådet och bytt lås medans han var ute.


    Den jag hänvisade till samt Brottsbalken (egenmäktigt förfarande) på din andra fråga. Ja, enligt polis, åklagare och Kronofogden.
    Alla hästar hemma
  • Wed 14 Aug 2019 13:17
    #52
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 12:34:49 följande:
    Tycker inte att man ska vara så tvärsäker på att det är så bara för att några juriststudenter tycker att JB kap 12 är analogt tillämpligt på samboförhållanden (utan att ange någon källa).
    Vad skulle du själv säga att en sambo är jämförbar med om du inte tycker att gratis inneboende eller hyresgäst är tillämpliga?
  • Anonym (Fru)
    Wed 14 Aug 2019 13:22
    #53

    [quote=79830732][quote-nick]sextiotalist skrev 2019-08-14 13:12:47 följande:[/quote-nick]Hur tänkte du nu. Om de gifter sig så får ts giftorätt, oavsett om han ägde det innan, om de inte upprättar äktenskapsförord.[/

    Håller med

  • Kverul­ant67
    Wed 14 Aug 2019 13:29
    #54
    sextiotalist skrev 2019-08-14 13:12:47 följande:
    Hur tänkte du nu. Om de gifter sig så får ts giftorätt, oavsett om han ägde det innan, om de inte upprättar äktenskapsförord.
    Det är väl en självklarhet att man upprättar ett sådant när man gifter sej och den ena äger en så stor post.
  • sextio­talist
    Wed 14 Aug 2019 13:33
    #55
    Kverulant67 skrev 2019-08-14 13:29:58 följande:
    Det är väl en självklarhet att man upprättar ett sådant när man gifter sej och den ena äger en så stor post.
    Det anser jag också, men alla. En del blir ju kränkta om förslaget om äktenskapsförord kommer upp har man förstått av vissa trådar.
    Och andra vet inte ens om det.
    Tyvärr är det alltför många som inte är insatta i det juridiska, varken som sambos eller äktenskap.
  • Wed 14 Aug 2019 16:12
    #56

    Gemensam lägenhet i Spanien låter ju kul, men du får inget hypotek av svensk bank för bostad utomlands tyvärr. Beträffande uppsägning av sambo från bostad, är jag inte så insatt, har sett motstridiga svar om detta på Lawline (direkt eller tre månader), hör med en fullt utbildad jurist/advokat.

  • Anonym (Hmm)
    Wed 14 Aug 2019 16:18
    #57
    Åsa skrev 2019-08-14 13:17:23 följande:

    Vad skulle du själv säga att en sambo är jämförbar med om du inte tycker att gratis inneboende eller hyresgäst är tillämpliga?


    Har inte sagt något om vad som gäller någon som är gratis inneboende. Jag säger att kap 12 inte är tillämpligt på sambos eftersom rekvisiten i 12:1 inte är uppfyllda för vad som är hyra. Man kan därför inte förlita sig på att man som sambo har samma rättigheter som en hyresgäst har enligt 12 kap. Trots det kan det vara så att man som sambo har rätt till uppsägningstid. Men om denna är en vecka, en månad, tre månader eller något annat har jag inte sett någon praxis på (även om lawline hävdar att det är tre månader utan något rättsligt stöd för det, vad jag har kunnat se).
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 14 Aug 2019 17:12
    #58
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-14 16:18:39 följande:

    Har inte sagt något om vad som gäller någon som är gratis inneboende. Jag säger att kap 12 inte är tillämpligt på sambos eftersom rekvisiten i 12:1 inte är uppfyllda för vad som är hyra. Man kan därför inte förlita sig på att man som sambo har samma rättigheter som en hyresgäst har enligt 12 kap. Trots det kan det vara så att man som sambo har rätt till uppsägningstid. Men om denna är en vecka, en månad, tre månader eller något annat har jag inte sett någon praxis på (även om lawline hävdar att det är tre månader utan något rättsligt stöd för det, vad jag har kunnat se).


    Tror att lagen är skriven som den är för att göra skillnad på gäster och hyresgäster. En gäst betalar ingenting men har inte heller några rättigheter. En hyresgäst betalar och får då rättigheter.

    Jordabalken är inte skapad för att reglera rättigheter och skyldigheter mellan sambos. Därför blir den ju omöjlig att tillämpa i verkligheten. Och om man försöker så blir konsekvenserna helt absurda. En sambo som inte betalar hyra har inga rättigheter och kan sparkas ut från det gemensamma hemmet samma dag. En sambo som betalar 1 krona i hyra har däremot en massa rättigheter.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 14 Aug 2019 17:29
    #59
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 17:12:40 följande:

    Tror att lagen är skriven som den är för att göra skillnad på gäster och hyresgäster. En gäst betalar ingenting men har inte heller några rättigheter. En hyresgäst betalar och får då rättigheter.

    Jordabalken är inte skapad för att reglera rättigheter och skyldigheter mellan sambos. Därför blir den ju omöjlig att tillämpa i verkligheten. Och om man försöker så blir konsekvenserna helt absurda. En sambo som inte betalar hyra har inga rättigheter och kan sparkas ut från det gemensamma hemmet samma dag. En sambo som betalar 1 krona i hyra har däremot en massa rättigheter.


    Kanske missuppfattar dig, men en sambo som betalar 1 kr får inte rättigheter som hyra för det räknas inte som hyra. Hyra kräver att det är ett bestämt utrymme i ett hus som inte nyttjas av någon annan och är man sambo nyttjas hela huset av båda. En inneboende har vanligtvis ett eget rum som inte används av någon annan. Därför är det hyra (till skillnad från vanliga sambos).
  • Wed 14 Aug 2019 17:48
    #60
    Anonym (mjaou) skrev 2019-08-14 17:12:40 följande:

    Tror att lagen är skriven som den är för att göra skillnad på gäster och hyresgäster. En gäst betalar ingenting men har inte heller några rättigheter. En hyresgäst betalar och får då rättigheter.

    Jordabalken är inte skapad för att reglera rättigheter och skyldigheter mellan sambos. Därför blir den ju omöjlig att tillämpa i verkligheten. Och om man försöker så blir konsekvenserna helt absurda. En sambo som inte betalar hyra har inga rättigheter och kan sparkas ut från det gemensamma hemmet samma dag. En sambo som betalar 1 krona i hyra har däremot en massa rättigheter.


    Där du har din dygnsvila är att betrakta som ditt hem. Därför kan man inte ens bli av med galningar på dagen. De är skyddade av lagar om Hemfrid (som t.ex hindrar polisen att lyfta ut ditt inneboende ex som inte är skriven där, och såvida du inte blir misshandlad just precis då), Egenmäktigt förfarande och JB. Bra i TS fall men ett aber för våldsutsatta och ett vanligt och känt bekymmer.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Köpa in mig i hans hus?